مدیرکل محیط زیست استان تهران از فعال بودن برخی از کانون‌های گرد و خاک در جنوب و جنوب شرق استان تهران خبر داد.

کانون‌های گرد و خاک در جنوب و جنوب شرق استان تهران فعال است

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان تهران از فعال بودن برخی از کانون‌های گرد و خاک در جنوب و جنوب شرق استان تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، کیومرث کلانتری در حاشیه اولین جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته محور بیشتر جلسات در خصوص  آلاینده‌های انسان‌ساخت بود در سال جدید نیز با توجه به اینکه بارش‌های خوبی نداشتیم و با خشکسالی مواجه هستیم و همچنین برخی از کانون‌های ایجاد گرد و خاک در جنوب و جنوب شرق استان تهران فعال است این جلسه را تشکیل داده ایم.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد در خصوص پیشگیری‌ها و انجام اقدامات مقابله‌ای برای کنترل کانون‌های مهار ریزگرد در استان تهران دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به مصوبه‌های این جلسه خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد برنامه جامع شناسایی و مهار کانون‌های آلایندگی تا پایان خردادماه توسط دبیرخانه و با همکاری دستگاه‌های اجرایی تامین شود و برای تصویب به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در صحن شورا مطرح شود.

کلانتری تصریح کرد: مقرر شده است ظرف 10 روز دستگاه‌های ذیربط موضوع حقابه تالاب بندعلی خان در جنوب تهران را بررسی کرده و با توجه به اینکه کاهش نزولات را داشتیم و همچنین با کاهش ذخائر آبی موجود در پشت سدها مواجه هستیم مقرر شده است که حقابه تالاب بندعلی‌خان متناسب با وضعیت کم‌آبی تا حدی که امکان‌پذیر است تخصیص داده شود تا در این تالاب رطوبت لازم برای جلوگیری از فعالیت کانون‌های جدید گرد و غبار ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات کارگروه آلودگی هوای تهران هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، گفت:‌ در نیم ساعت اولیه این جلسه اقدامات دستگاه‌های ذیربط در خصوص کاهش آلودگی هوا مطرح خواهد شد همچنین در نهایت دستگاه‌های ذیربط مکانیزم تخصیص اعتبارات را برای کاهش آلودگی هوا در دستگاه‌های خود پیگیری کرده و گزارش آن را در این جلسات مطرح کنند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران ادامه داد: مصوبه سال 95 هیئت وزیران و همچنین قانون هوای پاک در سال 96 تکلیف دستگاه‌ها را به صورت ملی و استانی در زمینه مقابله با گرد و  غبار مشخص کرده است ما در سال 97 بنا داریم اقدامات دستگاه‌هایی که در این زمینه وظایفی بر عهده دارند بررسی کنیم تا مشخص شود هر دستگاه به چه میزان اقدامات لازم را انجام داده است اما باید بگویم که دستگاه‌ها اقدامات لازم را در این زمینه متناسب با اعتباراتی که داشته‌اند انجام داده‌اند و باید بپذیریم که کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشکی است و تهران نیز از قسمت جنوب و جنوب شرق و جنوب غرب در معرض تهدید گرد و خاک و کانون‌هایی که در این زمینه وجود دارد، است. با توجه به کاهش بارندگی ها و تغییرات آب و هوایی و همچنین عدم رعایت حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌های جنوب تهران باعث شده است تا بیابان لم یزرعی در جنوب تهران ایجاد شده و طبیعی است با وجود یک طوفان ریزگردها در محیط پراکنده خواهند شد.

کلانتری خاطرنشان کرد: ما در سال 97 پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا هم دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و هم اعتبارات لازم را دریافت کرده تا مهار ریزگردها هر چه سریعتر و به صورت علمی انجام شود.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که چرا کارگروه آلودگی هوای تهران مباحث سال گذشته را به اتمام نرسانده و موضوع جدید دیگری را با عنوان ریزگردها آغاز کرده است توضیح داد: گرد و غبار یکی از آلاینده‌های طبیعی است که تهران را تهدید می‌کند و به صورت یک توفان شن و ماسه می‌تواند محیط را تحت تاثیر قرار دهد. بخش آلاینده‌های انسان‌ساخت هم از جمله وسایل موتوری، شهری و ... همچنان وجود دارد و این کارگروه هم به آلودگی‌های طبیعی و هم به آلاینده‌های انسان ساخت پرداخته و قرار است کارگروه تخصصی ریزگردها در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده و همان طور که گفتم در نیم ساعت اول جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران گزارشی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ارائه شود.

وی ادامه داد: آنچه که کارگروه پیگیری می‌کند آلاینده‌های طبیعی و انسان ساخت بوده و این گونه نیست که ما موضوعات کارگروه در سال گذشته را رها کرده باشیم همانطور که می‌دانید وارونگی دما در شهرهای بزرگ جزء لاینفک آنها محسوب می‌شود و اقدامات بازدارنده در این زمینه نیز صورت می‌گیرد و ما در این کارگروه با توجه به اینکه در فصل وجود ریزگردها در محیط هستیم این مساله را در دستور کار قرار داده تا پیشگیری‌های لازم را برای مقابله با گرد و غبار انجام دهیم تا با اقدامات لازم آب و رطوبت به برکه‌ها و تالاب‌های جنوب استان برسد. امیدواریم با این روند در جلسات آتی گزارش اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص آلودگی هوا نیز مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha