مدیر کل نظارت سازمان غذا و دارو: در تنش ارزی اخیر بسیاری از شرکت های وارد کننده نابود شدند.

افزایش حدود 25 درصدی قیمت برخی داروها در پی التهاب ارزی

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت سازمان غذا و دارو: در تنش ارزی اخیر بسیاری از شرکت های وارد کننده نابود شدند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: مردم می گویند دارویی که نیاز دارند در داروخانه ها پیدا نمی شود یا داروخانه ها از دادن داروهای کمیاب دریغ می کنند، دارو سازها می گویند وضعیت ارز و  حتی توقف خط تولید برخی از کارخانجات دارویی  شرایط را به گونه ای رقم زده است که داروها به راحتی در اختیار داروخانه ها قرار نمی گیرد و آن ها نگران گران شدن داروها در بازار هستند بنابراین نمی توانند نیاز بیماران را تامین کنند اما مسئولان سازمان غذا و دارو مدعی اند که بازار دارو کاملا آرام است و البته ادامه دار بودن این آرامش منوط به عمل به وعده توسط دولت و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز است.


یکی از شهروندان تهرانی  درباره مشکل اخیر خود با بیان این که داروهای شیمی درمانی و بیماری های صعب العلاج عملا در بسیاری از داروخانه ها پیدا نمی شود اظهار کرد: فکر می کنم داروخانه های شهر این داروها را دارند اما به بیماران نمی دهند همگی  می گویند به داروخانه 13 آبان مراجعه کنم. مسئول یکی از داروخانه ها  درباره این موضوع با بیان این که بیشتر داروهای موجود در بازار وارداتی هستند گفت: البته در مورد بعضی از بیماری های مزمن و صعب العلاج نمونه های ایرانی هم داریم ولی متاسفانه گرایش اکثر متخصصان به سمت تجویز برندهای دارویی است و بیشتر برندها هم خارجی هستند. وی خاطرنشان کرد: البته ما داروهای ایرانی هم داریم که از برندهای شناخته شده هستند مانند داروهای مورد نیاز برای بیماران پیوندی که شامل چند برند ایرانی اند. یکی دیگر از مسئولان داروخانه های تهران نیز اظهار کرد: افزایش قیمت دلار باعث افزایش حداقل 25 درصدی قیمت دارو شده است .


آرامش دارو به اجرای وعده دولت بستگی دارد
این اظهارات در حالی است که به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو در صورتی که دولت بتواند به قول های خود درباره تامین مابه التفاوت قیمت دارو عمل کند می توان شرایط فعلی حوزه دارو را که عادی است به همین شکل نگاه داشت.
رستگار افزود: در مورد برخی داروها تا حدی کمبود داریم که این مسئله به علت تاخیر در تولید یا واردات همیشه وجود داشته است . وی درباره این که شنیده شده خطوط  تولید برخی از کارخانه ها متوقف شده است و مواد اولیه به داروسازها نمی رسد خاطرنشان کرد: شرایط کنونی به گونه ای نیست که کارخانه ها مشکل داشته باشند شاید درباره یکی دو قلم مشکلاتی باشد که آن هم به علت نقدینگی  و شرایط موجود ارز است .


کمبود 65 قلم دارو در طول سال به صورت مقطعی
سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز درباره این موضوعات با تاکید بر این که مشکلاتی که به آن اشاره شده است، صحت ندارد گفت: بسیاری از این موضوعات را که در روزهای اخیر توسط رسانه ها مطرح شده است پیگیری کردیم و متوجه شدیم که افرادی که در مورد کمبود برخی داروها صحبت کرده اند به دنبال داروی خاص با برند خارجی هستند آن هم درحالی که آن دارو مشابه داخلی دارد. کیانوش جهانپور افزود:  البته ما منکر کمبود دارو نیستیم چرا که تقریبا در طول سال در مورد 65-60  قلم دارو به صورت مقطعی و کوتاه مدت و در برخی استان ها دچار کمبود می شویم این مسئله به دلایل مختلف ایجاد می شود از جمله این که ممکن است زنجیره تامین ، تایید ، سفارش و ترخیص کالا در گمرک با کندی صورت گیرد یا در موارد معدودی در بازار جهانی کمبود دارویی  باشد که در بازار داخلی ما هم به همان شکل خواهد بود .


چیزی به نام گران شدن دارو نداریم
وی خاطرنشان کرد: ولی اکنون و حتی بعد از ماجرای ارز چیزی به نام گران شدن دارو به صورت خودمختار یا از سوی شرکت های پخش و تولید کننده یا وارد کننده نداریم و قیمت گذاری فقط در کمیسیون غذا و دارو و کمیسیون قیمت گذاری انجام می شود . وی افزود: اکنون داروها با نرخ جدید ارز که 4200 تومان است وارد می شود و با تمهیداتی که دولت اندیشیده از این هفته ثبت سفارش با نرخ 3800 تومان گشایش اعتبار می شود و مابه التفاوت آن توسط دولت پرداخت می شود. وی تاکیدکرد: روند اجرایی این موضوع هفته گذشته در دولت نهایی شد و امیدواریم که از این هفته کلید بخورد تا عملا ثبت سفارش ها انجام شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین با بیان این که به تازگی در مورد یکی از داروهای تزریقی بیماران  تالاسمی و همچنین بیماران هموفیلی شاهد کمبود بودیم اظهار کرد: این مشکل نیز با توقف صادرات یکی از تولید کننده های داخلی و همچنین از طریق واردات در حال حل شدن است .


بسیاری از شرکت های واردکننده دارو نابود شدند
 در عین حال  به گزارش ایرنا، مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اعلام کرد: در  تنش ارزی اخیر بسیاری از شرکت های وارد کننده نابود شدند چرا که خرید اعتباری انجام می دادند. اکبر برندگی به عنوان نمونه به وارد کننده ای در حوزه دارو اشاره کرد که 100 درصد ارز را حواله کرده اما بانک از او برای نوسان ارز تعهد گرفته بود. وی اظهار کرد: یک نگرانی که وارد کننده و تولید کننده دارو دارند این است که سال قبل گشایش ها را انجام داده و حتی محصول را به صورت اعتباری وارد و توزیع کرده بودند که مسئله ما به التفاوت آن با نرخ ارز جدید پیش آمد و ما تلاش می کنیم تا مابه التفاوت به آنان پرداخت شود تا ضرر کمتری ببینند. وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هم بانک مرکزی، حسابی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته است تا مابه التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند بنابر این به محض این که شرکت های دارویی پیش فاکتورها را بیاورند و سازمان غذا و دارو نیز آن ها را تایید کند آن پیش فاکتورها جاری و مسئله مابه التفاوت حل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha