پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 242951

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تعرفه پزشکان نه تنها از نرخ واقعی کمتر بوده، بلکه سالهاست فریز شده است، گفت: نرخ تعرفه های پزشکی باید عادلانه شود.

تعرفه پزشکان فریز شده است

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تعرفه پزشکان نه تنها از نرخ واقعی کمتر بوده، بلکه سالهاست فریز شده است، گفت: نرخ تعرفه های پزشکی باید عادلانه شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ایرج فاضل  افزود: نرخ تعرفه های پزشکی باید دست کم همانند افزایش ضریب دستمزد کارگران، حدود 18درصد افزایش یابد این در حالی است که در 5 تا 6 سال گذشته در برخی سالها، تعرفه های پزشکی هیچ گونه افزایشی نداشتند.
فاضل افزود: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی آن است که در ابتدا از تعرفه های کشورهای فقیر پیرامون معدل بگیریم بعد نرخی برای تعرفه های پزشکی در کشورمان تعیین کنیم.

* تعرفه های پزشکی در کشور یک سوم نرخ تعرفه ها در کشورهای فقیر است
وی اضافه کرد: پیشنهاد دادیم این ارزیابی از تعرفه های پزشکی در کشورهای پیرامونی صورت گیرد و ما پایین ترین آن را به عنوان یک رقم عادلانه، قبول کنیم که البته باید گفت اکنون ایران پایین ترین نرخ تعرفه های پزشکی را دارد و این نرخ در کشورهای پیرامونی سه برابر تعرفه های ما در ایران است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: به طور مثال در بنگلادش، پاکستان، افغانستان و سوریه نرخ ویزیت پزشکان عمومی سه برابر نرخ تعرفه پزشکان هم رده شان در ایران است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تعرفه ها در کشور ما فریز شده، تورم نیز کار خودش را انجام داده و ارزش پول سقوط کرده و تعرفه ها ثابت مانده است این وضعیتت باید تا کی ادامه داشته باشد.
رئیس جامعه جراحان ایران تاکید کرد: این وضعیت تا جایی می تواند به این شکل باقی بماند و از مرحله ای به بعد تداوم آن امکانپذیر نیست. تعیین تعرفه های پزشکی قانونی و واقعی خواست جامعه پزشکی است و ما این مطالبه را برای پزشکان یک حق می دانیم.

* با تعرفه های موجود داروخانه ها و بیمارستان های خصوصی ورشکست می شوند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره تاخیر و میزان افزایش تعرفه های پزشکی در کشور نیز گفت: اکنون با تعرفه های موجود داروخانه ها و بیمارستان های خصوصی در حال ورشکستگی هستند.
وی افزود: حقوق و دستمزد کارگران ١٨ درصد افزایش یافته اما تعرفه های پزشکی با پنج درصد رشد رو به رو است.
فاضل افزود: طبیعی است که با این تعرفه های پزشکی موسسه های درمانی به ویژه در بخش خصوصی با اشکال جدی مواجه شوند و زمانی که این تعرفه ها را محدود کنیم در واقع بیمارستان ها را از رونق می اندازیم.
وی ادامه داد: قدر مسلم این است اگر رشد پنج درصدی تعرفه های پزشکی تصویب شود، این رشد متناسب با هزینه های جاری، تورم و شرایط جامعه نیست. احساس نگرانی از چنین مصوبه ای داریم چرا که با این مصوبه بیمارستان ها عملا از فعالیت منع می شوند و وضعیت داروخانه ها هم بسیار نگران کننده است.

 سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش 5 درصدی را برای تعرفه ‌های خدمات تشخیصی درمانی در سال 1397 به هیات دولت پیشنهاد داده است اما هنوز از سوی هیات وزیران میزان افزایش تعرفه های پزشکی اعلام نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha