سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 242859

کبد، از اعضای مهم بدن است. همه چیزهایی که می‌خوریم باید قبل از توزیع در بدن، توسط کبد فرآوری شود.

عادت‌های بدی که به کبد آسیب می‌رسانند

سلامت نیوز: کبد، از اعضای مهم بدن است. همه چیزهایی که می‌خوریم باید قبل از توزیع در بدن، توسط کبد فرآوری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، نقش مهم کبد در فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند سم‌زدایی خون و عملکرد متابولیک باعث می‌شود سلامت بدن به طور مستقیم با سلامت کبد ارتباط داشته باشد.

اگرچه کبد می‌تواند سلول‌های آسیب‌دیده را جایگزین کند، اما اگر سلول‌های زیادی از بین رفته باشند، ممکن است بدرستی عمل نکند.

عادت‌های بد بسیاری که بخشی از زندگی روزمره ما هستند ریسک آسیب به کبد را افزایش می‌دهند.

این آسیب می‌تواند تدریجی و بدون علائم باشد و در نتیجه بموقع تشخیص داده نشود. موارد زیر برخی عادت‌هایی هستند که با آسیب به کبد می‌توانند زندگی شما را به خطر بیندازند.

مصرف زیاد داروها

یکی از نقش‌های کبد، شکستن مواد غذایی، داروهای شیمیایی، گیاهی و مکمل‌های مصرف شده است.

مصرف بیش از حد برخی داروها می‌تواند بتدریج به کبد آسیب برساند. این آسیب، نارسایی خفیف کبد تا ازکار افتادگی کامل آن را شامل می‌شود.

یکی از شناخته شده‌ترین این داروها، استامینوفن است که بدون نسخه قابل دسترسی است و به عنوان داروی سرماخوردگی و آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف دوزهای پایین استامینوفن خطری ندارد، اما اگر به طور مستمر و به میزان زیادی مصرف شود، ممکن است به کبد آسیب برساند.

بعضی گیاهان دارویی و مکمل‌ها نیز در مقادیر زیاد می‌توانند برای کبد مضر باشند؛ به عنوان مثال، یک علت شناخته شده سمی شدن کبد، مصرف زیاد ویتامین A است. معمولا هشدار در مورد آسیب بالقوه به کبد در برچسب داروها دیده می‌شود که باید به آن دقت شود.

کمبود خواب

مطالعات نشان می‌دهد کمبود خواب باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در کبد می‌شود. کبد کسانی که دچار کمبود خواب هستند، چربی را بخوبی فرآوری نمی‌کند و در نتیجه این افراد از طیف وسیعی از مشکلات سلامت مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت رنج می‌برند. هنگام خواب، بدن به فرآیند ترمیم می‌پردازد. کمبود خواب باعث آسیب به این روند و درنتیجه آسیب به کبد می‌شود.

چاقی و تغذیه نامناسب

چاقی با عادات غذا خوردن نامناسب ارتباط دارد و این شرایط در طول زمان به کبد آسیب می‌ساند. کبد به طور طبیعی چربی و قند خون ما را فرآوری و تنظیم می‌کند، اما در افراد چاق، چربی‌های اضافی در سلول‌های کبد ذخیره می‌شوند. با گذشت زمان، تجمع زیاد چربی‌ها التهاب کبد و آسیب سلول‌های کبدی را به دنبال دارد.

منبع: healthyandnaturalworld

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha