معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از راه‌اندازی دفتر امور دستیاری در این سازمان خبر داد و گفت: این دفتر اولین نهادی است که دستیاران می‌توانند به طور متمرکز مشکلات خود را از طریق آن پیگیری کنند.

راه‌اندازی دفتر امور دستیاری در سازمان نظام پزشکی/ لزوم تعیین تکلیف بیمه مسئولیت مدنی دستیاران

سلامت نیوز: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از راه‌اندازی دفتر امور دستیاری در این سازمان خبر داد و گفت: این دفتر اولین نهادی است که دستیاران می‌توانند به طور متمرکز مشکلات خود را از طریق آن پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: جامعه دستیاران کشور، جامعه بزرگ و خدمتگذار کشور است که تاکنون مشکلات و مطالبات صنفی این قشر در هیچ نهادی دیده نشده بود و هیچ دفتر و کانالی برای این که بتوانند موضوعات خود را مطرح کنند، وجود نداشت. به همین منظور سازمان نظام پزشکی کل کشور برای اولین بار به ایجاد کانال ارتباطی برای این افراد در قالب راه‌اندازی دفتر امور دستیاری اقدام کرد.

وی ادامه داد: بعد از تصویب شورای عالی سازمان نظام پزشکی، بنا شد دفتر دستیاری در ذیل معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی شروع به فعالیت کند و خوشبختانه این امر مورد توجه دستیاران و مسئولین قرار گرفت.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مشکلات دستیاران، مشکلات بسیار زیادی است، عنوان کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به امور رفاهی شامل مسکن، خوابگاه، کمک هزینه‌ها و درآمد دستیاران است که از مشکلات عمده آن‌ها به شمار می‌رود و همچنین امتحانات مختلف، پروانه‌ها و تاییدیه‌های که باید دریافت کنند نیز بخش دیگری از مشکلات دستیاران را تشکیل می‌دهد.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه دفتر امور دستیاری در سازمان نظام پزشکی در ابتدای هفته معلم و از پنجم اردیبهشت ماه به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است، گفت: این دفتر با تشکیل جلسه‌ای با حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی، رئیس شورای عالی نظام پزشکی و مسئولان برجسته سازمان و همچنین نمایندگان دستیاری از بسیاری نقاط کشور افتتاح شد.

وی ادامه داد: در فلوچارت سازمان نظام پزشکی، دفتر امور دستیاری در زیر مجموعه معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تشکیل شده است، چرا که جنس مشکلات دستیاران بیشتر از جنس مسائل آموزشی است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی در ادامه بیان کرد: تلاش ما تحکیم هر چه بیشتر فعالیت‌های این دفتر و امکان ایجاد پل ارتباطی خوب و سازنده بین دفتر امور دستیاری و وزارت بهداشت خواهد بود.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات جامعه دستیاری کشور، اظهارکرد: این مشکلات از مشکلات عمیق و ریشه‌ای گرفته تا مشکلات روزمره وجود دارد و تاکنون نیز هیچ مرجعی برای ارائه درخواست در خصوص مشکلات این قشر از جامعه به صورت متمرکز وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در ابتدا این سوال برای دستیاران مطرح است که آیا در چارچوب قوانین کار قرار می‌گیرند و باید حق و حقوق یک کارمند را برای آن‌ها در نظر گرفت یا در فیلد آموزش به نحو دیگری باید با آن‌ها برخورد شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بحث بیمه مسئولیت مدنی دستیاران موضوع جدی‌ای است، گفت: باید مشخص شود مسئولیت مدنی این افراد به عهده کیست و اگر اتفاقی در حین انجام وظیفه رخ دهد، چه کسی باید پاسخگو باشد.

دکتر سلیمی تاکید کرد: بسیاری از دستیارانی که در طرح‌های یک ماهه در شهرهای دور ایفای وظیفه می‌کنند، در واقع در نقش یک متخصص عمل می‌کنند و سوال اساسی این است که اگر اتفاقی در حین انجام وظیفه رخ دهد، چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مسائل معیشتی دستیاران، اظهارکرد: متاسفانه همیشه دستیاران را افراد پزشک در نظر می‌گیریم و تصور می‌شود که نیاز به حمایت مالی ندارند و وضعیت معیشتی خوبی دارند، اما در واقع باید این افراد را در زمره دانشجویانی دید که حمایت زیادی نیاز دارند، این در حالی است که معمولا این اتفاق نمی‌افتد و به طور مثال به این افراد خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی افزود: میزان دریافتی ماهانه دستیاران بسیار کم است و به لحاظ رفاهی مشکلات عمیق و زیادی گریبان‌گیر این قشر از افراد جامعه است.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: دستیاران گروه مهم و تاثیرگذار جامعه پزشکی هستند و مطالبات به حقی دارند که سال‌ها کانالی برای بیان آن در نظر گرفته نشده بود، اما از این پس پیگیری مطالباتشان تا حدودی به همت خودشان بستگی دارد و ما نیز آن‌ها را در این راستا حمایت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha