یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 243221

90 اسب در چند روز کشته شدند، در مناطق مرزی. نماینده نقده و اشنویه راهی منطقه شده و با مسئولان استانی نشست‌هایی داشته است. ماحصل گفت‌وگوها این بوده که برخی اهل قاچاق هستند و این اسب‌ها را برای همین کار در جایی نگه می‌دارند. به‌طور سنتی کولبری در نقاط مرزی ایران با اسب و قاطر قرین شده و کولبران از این دو حیوان برای جابه‌جایی کالاها استفاده می‌کنند.

اسب‌ها را نكشید

سلامت نیوز: 90 اسب در چند روز کشته شدند، در مناطق مرزی. نماینده نقده و اشنویه راهی منطقه شده و با مسئولان استانی نشست‌هایی داشته است. ماحصل گفت‌وگوها این بوده که برخی اهل قاچاق هستند و این اسب‌ها را برای همین کار در جایی نگه می‌دارند. به‌طور سنتی کولبری در نقاط مرزی ایران با اسب و قاطر قرین شده و کولبران از این دو حیوان برای جابه‌جایی کالاها استفاده می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، عبدالکریم حسین‌زاده، حرف‌ها و توضیح‌ها را شنیده اما پس از آن نشست‌ها به «شرق» می‌گوید: «حتی اگر مسئله ما برخورد با قاچاق هم باشد، نباید اسب‌کشی وسط بیاید. این اتفاق چه از منظر روانی، چه از منظر اخلاقی و چه از منظر امنیتی مردود است».


شهرداری «نالوس» لاشه‌ها را دفن کرد
لاشه اسب‌های کشته‌شده، این‌سو و آن‌سوی مناطق مرزی رها شده است، آن‌هم با انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی برای آب و خاک منطقه. پیگیری‌های حسین‌زاده نشان از آن دارد که در نهایت لاشه اسب‌ها توسط شهرداری «نالوس»- شهری در 10 كیلومتری جنوب‌شرقی ارومیه- زیر خاک دفن شده است. بااین‌حال او اقدام مسئولان ذی‌ربط در کشتن اسب‌ها را با هیچ منطقی و درست نمی‌داند. حتی وقتی در جلسه‌های مفصل برخی مسئله مبارزه با قاچاق را مطرح کرده‌اند.
او به «شرق» گفته «وقتی به اسب شلیک می‌کنیم، حتی اگر همه آن اسب‌ها متعلق به یک قاچاقچی باشد، یعنی ما خودمان اسباب پراکندگی خشونت شده‌ایم. روح و روان مردم این منطقه از این خبر بسیار آسیب دیده است. اگر مسئولان کمی با محیط اینجا آشنا بودند، قطعا چنین کاری نمی‌کردند. اگر وضعیت به جایی رسیده که حالا برخی دنبال کولبری افتاده‌اند، بدون شک ایراد از ما بوده که نتوانسته‌ایم عدالت را بایسته و شایسته در میان مردم مناطق مختلف توزیع کنیم. اسب‌کشی راه چاره نیست».


شناسایی قاچاقچیان کار سختی نیست
اسب و قاطر بخشی از موجودیت اقتصادی مناطق مرزی به شمار می‌آید. خبر کشتار نزدیک به 90 اسب دهان به دهان چرخیده و مردم را عصبانی کرده است. پیامک‌ها به گوشی آقای نماینده سرریز شده. مردم بیش از هر زمان دیگری خواهان پایان اسب‌کشی‌ها هستند.
اسب‌کشی در مناطق مرزی اشنویه در شرایطی اتفاق افتاده که به گفته حسین‌زاده شناسایی قاچاقچیان [که به گفته مسئولان به‌صورت گله‌ای و قاچاق اسب نگه می‌دارند] کار سختی نیست. نخست باید به این افراد تذکر داده شود و بعدتر اسب‌ها ضبط شوند نه اینکه هم گردشگری آسیب ببیند و هم امنیت و هم آب‌های زیرزمینی و هم خاک‌های مرزی کشور.


اسب‌ها را به پیست‌ها بدهید
حسین‌زاده همچنین به موضوع تبادل گاو شیرده با اسب و قاطر اشاره می‌کند و اینکه «حتی اسب و قاطرها [اگر طبق شناسایی در اختیار افراد سودجو قرار گرفته‌اند] به‌جای کشته‌شدن، شناسایی شوند. چه دلیلی دارد که ما حیوان بی‌گناه را بکشیم. ما همه‌جا به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر توصیه می‌کنیم، اما وقتی پای یک مسئله ساده به میان می‌آید، راهنمایی نمی‌کنیم و شلیک می‌کنیم. با چنین اقداماتی مردم را سرخورده و عصبانی می‌کنیم. خیلی از همین اسب‌ها را می‌توان به پیست‌های اسب‌سواری برد یا در خدمت توسعه گردشگری منطقه به کار بست».
نماینده نقده و اشنویه همچنین از مسئولان خواسته چنین کاری تکرار نشود و درعین‌حال به در دستور کار بودن لایحه مقابله با حیوان‌آزاری در مجلس اشاره می‌کند. لایحه منع حیوان‌آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی و الحاق ۵ تبصره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی آماده شده است. 


سفر وزیر صنعت و استاندار به اقلیم کردستان
حسین‌زاده همچنین خبر داده که با بالاگرفتن اعتراض مرزنشینان از بانه تا سردشت و پیرانشهر، رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را راهی اقلیم کردستان عراق کرده تا در قالب قراردادهایی شرایط اقتصادی مرزنشینان تسهیل شود. 
استاندار آذربایجان غربی نیز در این سفر همراه وزیر بوده و به‌زودی جزئیات بیشتری از این دیدار رسانه‌ای خواهد شد. دیداری که شاید بتواند در قالب رویه‌های قانونی، وضعیت معیشتی مرزنشینان را بهبود بخشد.
حسین‌زاده در نقده و اشنویه با مردم دیدار داشته است؛ همان‌جا فعالان مدنی و محیط زیست و کولبران هم مسائلشان را با او در میان گذاشته‌اند.
حسین‌زاده می‌گوید: «یک دست صدا ندارد. شلیک گلوله پاک‌کردن صورت مسئله است. ناشیانه‌ترین تصمیمی که از قضا می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در منطقه حساس مرزی داشته باشد. مرزنشینان خود همواره مرزبانان این خاک بوده‌‌اند و شایسته نیست وضعیت زندگی‌شان این‌طور باشد. هیچ مدیریت عقلانی‌ای شلیک را تشویق نمی‌کند. اینکه در رسانه‌های بیگانه بگویند فلان نقطه ایران 90 اسب را کشته‌اند، برای ما زیبنده نیست».
مسئله کولبری یکی از مسائل شهرهای مرزی ایران است: کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و تا حدودی برخی نقاط کرمانشاه با این مسئله دست به گریبان‌ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha