«امسال اصفهان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد» اینها بخشی از جملات یكی از اعضای شورای شهر نصف جهان است كه حكایت از جدی بودن وضعیت كم‌آبی در این كلانشهر ایران است.

امسال اصفهان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد

سلامت نیوز: حمیدرضا خالدی| «امسال اصفهان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد» اینها بخشی از جملات یكی از اعضای شورای شهر نصف جهان است كه حكایت از جدی بودن وضعیت كم‌آبی در این كلانشهر ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، گرچه قصه كم‌آبی این شهر محدود به امروز و دیروز نیست و چند سالی است كه با خشك شدن آب زاینده‌رود، عملا تامین آب در اصفهان به یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهر تبدیل شده است، با این وجود تاكنون این مساله اینچنین بحرانی نبود كه مسوولان را وادار به واكنش و هشدار دادن كند. اما به نظر می‌رسد امسال علاوه بر زاینده‌‌رود، حدود ٥٠ درصد از چاه‌های زیرزمینی این شهر نیز كاملا خشك شده‌اند و دیگر آبی برای مصرف شهروندان اصفهانی باقی نمانده است.

فتح‌الله معین اما معتقد است كه وضعیت حتی بحرانی‌تر از این اخباری است كه منتشر شده است و چنانچه فكری برای جریان یافتن دوباره آب زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از این رودخانه نشود چاره‌ای جز جیره‌بندی آب در انتهای تابستان امسال نخواهد بود و مردم اصفهان و یزد و شهرها و روستاهای پیرامون آنها روزها و ماه‌های سختی را پیش رو خواهند داشت.

اما اینكه دلیل خشك شدن آب چاه‌های تامین‌كننده آب شرب شهر اصفهان چیست و مدیریت شهری تاكنون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است، بهانه‌ای بوده برای انجام گفت‌وگویی با رییس شورای شهر اصفهان كه در ادامه می‌خوانید.

در خبرها از قول یكی از اعضای شورای شهر اصفهان آمده بود كه به دلیل خشك شدن آب چاه‌ها، وضعیت آب این كلانشهر در آستانه وضعیت بحرانی قرار دارد. اولا این ادعا واقعا چقدر با حقیقت منطبق است و ثانیا اگر درست است، چرا امسال اینچنین شده است؟

در پاسخ سوال اول‌تان باید بگویم كه بله، به دلیل خشك شدن آب چاه‌های اصفهان، نصف جهان امسال واقعا در آستانه شرایطی بحرانی قرار گرفته است. در پاسخ سوال دوم‌تان هم باید بگویم دلیل این امر نیز آبی است كه برای آبیاری فضای سبز سطح شهر استفاده می‌شود.

امسال همین امر یعنی بهره‌برداری از سفره‌های زیرزمینی آب، باعث شده تا تقریبا نیمی از چاه‌های شهر خشك شوند. درست به همین علت پیش‌بینی می‌كنیم كه اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، در تابستان امسال و به خصوص آخر تابستان، شهروندان با بحران كمبود آب شرب مواجه خواهند شد.

مگرآب اصفهان از طریق چاه‌ها تامین می‌شود؟

درحالت عادی آب شرب مردم اصفهان از طریق رودخانه زاینده‌رود تامین می‌شود ولی در سال‌های خشكسالی و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز در مسیر این رود در استان‌های چهارمحال و بختیاری و شهرهای مسیر این رودخانه، به اجبار آب شرب مردم بیشتر از طریق چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمین تامین می‌شود. همان طور كه می‌دانید میزان آب این چاه‌ها نیز به مقدار بارش باران نزولات آسمانی بستگی دارد. در تهران مقدار بارش سالانه حدود ٢٠٠ میلیمتر در سال آبی است كه این رقم در اصفهان چیزی حدود ١٠٠ میلیمتراست. اما امسال این‌بارش‌ها به حدود ٥٠ میلیمتر كاهش پیدا كرده است. یعنی چیزی حدود نصف مقدار هر ساله. همین مساله باعث شده تا آب جاری سفره‌های زیرزمینی نسبت به سال ٩٦ هم به‌شدت كاهش پیدا كند. ضمن آنكه از لحاظ كیفیت و شوری و املاح نیز آب‌های زیرزمینی به‌شدت كاهش پیدا كرده است.

قاعدتا سوال بعدی این خواهد بود كه مدیریت شهری، یعنی شهرداری و شورای شهر برای رویارویی با این بحران، چه كرده یا چه برنامه‌هایی را در دستور كار قرار داده است؟

البته همان طور كه می‌دانید وظیفه تامین آب شهرها برعهده سازمان آب و فاضلاب شهری (وزارت نیرو) است. ولی كاری كه ما می‌توانیم بكنیم كاهش فضای سبز شهری و اصلاح سیستم آب مصرفی شهرمان بوده است. یعنی كاری كنیم كه گیاهان و فضای سبز شهراصفهان با آب كمتری آبیاری شوند. ضمن آنكه تلاش می‌كنیم سیستم آب مصرفی شهرمان را به طور كامل از سیستم آبیاری فضای سبز و درختان جدا كنیم. البته اینها نیز كارهای كمی نیستند و اگر به خوبی اجرا شوند می‌توانند نقش موثری در حل مشكل بحران كم‌آبی در اصفهان داشته باشند.

الان اصفهان چند حلقه چاه دارد؟

فكر كنم اگر درست به خاطر داشته باشم، چیزی حدود ١١٥ حلقه چاه در شهر وجود دارد كه از این تعداد حدود ٦٠ چاه هم اینك كاملا خشك و بلااستفاده هستند.

یعنی وضعیت به گونه‌ای هست كه شما بخواهید به مسوولان و شهروندان هشدار بدهید؟

دقیقا همینطور است. این هشدار، هشداری كاملا جدی است. چنانچه جلوی برداشت‌های غیرمجاز آب، در مسیر رودخانه زاینده و همچنین برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب گرفته نشود مطمین باشید كه اصفهانی‌ها در اواخر تابستان با بحران خشكسالی و جیره‌بندی آب مواجه خواهند شد و شرایط به وضعیت قرمز بدل خواهد شد.

فكر می‌كنم خشك شدن زاینده‌رود روی صنعت توریسم و گردشگری اصفهان هم تاثیرگذار بوده است، درست است؟

بله. خشك شدن زاینده‌رود باعث ریزش آشكار تعداد توریست‌ها به اصفهان شده است. مثلا امسال و در ایام نوروز، با وجود تمام تبلیغات و تلاشی كه مدیریت شهری كرد و با وجود افزایش ٢٠ درصدی آمار گردشگران، باز هم آمار مسافران، با سال‌های پرآبی زاینده رود فاصله‌ای بسیار دارد. واقعا اینكه می‌گویند اصفهان با زاینده‌رود آن زنده است و نامش را زنده‌رود گذاشته است، بدون حكمت نیست. امیدواریم مسوولان تدابیری بیندیشند كه دوباره آب در رگ‌های زاینده‌رود جریان پیدا كند و شاهد سرزندگی نصف جهان باشیم.

 
 هیچگاه آب اهواز آلوده نبوده، اینكه هركس یك لیوان آب بگیرد بگوید گل‌آلود است قابل قبول نیست.

معین، رییس شورای شهر اصفهان  چیزی حدود ١١٥ حلقه چاه در شهر وجود دارد كه از این تعداد حدود ٦٠ حلقه چاه اینك كاملا خشك و بلا استفاده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha