یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

زینب، نفیسه، نیسانه، طاهره، سمیه، زینب، محبوبه، رقیه، سمنگل، رضیه، ساره، مهری و مریم 13 زنی هستند که با مشارکت کمپین ارمغان2 که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در راستای آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد برگزار می‌کند، آزاد شده‌اند. این اسامی را اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در نشست خبری کمپین ارمغان 2 اعلام کرد و خبر داد کمپین ارمغان 3 با شروع ماه رمضان شروع به کار خواهد کرد.

زندانی‌شدن سالانه ۲۵۰ زن با جرائم غیرعمد

سلامت نیوز: زینب، نفیسه، نیسانه، طاهره، سمیه، زینب، محبوبه، رقیه، سمنگل، رضیه، ساره، مهری و مریم 13 زنی هستند که با مشارکت کمپین ارمغان2 که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در راستای آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد برگزار می‌کند، آزاد شده‌اند. این اسامی را اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در نشست خبری کمپین ارمغان 2 اعلام کرد و خبر داد کمپین ارمغان 3 با شروع ماه رمضان شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، کمپینی که از اواخر سال 1395، آغاز شد و از سال گذشته تا امروز در ذیل تفاهم‌نامه‌ای با ستاد دیه، در راستای آزاد‌سازی مادرانی قدم برداشت که به دلیل مالی زندانی شده بودند.


اطهره نژادی با ارائه گزارشی درباره کمپین ارمغان2 اظهار کرد: این پویش در ادامه پویش ارمغان1 که در دولت یازدهم طراحی و برنامه‌ریزی شده بود، به اجرا درآمد و ما تلاش کردیم در قالب یک برنامه، بخشی از زنان زندانی جرائم غیرعمد را از زندان آزاد کنیم و پیشینه طراحی این برنامه، بازدیدهای مرتب از زندان‌ها در طول دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفت و شرایط زنان را مناسب ندیدیم و فکر کردیم که در کنار همه سیاست‌گذاری‌هایی که نیاز است، باید به صورت خاص به این قشر توجه کنیم.

او افزود: اگر بخواهیم علمی‌تر این بحث را ادامه دهیم، باید بگوییم، یک سیاست‌گذار در حوزه زنان با گروه زنان روبه‌روست که مشتمل بر اقشار مختلف هستند و خواسته‌های آنها چه کم و چه زیاد، چه در حاشیه انتظارات چارچوب‌هایی که دیگران تهیه می‌کنند و چه خارج از چارچوب، باید مورد توجه قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم انتظارات گروه‌های مختلف جامعه را به یک گروه خاص و همگن تقلیل دهیم. درباره زنان زندانی جرائم غیرعمد، مهم‌ترین بحث برای ما توجه به نقش زن در خانواده و جامعه بود.

من درباره کودکانی صحبت می‌کنم که کودکی خود را فقط در چاردیواری زندان می‌گذرانند و به یاد می‌آورند. وقتی مادر چنین کودکی در زندان است، آن کودک چیزی از فضای اجتماع را جز چاردیواری زندان تجربه نمی‌کند. نژادی در ادامه افزود: ما سعی کردیم در قالب پویش ارمغان، برنامه‌ای را طراحی بکنیم و هنرمندان و اپراتورهای تلفن همراه و خبرنگاران به ما کمک کردند و ستاد دیه در این راه همراه بود تا بتوانیم جریان‌سازی بکنیم و به نتیجه برسیم.

سال گذشته اولین سالی بود که پویش آغاز شد و آزمون و خطاهای زیادی داشت ولی رویه و فرآیند کار برای پویش ارمغان2 تغییری نداشت و ما سعی کردیم به‌عنوان یک تجربه موفق این کار را ادامه دهیم. در ارمغان2، 820 ‌میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد و ما کد دستوری‌های مختلفی را به کمک اپراتورهای مخابرات طراحی کردیم و در کنار این پویش سعی کردیم هم نگاه ستاد دیه و هم سیاست‌های معاونت زنان را لحاظ کنیم. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده تصریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده می‌خواهد فضای زندان زنان را خلوت کند. ما الان در برخی از زندان‌ها تراکم بالای جمعیتی داریم و از ستاد دیه می‌خواهیم که این نکته را مدنظر داشته باشد که اگر 50‌ میلیون تومان یک زن را آزاد می‌کند و همین 50‌ میلیون می‌تواند پنج زن را هم آزاد کند، ما ترجیح می‌دهیم آن پنج نفر آزاد شوند.


نژادی با اشاره به جدولی که ستاد دیه در اختیار معاونت امور زنان و خانواده درباره میزان بدهی 13 زن زندانی آزاد‌شده قرار داده بود تأکید کرد: مجموع رقم مورد نیاز برای آزادی این 13 نفر، بیش از 820‌ میلیون تومان بود، بخشی از این مبلغ را ستاد دیه، بخش دیگری توسط بخشش شاکی تأمین شد و بخشی را نیز پویش ارمغان تأمین کرد. مسئله اینجاست که ارقام دیه‌ها بالاست و در مقطع فعلی کسانی که فقط به‌واسطه پرداخت دیه بالا آزاد می‌شدند، مبالغ بالایی نیاز داشتند و بنابراین معاونت امور زنان و خانواده در آزاد‌سازی آنها مشارکت کرد.


نژادی با ارائه آمار ارسالی از ستاد دیه گفت: مطابق آمار ستاد دیه، 13 نفر با 820 ‌میلیون پویش ارمغان آزاد شده‌اند. ما انتظار داریم این پویش مداوم باشد، فضای زندان اصلا فضای مناسبی برای حضور مادران نیست. ما در صدد این هستیم که چه با همکاری ستاد دیه و چه همکاری سازمان‌های دیگر کدهای دستوری این پویش را در تمام سال فعال نگه داریم.

همچنین بازدیدهای معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از زندان‌های استان‌های مختلف کشور ادامه خواهد داشت تا خانم ابتکار از نزدیک با زندانیان صحبت کرده و مشکلات آنها را از نزدیک جویا شوند. تا امروز نیز زنان آزاد شده از استان‌های فارس، ایلام، تهران، گلستان، سمنان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان‌شمالی، آذربایجان‌غربی، اصفهان و بوشهر بوده‌اند.


او تأکید کرد: براساس برآورد سازمان زندان‌ها به‌طور متوسط حدود ۲۵۰ زن زندانی جرائم غیرعمد سالانه در سراسر کشور زندانی هستند که با آزادی آنها تقریبا همین تعداد جایگزین می‌شود و به همین دلیل نیاز به چنین پویشی برای آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد احساس می‌شود. سال گذشته 240 زندانی زن از زندان‌ها آزاد شدند اما 250 زندانی به زندان زنان اضافه شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha