رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مصرف گل، بعد از تریاک بیشترین شیوع را در کشور دارد، گفت: بین ۲۳ تا ۲۷ درصد از جامعه کارگری مصرف کننده مواد مخدر در کشور هستند.

آماری از شیوع مصرف «گل» و محرک‌ها در تهران

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مصرف گل، بعد از تریاک بیشترین شیوع را در کشور دارد، گفت: بین ۲۳ تا ۲۷ درصد از جامعه کارگری مصرف کننده مواد مخدر در کشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در ۱۴ استان کشور افزود: یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع و شیوع آسیب‌های اجتماعی است، چرا که پیشگیری به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر و موثرتر است. اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در رتبه اول موضوعاتی قرار دارد که در کنار آسیب‌های اجتماعی دیگر نقش هم افزایی ایفا می‌کند و کارایی فرد را در جامعه پایین می‌آورد.

وی با اشاره به همیاری سازمان‌های مردم نهاد و به ویژه موسسه «اترک» برای آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در کشور تصریح کرد: ترویج و فرهنگسازی در این حوزه نیازمند مساعدت و همکاری اصحاب رسانه است اگر اقدامات پیشگیرانه را به شکل اصولی پیگیری کنیم اعضای جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر نظیر گل و حشیش حساس خواهند شد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه باید فرهنگ پیشگیری را در کل جامعه و خانواده‌ها ترویج کنیم ادامه داد:‌ در مصرف این مواد مخدر علائمی وجود دارد که اگر به هنگام شناسایی شود می‌توانیم از عوارض آنها پیشگیری کنیم.

محسنی بندپی با بیان اینکه گل بعد از تریاک بیشترین شیوع مصرف را در کل کشور به خود اختصاص داده‌است تصریح کرد:‌ آگاه سازی خانواده‌ها نسبت به مراقبت از فرزندان می‌تواند نقش مکمل ایفا کند. مصرف گل اعتیاد آور است و با علائمی نظیر عدم هشیاری کامل، عدم تمرکز، خشکی دهان، تپش قلب و ... همراه است. گاهی این افراد تبدیل به اشخاصی پرخاشگر و خشن نیز می‌شوند.

در ادامه این نشست فرید براتی سده، معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی نیز تصریح کرد:‌ خانواده‌ها باید در مورد مصرف این مواد نظیر گل و حشیش با فرزندان خود صحبت کنند و این تفکر که چشم و گوش فرزندان‌شان باز می‌شود را کنار بگذارند.

براتی سده با بیان اینکه در سال جاری چند کارزار رسانه‌ای از سوی سازمان بهزیستی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر برگزار خواهد شد اظهار کرد: در حال حاضر در کمپین ملی مقابله با مصرف الکل مقابله با مصرف اینگونه مواد تصویب شده و برای نیمه دوم سال نیز با توجه به احتمال تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور ممکن است مواد دیگری مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مواد صنعتی با اعتیاد جسمی و به ویژه روانی همراه است،‌ گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که مراقب فرزندان و نظارت هدفمند بر آنها باشند. فریب فضای مجازی را نخورند و با صحبت با فرزندان‌شان به آنها نزدیک‌تر شوند. افرادی که استعداد بیشتری در مصرف مواد دارند ممکن است با حتی یک بار مصرف به این مواد معتاد شوند.

براتی سده در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی در حال رصد فضای اطراف مدارس است و بر اساس آخرین اخبار یک تن و ۶۰۰ کیلو مواد مخدر گل در اطراف مدارس جمع‌آوری شده است.

به گفته معاون توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، نزدیک به یک میلیون بروشور آگاهی دهنده نسبت به ماده مخدر گل در مناطق شهری، میادین پر رفت و آمد، پارک‌ها و ... توزیع خواهد شد و تعامل دو طرفه‌ای نیز با مردم برای پاسخگویی به سوالات آنها برقرار می‌شود.

براتی سده در ادامه تاکید کرد: در پژوهش دیگری در مورد شیوع مصرف گل در تهران در بین ۱۰۰۰ نفر ،چهار درصد بوده است. همچنین شیوع محرک‌ها در استان تهران بیش از سایر استان‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha