همین طور که بزرگ ترمی‌شوید، تغییرات زیادی درشما اتفاق می‌افتد، به ویژه وقتی به بلوغ نزدیک می‌‌شوید.

کم کم مرد می‌شوید!

سلامت نیوز: همین طور که بزرگ ترمی‌شوید، تغییرات زیادی درشما اتفاق می‌افتد، به ویژه وقتی به بلوغ نزدیک می‌‌شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بلوغ زمانی است که بدنتان شروع به رشد وتغییر می‌کند. برای پسرها فقط یک یا دو اتفاق نیست که نشان می‌دهد کم‌کم بزرگ می‌شوند. بزرگ شدن شما نشانه‌های زیادی دارد، مثل درشت شدن بدنتان، تغییرکردن صدایتان وموهایی که همه جای بدنتان رشد می‌کند. بلوغ دربیشترپسرها بین ۹ تا ۱۴ سالگی شروع می‌شود. اما به خاطرداشته باشید که آغاز دوره بلوغ زمانی است که آمادگی اش را داشته باشید وهرپسری با سرعت مخصوص خودش رشد می‌کند.

در ادامه به برخی سوالات که ممکن است در این باره به ذهنتان برسد، جواب می‌دهیم:
 

   چرا دخترها قدبلندتر از من هستند؟
احتمالاً متوجه شده‌اید که بعضی از دخترهایی که می‌شناسید، بلندقدتر از پسرها هستند. اما احتمالاً دیده‌اید که در بزرگ سالان، مردها معمولاً قدبلندتر از زن‌ها هستند. جریان چیست؟ موضوع این است که دخترها معمولاً زودترازپسرها وارد مرحله بلوغ می‌شوند و قد می‌کشند زیرا این تغییرات در آن ها معمولاً بین ۸ تا ۱۳ سالگی اتفاق می‌افتد. اما بیشتر پسرها تا سن ۹ تا ۱۴ سالگی وارد بلوغ نمی‌شوند. به همین دلیل است که طی این دوران دخترها معمولاً قدبلندتر ازپسرهاهستند. اما درآخر کار قد پسرها معمولاً از دخترها بالاتر می‌زند. البته خیلی مهم است که به یاد داشته باشید ژنتیک نقش مهمی در قد دارد. پس اگر مادر و پدرتان هر دو قدبلند هستند، احتمالاً شما هم قدبلند خواهید شد و اگرمادرو پدرتان تقریباً قد کوتاه باشند، شما هم احتمالاً همان طور خواهید شد. با این حال هیچ چیزقطعی نیست. باید صبرکنید تا ببینید چه می‌شود اما اگرنگران هستید می‌توانید با پزشکتان دراین باره مشورت کنید. یادتان باشد،همه مردها قد بلند نمی‌شوند.


   چه زمانی بدنم عضله‌ای می‌شود؟
در دوران بلوغ بعضی ازپسرها بعد ازدیدن بدن دوستانشان نگران بدنشان می‌شوند. مثلاً پسرهای زیادی نگران عضله‌ای شدن بدنشان هستند. ممکن است پسرهایی را دیده باشید که شانه‌هایشان پهن شده وخیلی‌ها هم لاغر ونحیف به نظر می‌رسند. یادتان باشد که بلوغ با برنامه خودش اتفاق می‌افتد. پس جای هیچ عجله‌ای نیست وممکن است رشد عضلات شما کمی دیرتر اتفاق بیفتد. شاید بد نباشد که برای کمک به بزرگ تر شدن بدنتان، کمی تمرین های بدن سازی انجام دهید. خیلی مهم است بدانید که اگربه بلوغ رسیده باشید، این تمرین ها عضلات شما را شکل می‌دهد اما عضله بیشتری برایتان درست نمی‌کند. خوردن غذاهای مغذی و فعال بودن (مثل دوچرخه‌سواری ، شنا و ورزش کردن) به شما کمک می‌کند بدنی قوی و متناسب داشته باشید. به وقتش وارد دوران بلوغ می‌شوید ومی‌توانید عضله‌سازی هم بکنید. اگرقصد دارید تمرین بدنسازی انجام دهید، اول دکترتان را از موضوع باخبر کنید. ممکن است او توصیه‌هایی برای شما داشته باشد. اگر دکترتان اجازه انجام این تمرینات را به شما نداد، می‌توانید راه‌های دیگری برای ورزش کردن پیدا کنید.


   برای موهای بدنم چه اتفاقی افتاده است؟
رشد موهای بدن در دوران بلوغ خیلی زیادتر می‌شود. بعضی ازپسرها متوجه می‌شوند که روی صورتشان دورچانه و پشت لبشان مو درمی‌آید. موهایی هم روی سینه، زیربغل و در قسمتهای دیگر رشد می‌کند. یادتان باشد که هیچ جای نگرانی نیست چون مو هم یکی از راه‌هایی است که بدنتان به شما می‌گوید کم‌کم مرد می‌شوید. به این دلیل در این قسمت‌های بدنتان مو در می‌آید که هورمون‌هایتان به بدنتان می‌گوید، آماده تغییر است. بعضی از هورمون‌هایی که این رشد مو را تحریک می‌کند در غده آدرنال (غده فوق‌کلیوی) تولید می‌شود. هورمون‌های دیگری هم از هیپوفیز (غده‌ای نخود شکل که در پایین مغزتان قرار دارد) ترشح می‌شود. این هورمون‌ها درجریان خون حرکت می کند و باعث می‌شود تغییرات جدی ای را تجربه کنید. لازم نیست که برای این موهای تازه رشد کرده کاری کنید.


   آیا بو می‌دهم؟
احتمالاً می‌دانید که عرق چیست، اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ وقتی گرمتان می‌شود از سوراخ‌های ریزی روی پوستتان عرق بیرون می‌آید. بدن شما دمای ۳۷ درجه سانتی گراد را دوست دارد. اگر از آن گرم تر شود، دیگر خوشش نمی‌آید و عرق می‌کند. عرق از پوست بیرون می‌آید و بعد تبخیر می‌شود (یعنی از مایع به بخار تبدیل می‌شود) و این باعث می‌شود که بدنتان خنک‌تر شود. بعضی وقت‌ها این عرق بو می‌دهد. در دوران بلوغ، هورمون‌های شما مدام ترشح می شود و به همین دلیل است که زیاد عرق می‌کنید و بعضی وقت‌ها بدنتان بو می‌گیرد. اما چه چیزی باعث این بو می‌شود؟ عرق کاملاً از آب و مقدار خیلی کمی از مواد‌شیمیایی به اسم آمونیاک و اوره و همچنین نمک و قند تشکیل شده است (آمونیاک و اوره وقتی بدنتان پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند، به وجود می‌آید). عرق به خودی خود خیلی بو نمی‌دهد اما وقتی با باکتری‌های روی پوست شما برخورد می‌کند (که همه دارند) بودار می‌شود.


چطور می‌توانید کاری کنید که عرقتان بو ندهد؟

باید مرتب حمام کنید و بدنتان را بشویید، به خصوص بعد از ورزش که خیلی عرق می‌کنید. همچنین می‌توانید برای زیربغلتان از اسپری استفاده کنید. اسپری‌ها بوهای مختلفی دارد و اسپری‌هایی هم هست که بدون بو است. خیلی‌ها بعد از حمام قبل از این که لباس‌‌هایشان را بپوشند اسپری می‌زنند چون بعضی از اسپری‌ها روی لباس لک ایجاد می‌کند. اگر استفاده از اسپری مشکلتان را حل نکرد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha