عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.

شیوع آسم در استان های درگیر با ریزگرد بیشتر است

سلامت نیوز:   عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضا فضل اللهی روز پنجشنبه  متوسط شیوع آسم را در بزرگسالان ایرانی 9 درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان شیوع آسم در بین بزرگسالان در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود که بالاتر از 15درصد است.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که آسم در بین کودکان و بزرگسالان در حاشیه جنوبی و شهرهای بزرگ کشور مانند تهران شیوع بالاتری دارد.
فضل اللهی شیوع این بیماری در گروه کودکان و نوجوانان را حدود 11 درصد اعلام کرد و گفت: استان قم در زمینه شیوع این بیماری در کودکان و نوجوانان، بالاترین رتبه را دارد. مطالعات بیشتری برای یافتن علت شیوع بیماری آسم در این استان باید انجام شود و در حال حاضر علت قطعی آن مشخص نیست.
وی ادامه داد: شیوع آسم در تهران در کودکان 6 تا 7 سال 12.6 درصد و در بین افراد 13 تا 14 سال 16.6درصد است.
عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط شیوع کشوری آسم را در بین افراد 13 تا 14 سال 12.5 درصد اعلام کرد و گفت: این مطالعه نشان می دهد شیوع آسم در تهران در این سنین بالاتر از میانگین کشوری است.
وی افزود: نتایج این مطالعه شیوع بالای این بیماری را در روستاها مشابه با شهرها نشان می دهد و این موضوع بر تغییر سبک زندگی در مناطق روستایی هم تاکید دارد.
فضل اللهی ادامه داد: بر اساس این مطالعه شیوع بیماری آسم در مردان بیشتر از زنان است و این موضوع با مطالعات قبلی که افزایش آسم بعد از سنین بلوغ را در زنان نشان می داد، متفاوت است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: هرچه سن بالاتر می رود، شیوع این بیماری بیشتر می شود و در این موضوع هیچ تفاوتی در مناطق روستایی و شهری در بین افراد بزرگسال وجود ندارد.
وی، هدف از انجام این مطالعه را تعیین الگوی شیوع بیماری در کشور اعلام کرد و گفت: تاکنون مطالعه جامعی در زمینه شیوع آسم در کودکان و بزرگسالان در کشور وجود نداشت . اکثر مطالعات به شکل مقطعی در برخی شهرها انجام شده بود و در مناطق روستایی هم این کار صورت نگرفته بود.
فضل اللهی گفت: با انجام این مطالعه دسترسی به اطلاعات صحیح و جامع توسط محققان برای انجام فعالیت های پژوهشی و نیز مسئولان به منظور سیاستگذاری برای برنامه ریزی مناسب کنترل بیماری فراهم شده است.
این مطالعه با حمایت دفتر امور بیماری غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور انجام شده است.
حدود 24 هزار و 500 بزرگسال و حدود 33 هزار کودک 6 تا 7 سال و 13 تا 14 سال در این طرح مطالعه مورد سوال قرار گرفتند.
آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس ریه ها از علایم مهم ابتلا به آن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha