پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 242971

پشه گزیدگی برای بسیاری رخ می‌دهد که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند، اما این اتفاق می‌تواند منجر به ابتلای افراد به بیماری‌هایی بسیار خطرناکی شود.

حشره‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟

سلامت نیوز:پشه گزیدگی برای بسیاری رخ می‌دهد که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند، اما این اتفاق می‌تواند منجر به ابتلای افراد به بیماری‌هایی بسیار خطرناکی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بالا رفتن دمای هوای کره زمین و افزایش گرما سبب افزایش تکثیر حشرات و انواع بندپایان به میزان زیاد شده است و خطری جدی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود.

بیماری‌های ناشی از کنه، پشه و کک‌ها در کشورهایی  همچون آمریکا در طول ۱۵ سال اخیر به شدت گسترش یافته است.


همچنین مواردی از بیماری‌های لایم، زیکا و سایر بیماری‌های منتقل شده از حشره‌ها در سال‌های اخیر رشدی فزونی یافته است.

این بیماری‌ها می‌تواند عارضه‌های جانبی فراوانی برای افراد ایجاد کند، از جمله بیماری زیکا که سبب ناهنجاری مادرزادی، شکل غیر عادی جمجمه و معلولیت صد‌ها نوزاد در کشور‌های آمریکای مرکزی و جنوبی به ویژه برزیل شده است.


برخی دیگر از بیماری‌های منتشر شونده از حشره‌ها عبارتند از: تب (Rocky Mountain spotted fever)، تب غرب رودنیل (West Nile)، بیماری چیکونگونیا و زیکا که درسال ۲۰۰۴ سبب ابتلای بیش از ۲۷۰۰۰ نفر و در سال ۲۰۱۶ سبب ابتلای حدود ۹۶ هزار نفر شده است که کارشناسان اعتقاد دارند آمار‌های غیر رسمی به مراتب بیش از این مقدار است.

اکنون شایع‌ترین بیماری ناشی از حشره ها، لایم است، همچنین نیش زنبور‌های آلوده نیز می‌تواند سبب ابتلای افراد به طاعون شود.


بروز حشره گزیدگی در فصل‌های گرم سال به دلیل افزایش میزان حشره‌ها بسیار زیاد است به ویژه در مناطق ساحلی و شرجی که افراد باید از لباس‌های مناسب، اسپری‌های دور کننده حشرها، کلاه، ماسک، پشه بند در زمان خواب و نیز استفاده از توری برای محافظت از در و پنجره‌ها استفاده کنند، یکی از مواردی که حشره گزیدگی را بسیار خطرناک می‌کند امکان انتقال حشره‌ها با استفاده از وسایل حمل و نقل بدون اطلاع مسافران است، همچنین افرادی که ناقل بیماری هستند و از آن اطلاع ندارند با انجام سفر‌های بین المللی بیماری خود را به سایر کشور‌های جهان و مردم ساکن آن انتقال می‌دهند.


اکنون گروه‌های بسیاری از دانشمندان در حال آزمایش برای تهیه نسل جدید واکسن ها، شناسایی و تشخیص زودهنگام حشره گزیدگی و بیماری‌های ناشی از آن و نیز پیشگیری از بروز این گونه از بیماری‌ها هستند.

افرادی که دچار حشره گزیدگی می‌شوند باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند، همچنین انتقال حشره‌ای که فرد را نیش زده است به درمانگاه می‌تواند به تشخیص سریع بیماری کمک کند.


هرگونه دست کاری زخم می‌تواند اثر آن را تشدید کند و تنها شست و شو با آب و مواد شوینده و انتقال فرد به مراکز درمانی توصیه می‌شود.

                                                                

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha