یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

سفید شدن لثه‌ها اغلب نشانه وجود مشکل در وضعیت سلامت و بهداشت دهان فرد است.

سفید شدن لثه‌ها نشانه چیست

سلامت نیوز:سفید شدن لثه‌ها اغلب نشانه وجود مشکل در وضعیت سلامت و بهداشت دهان فرد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیماری‌های متعددی می‌توانند موجب سفید شدن لثه‌ها شوند که از آن جمله می‌توان به آفت دهان یا بیماری‌های طولانی مدت التهابی اشاره کرد. همچنین در موارد نادر سفید شدن لثه‌ها می‌تواند نشان دهنده سرطان دهان باشد و به همین دلیل تشخیص مناسب آن حیاتی است.

از جمله بیماری‌هایی که موجب سفید شدن لثه‌ها می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوکوپلاکی: لوکوپلاکی یک نوع بیماری دهان است که باعث می‌شود بخش‌هایی از لثه سفید شود. بر اثر این بیماری لکه‌های سفید رنگی در دهان ظاهر می‌شود که با مسواک زدن هم برداشته نمی‌شود. بیشتر موارد لوکوپلاکی بی‌خطر هستند اما برخی از آنها می‌توانند پیش زمینه سرطان باشند.

کم خونی: فرد زمانی دچار کم خونی می‌شود که بدن فاقد مقدار کافی گلبول‌های قرمز خون باشد. گلبول‌های قرمز برای جابه‌جا کردن اکسیژن در بدن ضروری هستند. کم خونی به شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود که به نوع عامل نهفته آن بستگی دارد. عوامل متداول آن شامل کمبود آهن یا ویتامین B12، بیماری کرون و بیماری سلیاک است.

همچنین احساس خستگی، گیجی، ضعف، ضربان قلب نامرتب، تنگی نفس، سردرد، سرد بودن دست‌ها و پاها از جمله علائم آن هستند. همچنین افراد مبتلا به کم خونی دچار رنگ پریدگی از جمله در پوست و لثه‌ها می‌شوند. این وضعیت باعث می‌شود لثه‌ها سفید به نظر آیند.

آفت دهان: آفت‌های دهان ضایعه‌هایی داخل دهان و لثه‌ها هستند که می‌توانند دردناک بخصوص هنگام صحبت کردن، غذا خوردن یا نوشیدن مایعات باشد. آفت‌های دهان باعث می‌شود بخش‌هایی از لثه سفید به نظر آیند. هر چند رنگ لثه‌ها در تمامی نقاط دهان سفید نمی‌شود.

التهاب لثه: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شایع‌ترین دلیل التهاب لثه‌هاست که بر اثر آن لثه‌ها دچار التهاب، قرمزی و تورم می‌شوند. همچنین بر اثر التهاب لثه‌ها ممکن است دندان‌ها هنگام مسواک زدن با استفاده از نخ دندان دچار خونریزی شوند. با گذشت زمان ممکن است این بیماری موجب سفید شدن دندان‌ها شود.

لیکن پلان دهانی: بر اثر این بیماری لکه‌های سفید رنگی روی لثه‌ها، زبان و دیگر بافت‌های داخل دهان ظاهر می‌شود. این عارضه یک بیماری خود ایمنی مزمن است که با انواعی از علائم از جمله درد، خونریزی و التهاب لثه همراه است.

افراد مبتلا به این بیماری باید به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنند چرا که آنان در معرض فزاینده خطر کمبودهای تغذیه‌ای، عفونت دهان و سرطان دهان قرار دارند.

برفک دهان: این بیماری یک نوع عفونت قارچی است که بر اثر آن زخم‌های سفید – کرم رنگ در دهان ظاهر می‌شود. نوزادان، افراد مسن و مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند.

کشیدن دندان: آسیب ناشی از کشیدن دندان موجب می‌شود لثه در اطراف دندان سفید رنگ شود. در این شرایط لثه‌ها پس از مدت چند روز به رنگ طبیعی خود باز می‌گردند.

سفید کردن دندان‌ها: با سفید کردن دندان‌ها لثه‌ها هم نسبت به وضعیت طبیعی خود سفیدتر می‌شوند که پس از گذشت چند ساعت به حالت عادی باز می‌گردد.

سرطان دهان: سفید شدن لثه‌ها می‌تواند یکی از علائم سرطان دهان باشد. این بیماری به سرعت گسترش پیدا می‌کند و لازم است از علائم و نشانه‌های آن آگاه باشیم. آفت دهان که به کندی بهبود پیدا می‌کند، خونریزی دهان، ضخیم شدن پوست داخل دهان، از دست دادن دندان، درد دندان یا فک، مشکل در جویدن و بلع از دیگر علائم این بیماری هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha