معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای طرح نظرسنجی در وزارت بهداشت برای گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی، گفت: با این نظر سنجی مشخص شد که دانشگاه ما باید حدود ۳۲۱ پایگاه بهداشتی و درمانگاه ایجاد کند که در حال حاضر با ایجاد این مراکز سطح دسترسی تهرانی‌های تحت پوشش این دانشگاه، به خدمات سلامتی و بهداشتی تا حدود ۱۰۰ درصد فراهم شده است.

تامین بودجه طرح "تحول"، اولویت سیاستگذاران باشد/اجتماعی کردن سلامت، پررنگ شود

سلامت نیوز:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای طرح نظرسنجی در وزارت بهداشت برای گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی، گفت: با این نظر سنجی مشخص شد که دانشگاه ما باید حدود ۳۲۱ پایگاه بهداشتی و درمانگاه ایجاد کند که در حال حاضر با ایجاد این مراکز سطح دسترسی تهرانی‌های تحت پوشش این دانشگاه، به خدمات سلامتی و بهداشتی تا حدود ۱۰۰ درصد فراهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهنام عرشی همزمان با هفته سلامت با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر پوشش همگانی سلامت، گفت: یکی از شعارهای اصلی ما برای این هفته ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت تعیین شده؛ چراکه در کشور ما مهم‌ترین مساله پوشش مناسب خدمات بهداشت و سلامتی و دسترسی گروه‌های مختلف به این خدمات است.

وی با بیان اینکه از ۳۰ سال گذشته با ایجاد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی اقداماتی برای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامتی انجام شده است، گفت: با این حال از سه سال گذشته اقدامات کامل‌تری بخصوص در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ در این رابطه انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این در بیش از ۹۰ درصد مناطق کشور طرح توسعه و تکمیل شبکه‌های بهداشت اجرا شده بود، گفت: قبل از آغاز طرح تحول سلامت، دانشگاه‌های بزرگ تهران از طرح توسعه شبکه‌های بهداشتی عقب بودند و در برخی مناطق تنها حدود ۴۰ درصد این شبکه‌ها ایجاد شده بود.

عرشی با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ درصد حوزه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد، گفت: راه‌اندازی شبکه‌های بهداشت در مناطق شهرنشین مشکلات خاص خودش را دارد. با این حال از حدود سه سال گذشته و با آغاز طرح تحول ۶۰ درصد باقیمانده طرح گسترش شبکه‌های بهداشت در مناطق تحت پوشش دانشگاه نیز راه‌اندازی شد. به عبارت دیگر تعداد پایگاه‌های بهداشت از حدود ۱۲۰ به ۳۲۱ پایگاه رسیده؛ یعنی طی این مدت حدود ۲۰۱ مرکز به پایگاه‌های بهداشت اضافه شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تشریح اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته و با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، در زمینه افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و سلامتی، عنوان کرد: میزان اقدامات صورت گرفته در طی این زمان معادل فعالیت‌های صورت گرفته در طی ۲۰ سال گذشته آن بوده است.   

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های جدید در دانشگاه، درباره اجرای طرح نظرسنجی در وزارت بهداشت برای گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی گفت: با این نظر سنجی طی سال‌های گذشته مشخص شد که دانشگاه ما باید حدود ۳۲۱ پایگاه بهداشتی و درمانگاه ایجاد کند که در حال حاضر با ایجاد این مراکز سطح دسترسی مردم تهران به خدمات سلامتی و بهداشتی تا میزان نزدیک به ۱۰۰ درصد فراهم شده است.

سلامت مردم تنها با اقدامات بهداشتی و درمانی  تامین نمی‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت بحث اجتماعی شدن سلامت اشاره کرد و گفت: مشارکت و حمایت‌های بین بخشی و همکاری‌های بین مردم و سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد که در سلامت جامعه نقش دارند، باید با ایجاد سازو کارهایی جذب شده و نقش آنها در حوزه سلامت پررنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت مردم تنها با اقدامات حوزه بهداشت و درمان تامین نمی‌شود، عنوان کرد: بسیاری از اهرم‌های تسهیل و تسریع کننده ارایه خدمات سلامت در جای دیگری است. بنابراین مساله اجتماعی شدن سلامت نیز در همین رابطه در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها مطرح شده است.

عرشی با بیان اینکه سیاستگذاری حوزه سلامت کشور باید به گونه‌ای باشد که تمام اقشار و سنین جامعه را پوشش دهد، گفت: در این میان باید گروه‌های مختلف مانند سالمندان، کودکان، روستاییان و سایرین را در نظر گرفته و تفاوتی میان غنی و فقیر قائل نباشیم.

وی با اشاره به کمبود منابع این حوزه، عنوان کرد: بودجه اولیه‌ای که برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده بود، هنوز محقق نشده است، بودجه‌ها هر چقدر کمتر باشد، میزان دسترسی و دستیابی به اهداف طرح تحول دشوارتر می‌شود. بنابراین انتظار بر این است که این مساله جزو اولویت‌ها بوده و نظر سیاستگذاران همچون نمایندگان مجلس بیشتر از گذشته به این مساله جلب شود.

عرشی همچنین با بیان اینکه در این راستا بحث اجتماعی کردن سلامت باید پررنگ‌تر شده و از سطح شعار فراتر رود، به برگزاری اولین مجمع سلامت استان تهران، اشاره کرد و گفت: با برگزاری این گونه مجامع باید زمینه مشارکت عملی و موثر تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین مردم، سمن‌ها و خیرین فراهم شود.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این معاونت به مناسبت هفته سلامت، عنوان کرد: تشدید آموزش‌های مرتبط با سلامتی از جمله سرطان‌های شایع و آسیب‌های اجتماعی در شبکه‌های بهداشت سطح تهران، برگزاری ایستگاه‌هایی با موضوع سلامت تغذیه و سلامت روان، اجرای طرح خطرسنجی سرطان‌های شایع، فشار خون و دیابت در ایستگاه‌های مترو، سراهای محله، تره‌بارها، مراکز خرید و نماز جمعه، برگزاری مراسم پیاده‌روی و کوهپیمایی و ورزش صبحگاهی در برخی شبکه‌های بهداشت، نصب بیلبوردهای متنوع اطلاع رسانی در سطح شهر، سخنرانی در مراسم نماز جمعه برخی شهرستان‌ها، راه‌اندازی اتوبوس سلامتی در فشم و جلسات و برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی در سطح مدارس و همچنین همایش‌های مختلف با محور سلامتی در سطح شهر برخی از اقدامات این معاونت بوده است.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha