دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 242820

زمانی که انسان احساس گرسنگی می‌کند تغییراتی در بدن وی ایجادشده و بخش‌های مختلف بدن به روند ایجاد احساس گرسنگی و دریافت غذا کمک می‌کنند. در حقیقت فرایند گرسنگی مجموعه‌ای پیچیده از واکنش‌های بدن است.

وقتی گرسنه می‌شویم در بدنمان چه اتفاقی می‌افتد؟

سلامت نیوز: زمانی که انسان احساس گرسنگی می‌کند تغییراتی در بدن وی ایجادشده و بخش‌های مختلف بدن به روند ایجاد احساس گرسنگی و دریافت غذا کمک می‌کنند. در حقیقت فرایند گرسنگی مجموعه‌ای پیچیده از واکنش‌های بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، گرسنگی یک احساس پیچیده است که تنها به‌طور غیرمستقیم با نیاز به غذا مرتبط می‌شود. درواقع نیاز بدن به غذا، گرسنگی نامیده می‌شود. واژه گرسنگی اغلب به معنای آمادگی بدن برای دریافت غذا است. پس‌ازاینکه معده خالی شد احساس گرسنگی به وجود آمده و نیاز به دریافت غذا به وجود می‌آید. قابل‌توجه است که انسان‌ها همه‌چیزخوارهای فرصت‌طلبی هستند و به‌گونه‌ای رشد و تکامل پیداکرده‌اند که هر زمان امکانش باشد از مزایای خوردن و تغذیه استفاده کنند. جالب است که استشمام بوی غذا، دیدن غذا یا حتی تصور آن نیز می‌تواند باعث ایجاد گرسنگی در آن‌ها شود.

پس‌ از اینکه معده خالی شد احساس گرسنگی به وجود آمده و نیاز به دریافت غذا به وجود می‌آید. جالب است که استشمام بوی غذا، دیدن غذا یا حتی تصور آن می‌تواند باعث گرسنگی نیز در آن‌ها شود.

بدن انسان همچنین نیازمند زمانی برای آماده شدن هضم و یا تغییرات هورمونی در جهت هضم غذا است که می‌تواند ساعات مشخصی را برای تغذیه منظم مشخص سازد؛ بنابراین در زمان ظهر معمولاً انسان احساس گرسنگی می‌کند و نیاز به خوردن غذا دارد.

در اینجا به این مسئله پرداخته می‌شود که وقتی گرسنه می‌شویم در بدنمان چه اتفاقی می‌افتد؟

    عصب وگوس (Vagus nerve): عصب وگوس سیگنال‌هایی را در رابطه با خالی یا پر بودن معده به مغز ارسال می‌کند. این عصب همچنین سیگنال‌هایی را به مواد مغذی مختلف موجود در روده، می‌فرستد.
    معده: هنگامی‌که معده برای دو ساعت خالی باشد، شروع به فعالیت‌هایی برای ارسال بقایای غذاها به روده می‌کند که باعث ایجاد احساس گرسنگی می‌شود. با این فعالیت‌ها از شکم صداهایی شنیده می‌شود که در اصطلاح عامیانه به آن قاروقور گفته می‌شود.
    دستگاه گوارش: سلول‌های معده و روده هورمونی به نام گرلین را که موجب احساس گرسنگی می‌شود، تولید می‌کنند. درصورتی‌که این هورمون به میزان زیاد ترشح شود، باعث شدت یافتن گرسنگی شده و اختلال در ترشحان عاملی برای چاقی است.
    لوزالمعده: به‌طورمعمول در هنگام غذا خوردن، پانکراس یا همان لوزالمعده انسولین ترشح می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا قند خون پیش از دریافت غذا کاهش پیدا کند.
    خون: در هنگام گرسنگی سطوح مواد مغذی کلیدی خون ازجمله گلوکز، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب، به کمترین میزان خود می‌رسند.
    مغز: گرسنگی باعث افزایش اقدام غریزی و بدون کنترل‌شده و توانایی فرد را برای تصمیم‌گیری درازمدت کاهش می‌دهد. دقیقاً این مرحله زمانی است که نشان می‌دهد افراد با معده خالی نباید به خرید بروند.

منبع: sciencefocus

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha