نان كولبران پشت مرزها مانده و حیوانات‌شان نیز بی گناه كشته می‌شوند. این موضوع انتقاد نمایندگان مجلس است كه این روزها از درد و معضلات مردم در مرزهای غربی و شمال غربی كشور سخن می‌گویند. صحبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است كه بیش از 20 روز از اعتراض مغازه‌داران در برخی شهرهای مرزی می‌گذرد اما همچنان مسئولان كاری از دست‌شان بر نمی‌آید. این اعتراضات و عدم حل موضوع كاسبان مرزی در این منطقه تا جایی پیش رفت كه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتمال استیضاح حسن روحانی، رییس جمهور به علت بستن مرز خبر می‌دهند.

راهکاری برای وضعیت کولبران: استیضاح روحانی یا استعفای نمایندگان!

سلامت نیوز: نان كولبران پشت مرزها مانده و حیوانات‌شان نیز بی گناه كشته می‌شوند. این موضوع انتقاد نمایندگان مجلس است كه این روزها از درد و معضلات مردم در مرزهای غربی و شمال غربی كشور سخن می‌گویند. صحبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است كه بیش از 20 روز از اعتراض مغازه‌داران در برخی شهرهای مرزی می‌گذرد اما همچنان مسئولان كاری از دست‌شان بر نمی‌آید. این اعتراضات و عدم حل موضوع كاسبان مرزی در این منطقه تا جایی پیش رفت كه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتمال استیضاح حسن روحانی، رییس جمهور به علت بستن مرز خبر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: به گفته نماینده مهاباد در صورتی که درخواست نمایندگان کردزبان شهرهای مرزی به نتیجه نرسد به طور حتم موضوع استیضاح رییس جمهور را پیگیری خواهیم کرد. اما در شهرهای مرزی غرب كشور چه خبر است و چرا نمایندگان چنین صحبتی را مطرح كردند؟ بنا بر اخبار دریافتی مرزهای غربی همچنان به روی كولبران بسته است و آن‌ها اجازه تردد از مرزها را برای ورود كالای جدید به كشور ندارند. خبرنگار «قانون» برای بررسی این موضوع به یكی از شهر ها رفت تا وضعیت كسبه و كولبران را بررسی كند.

مشاهدات یك خبرنگار از وضعیت بانه

از ساعت هشت صبح خیابان های منتهی به مركز شهر بانه و خیابان شهدا كمترین تردد را دارد؛ خیابان‌هایی كه تا یك ماه پیش از این مملو از گردشگران و خریداران اجناس مرزی بود و حالا به دلیل آنچه مغازه‌داران ظلم در حق خود می‌دانند مغازه‌های خود را بستند. ساعت 11 صبح كم كم مغازه داران پاسا‍‌ژ‍ ها و مغازه های مركز شهر به محل كار خود آمدند اما مغازه ها را باز نكردند و روی سكوهای جلوی پاساژ‍ ها و مغازه ها نشستند. حاضران در این منطقه تنها این افراد نبودند. نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی نیز در میان این جمع به صورت محسوس و غیر محسوس حاضر بودند و بنا به گفته مغازه داران حضورشان برای حفظ امنیت در آن منطقه بود. برای اینكه دلیل این تعطیلی را جویا شویم از یكی از مغازه دارها درباره دلایل این تعطیلی 20 روزه سوال كردیم كه او گفت از اواخر بهمن سال گذشته مرزها بسته شده و اگر ما اجناس داخل مغازه را به فروش بگذاریم دیگر جنسی برای عرضه به مشتریان نخواهیم داشت. بنا به گفته این فروشنده، مسئولان در صدد هستند تا در كنار تعطیلی مرزهای غیر رسمی و رسمی، با ساماندهی مرز «سیران بند» علاوه بر نظارت بر رفت و آمد ها تعرفه‌های سنگین از فروشندگان دریافت كنند؛ این درحالی است كه دود این كار فقط در چشم كولبران و فروشندگان می‌رود و صاحبان اصلی كالا ها در ضرر این كار شریك نمی‌شوند. او در توضیح بیشتر گفت كه سهم هر مغازه دار از فروش اجناس تنها 10 درصد قیمت نهایی است و بعد از كسر میزانی از پول فروش برای هزینه كولبری، نزدیك به 85 درصد سود به جیب مالكان و سرمایه داران می رود.

در گوشه ای دیگر اما چند نفر از مغازه داران با یكدیگر مشغول بحث درباره بازگشایی یا عدم بازگشایی مغازه‌ها بودند. بیشتر كاسبان معتقد بودند تا زمانی كه تكلیف مرزها و قیمت اجناس مشخص نشود مغازه ها را باز نمی‌كنند. توجیه این افراد نیز این بود كه گردشگران و خریداران كالاهای بازارچه‌های مرزی به امید اجناسی با كیفیت بیشتر و قیمتی مناسب به این بازارچه ها می‌آیند و در صورتی كه این قیمت ها با سایر نقاط كشور برابری كند دیگر نه كسی به سمت این بازارچه ها و فروشگاه های مرزی می‌آید و نه جنسی فروخته خواهد شد.

از یكی دیگر از كسبه درباره وضعیت پرداخت اجاره مغازه ها در صورت تعطیلی مغازه ها پرسیدیم كه او گفت:« صاحبان مغازه ها كه بیشتر این افراد ماللكان بارهای كولبری هم هستند خودشان هم نظرشان این است كه ما مغازه ها را باز نكنیم تا این موضوع تعیین تكلیف شود و قرار است در ازای روزهای تعطیلی مغازه‌ها از ما اجاره ای دریافت نكنند. او می‌گفت هر كولبر در ازای هر بار قاطری كه با خود به این سوی مرز آورد مبلغی حدود 200 تا 250 هزار تومان درآمد دارد كه با بسته شدن این مرزها و طرحی كه برای ساماندهی در نظر گرفته شده است این افراد نیز بیكار می شوند».

نان پشت مرزها،‌اسب ها طعمه گلوله

اما صحبت های این فروشنده های مرزی تنها بخشی از مشكلات مردم مناطق مرزی كشور نیست. بنا بر اخباری كه در رسانه‌های مختلف منتشر شده است، نه تنها جلوی فعالیت كولبران در مرزهای غربی كشور گرفته شده است بلكه كار به كشتن اسب ها و چارپایان آن ها نیز رسیده است. در روزهای گذشته اخبار و تصاویری از مشاهده لاشه 90 اسب‌ باربری در جنگل میرآباد واقع در شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی در رسانه ها منتشر شد. لاشه‌هایی که به گفته بومیان در برخی مناطق رو به فساد گذاشته بودند و حضور انسان را غیرممکن می‌ساختند و در برخی مناطق در میان‌شان، چارپایانی نیمه‌جان به چشم می‌خورد. موضوعی كه بسیار زود با استقبال رسانه‌های خارج از كشور روبه‌رو شد و برخی از این رسانه ها با انتشار این عكس ها این اقدام را تصمیم حكومت دانستند. عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی نسبت به این خبر و عكس‌های منتشر شده از این جنایت واكنش نشان داد و در صفحه خود در توییتر نوشت:« شلیک گلوله، پاک‌کردن صورت مساله است. ناشیانه‌ترین تصمیمی که از قضا می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در منطقه حساس مرزی داشته باشد. هیچ مدیریت عقلانی‌ای شلیک را تشویق نمی‌کند. اینکه در رسانه‌های بیگانه بگویند در فلان نقطه ایران 90اسب را کشته‌اند، برای ما زیبنده نیست. مسئولان باید هر چه سریع‌تر از کشتن اسب‌های کولبران دست بردارند».

مجلس پیگیر وضعیت كولبران

اما روز گذشته پس از انتشار این خبر ها مجلس شور ای اسلامی روز شلوغی را پشت سر گذاشت و در میان همه موضوعاتی كه در جلسه روز گذشته مطرح شد، برخی نمایندگان شهر های مرزی كشور خبر از سوال از وزیر کشور درباره وضعیت کولبران در مرزهای غربی کشور دادند. جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مجازاتِ جرم وارد کردن چند کیلو لباس دسته دوم یا چند کارتن مرگ نیست، به خانه ملت گفت:«در مناطق مرزی و بین راه‌های تهران تا مناطق غرب کشور، سالیانه شاهد کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردمی از منطقه غرب کشور هستیم که این مردم به دلیل نبود اشتغال، اجناسی مانند سیگار یا البسه دست دوم را وارد می‌کنند».

160 كولبر طعمه تیر

بنا به گفته نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، کولبرهایی که از مرزها جنس می‌آورند، بیشتر مورد تیراندازی قرار می‌گیرند. او می گوید : در طول سال 96 حدود 160 نفر از کولبرها و افرادی که اجناسی مانند سیگار یا البسه دست دوم وارد می‌کنند، کشته یا زخمی شدند.

سوال از وزیر درباره قاچاق‌های رسمی

محمودزاده در ادامه با اشاره به اینکه سوال من از وزیر کشور این بود که هیچ کس مخالف مبارزه با قاچاق نیست گفته است كه موضوع قاچاق به دلیل حمایت از تولید داخل باید کنترل شود ولی اگر آمارها را بررسی کنیم مشاهده می شود که یک درصد قاچاق کشور به این مردم مرزنشین ارتباط دارد و 99 درصد قاچاق از اسکله‌های رسمی کشور، از طریق گمرک یا مناطق آزاد تجاری صورت می‌گیرد. محمودزاده ادامه داد:« صحبت ما این بود که دولت و نیروی انتظامی نباید به خاطر چند کیلو لباس دسته دوم یا یک بار سنگینی که بر کولِ یک جوان بیکار است، آن‌ها را مورد تیراندازی قرار دهند و بکشند، بلکه باید این افراد را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی ‌کنند».

استیضاح رییس جمهور به خاطر كولبران

اما این تنها صحبت محمود زاده، نماینده مردم مهاباد نبود. او در ادامه صحبت هایش اعلام كرد كه در هفته جاری موضوع سوال از رییس جمهور را پیگیری کرده و در صورتی که این درخواست نمایندگان کردزبان شهرهای مرزی به نتیجه نرسد به طور حتم موضوع استیضاح رییس جمهور را پیگیری خواهیم کرد. محمود زاده در رابطه با دلایل این كار گفته است كه تصمیم بسته شدن مرزهای غربی توسط شورای امنیت ملی گرفته شده، شورایی که رییس جمهور، ریاست آن را برعهده دارد. متاسفانه روحانی حافظه ضعیفی دارد، زیرا در زمان انتخابات بیش از 95 درصد از آرای اخذ شده مردم کُرد به نام ایشان بود. وی ادامه داد: بی‌شک با تصمیم این شورا نسبت به بستن مرزهای مناطق کردنشین، معیشت بیش از هفت میلیون نفر از مردم کردستان و شهرهای مرزی به خطر افتاده است.

تهدید به استعفا از سوی نمایندگان

بنا بر اعلام نمایندگان مناطق مرزی غرب و شمال غرب كشور، بیش از 15 نماینده کردزبان شهرهای مرزی کشور تصمیم دارند، در صورتی که از هیچ یک از موارد ذکر شده بالا مردم کرد به نتیجه نرسند ضمن در جریان گذاشتن ریاست مجلس شورای اسلامی، استعفای خود را از مجلس اعلام کنند. این تصمیم یعنی آخرین تیر نمایندگان این منطقه برای دفاع از حقوق مردم كه دست‌شان به هیچ جا بند نیست و فریادشان شنیده نمی‌شود.

روحانی حرف نزن، عمل كن

بنا بر آنچه از سوی مردم و نمایندگان مناطق مررزهای غربی و شمال غربی كشور مطرح می‌شود، وضعیت معیشتی و كاری در این منطقه روز به روز بد تر می‌شود و مسئولان اما هنوز راهكاری كه بتواند شغل همه كاسبان فروشگاه های مرزی را تامین كند، پیدا نكردند. حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مناطق كردنشین و بیان جملات كردی در این مناطق برای كسب رای مردم كرد فعالیت زیادی كرد. به نظر می رسد رییس‌جمهور حالا باید به وعده‌هایی كه در انتخابات ریاست جمهوری داد عمل كند تا مسئولان از اذیت و آزار مردم در این منطقه دست بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha