بخشی از گرد و غبار خانگی را پوست های مرده بدن تشکیل می دهند. هرچند عمدتا پوست های بدن در حمام شسته می شوند اما در محیط خانه به ویژه روی بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی و تار و پود فرش ها نیز وجود دارند.

گردهای خطرناکی که سلامت انسان را نشانه می‌گیرند

سلامت نیوز: بخشی از گرد و غبار خانگی را پوست های مرده بدن تشکیل می دهند. هرچند عمدتا پوست های بدن در حمام شسته می شوند اما در محیط خانه به ویژه روی بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی و تار و پود فرش ها نیز وجود دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، وجود این پوست‌های مرده و گرد وغبار در محیط خانه می تواند زمینه رشد برخی حشره‌های ریز و میکروسکوپی مانند مایت‌ها را فراهم کند. مایت‌ها حشره‌هایی هستند که اغلب در گرد و غبار و فضاهای مرطوب خانه زندگی  و از سلول‌های مرده پوست بدن انسان و شوره سر به عنوان غذا استفاده می‌کنند. در نتیجه این حشره‌های ریز همیشه به مقدار زیادی در کنار ما و اغلب در بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی، تار و پود فرش‌ها، عروسک های پولیشی، موها و حتی در میان مژه ها و ابروهای ما و سایر جاهای گرم و مرطوب که غبار در آنجا جمع می شود، وجود دارند.

مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به گروه کنه‌ها تعلق دارند. اغلب هشت پا دارند و در گرد و خاک خانه به مدت دو ماه و نیم زندگی می‌کنند و روزانه تخم می‌گذارند. اجزای بدن و پروتئین مدفوع این حشره‌ها سبب بروز واکنش آلرژیک یا شعله ور شدن علایم آسم می‌شود و می‌تواند باعث آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، عطسه، مشکل‌های تنفسی و التهاب پوستی شود.

بخش دیگر عمده گرد و غبار از بیرون به داخل خانه می‌آید. این گرد و غبار از خاک چسبیده به کفش تا ذره های معلق در هوا مانند گرده گیاهان و دوده وارد خانه می شوند. بخش دیگری از گرد و غبار خانه نیز از طریق پرز فرش، الیاف لباس ها و موی حیوان های خانگی ایجاد می شوند.

البته راه های بسیاری برای از بین بردن گرد و غبارهای خانه وجود دارد که در ادامه به پاره ای از آنها اشاره می شود.

1- رختخواب از جمله مکان هایی است که در هر انسانی میزان زیادی از اوقات شبانه روز خود را در آن سپری می کند، برای اینکه از تولید گرد و غبار در این مکان از خانه جلوگیری کنید، هرگز با لباس بیرون وارد رختخواب نشوید. از طرفی حداقل دو بار در سال رختخواب و کلیه لوازم مربوط به اتاق خواب را دقیقا و تمیز بشویید. دلیل این کار هم این است که حتی اگر گرد و غباری از بیرون وارد نشود، خود پتوها و دیگر وسایل به مرور زمان کرک هایشان جدا می شود و همین کرک ها یشان جدا می‌شود و همین کرک ها به صورت گرده هایی خطرناک وارد قفسه سینه و ریه می شوند و ایجاد انواع بیماری های تنفسی می‌کنند. همچنین هفته ای یکبار بالش‌ها و ملحفه‌هایتان را با آب داغ بشویید. شست و شو موجب کاهش دسترسی مایت ها به غذا و در نتیجه کاهش تعداد آنها می شود.

2- از مرطوب کردن فضای خانه خود بپرهیزید. وسایل نم دار و آب گرفته را در محیط خانه خود قرار ندهید زیرا وجود گرد و غبار در محیط خانه به سمت وسایل مرطوب جذب می شود. این گرد و غبار در این وسایل جانشین می شود و از بین نمی رود. شستن چندباره نیز تنها رنگ و روی وسایل را تازه تر می کند و دردی از شما دوا نمی کند. همچنین مایت ها در مکان های خشک و خنک کمتر حضور دارند بنابراین هوای داخل خانه تان باید تهویه شود تا از میزان رطوبت هوا کاسته شود. همچنین اگر لباس و ملحفه به صورت مرطوب داخل کشو و کمد قرار گیرد، مکان مناسبی برای تجمع مایت ها به وجود می آید.

3- تصفیه کننده های هوایی منزل تان را زود به زود چک و آنها را تمیز کنید زیرا با گذشت زمان خود این وسایل گرد و غبار زیادی را در منفذهای خود جمع می کنند. با هر بار روشن کردن این دستگاه ها، این گرد و غباری که در بدنه و منافذ آنها جا خوش کرده است، به فضای خانه شما وارد می شوند. شاید این ذرات خیلی به چشم نیایایند اما مجاری تنفسی شما بیشترین آسیب را می بینند.

4- دستگاه تهویه هوای خانه شما باید دارای فیلتر بسیار فوری باشد. فیلتر قوی مانع عبور گرد و غبار از دستگاه می شود. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای اینکه اجازه ورود گرد و غبار به خانه خود را ندهید، بهترین کار این است که از فیلتر قوی استفاده کنید.

5- گاهی بهتر است سلامتی خود را فدای زیبایی نکنید. البته این نازیبایی تنها در وهله اول است و با راهکارهایی به راحتی می‌توانید زیبایی را نیز به خانه خود برگردانید. چوب پرده ها از جمله وسایلی هستند که به شدت ایجاد گرد و غبار می کنند. به جای جنس چوب می توانید از جنس های پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل به هیچ عنوان تولید گرد و غبار نمی کنند و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه ترند. برای اینکه ظاهر زیبایی نیز به آنها بدهید، می توانید با پوشش های پارچه ای رنگ آنها را خوش نما کنید.

6- از گذاشتن موادی که تولید گرد و غبار در محیط خانه می کنند، اجتناب کنید. مواد غذایی که از بیرون خرید کرده اید را هر چه سریع تر به سینک انتقال دهید و آنها را بشویید تا ذرات گرد و غبار را با خود در محیط خانه پخش نکنند.

7- هرگز روزنامه و کاغذهای باطله را در محیط خانه پاره نکنید زیرا این مواد از ریز ذراتی تشکیل شده اند که با این کار شما، این مواد در هوای معلق می مانند و شما با دست خود تولید گرد و غبار کرده اید.

8- پادری هایی که بیرون از در ورودی قرار دارند را هرگز به درون ساختمان نیاورید. این پادری ها با گذشت زمان حجم زیادی از گرد و غبار و را در خود جمع می کنند و با ورود آنها به خانه گرد و غبار زیادی وارد محیط منزل می شود. حتی بهتر است برای شستن آنها را به خشکشویی بدهید. پرداخت هزینه برای این کار بسیار بهتر و سودمندتر از این است که هزینه زیادی برای درمان بیماری هایی که پیامد این گرد و غبار هستند، بپردازید.

9- پارچه های کهنه را به هیچ عنوان برای دم کنی استفاده نکنید. این پارچه ها سراسر گرد و غبارند. با هر بار تکان دادن آنها میلیون ها ذره گرد و غبار از آنها جدا شده و در فضای خانه شما پخش می شوند. از طرفی این وسایل چون با غذای شما سر و کار دارند، گرد و غبار را به طور مستقیم وارد غذای شما می کنند. این وسایل را زود به زود تعویض کنید تا مانع عبور این ریزهای خطرناک به بدن خود بشوید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha