دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 243333

پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده اند که افزایش قد در فصل تابستان بیشتر از فصل زمستان می‌باشد و علت این موضوع را ارتباط داده‌اند به گرما و نور و تغییر فصل تابستان نسبت به فصل زمستان.

رشد قد در چه فصلی بیشتر است؟

سلامت نیوز-*دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری: پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده اند که افزایش قد در فصل تابستان بیشتر از فصل زمستان می‌باشد و علت این موضوع را ارتباط داده‌اند به گرما و نور و تغییر فصل تابستان نسبت به فصل زمستان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در این مقاله، مروری خواهیم داشت به پرونده یکی از مراجعین که متاسفانه بعد از یکسال تزریق هورمون رشد، بدون گرفتن نتیجه مناسب، با مراجعه به کلینیک تغذیه و رعایت دستورهای غذایی و اصلاح سبک زندگی به نتیجه مطلوب و دلخواه بدون هیچ عارضه ای دست یافتند.

نقش تأمین انرژی مورد نیاز روزمره در حد متناسب و از منابع متنوع

تا زمانی که صفحات رشد بسته نشده و افزایش قد توام با تراکم اسکلت با مواد معدنی و در هم تنیدگی و انسجام عضلات افزایش می‌یابد.

افراد در حال رشد اعم از دختر خانم‌ها یا آقا پسران علاوه بر انرژی که جهت فعالیت‌های ارادی و غیر اردی حیات بخش خود دارند باید مواد مغذی و انرژی افزوده‌تری در قبال جهش‌های رشد آنها فراهم و کمبودهای احتمالی ریز مغذی‌های پنجاه گانه با تنوع غذایی یا مکمل‌هایی از مواد معدنی و اسیدهای آمینه و بعضی از ویتامین‌ها جبران گردد.

در صورت عدم تأمین کامل موارد ذکر شده مخصوصاً عدم پوشش انرژی فعالیت‌های ارادی و غیر اردی و رشدی از ذخایر بدن برداشت گردیده و نه فقط بطور کامل ظرفیت‌های ژنتیکی موروثی به بیان کامل فرمان‌های خود قادر نمی شوند، بلکه کاستی‌های موجود و درهم انباشتگی این کمبودها به کاهش توان دفاعی نیز منجر شده و زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیر عفونی و بیماری‌های فصلی را بیشتر فراهم نموده و دوران درمان را نیز طولانی‌تر می‌سازد و تنوع ابتلا به بیماری‌های مختلف را هر بار بیشتر از دفعات قبل می‌نماید.

اشتها و میل افراد با سیر بیماری از بین رفته و میل و رغبت آنها به خوردن موادغذایی کاهش یافته و در نتیجه بروز این دور باطل از یکسو انرژی دریافتی نقصان پیدا کرده و از طرف دیگر عوامل و سنگ بنای ساختاری و تقویت و تأمین نیازهای سیستم ایمنی بطور کامل فراهم نمی شود که بصورت عمیقی به کندی رشد و بالندگی مبتلایان منجر می‌شود.

تأثیر فصول بر سرعت افزایش قد و رشد بدن

پژوهش‌ها و آمارهای ارائه شده به این نتیجه رسیده است که افزایش قد در فصل تابستان در هر ماهی بیشتر از فصل زمستان می‌باشد و علت این موضوع را ارتباط داده‌اند به گرما و نور و تغییر فصل تابستان نسبت به فصل زمستان و این نوسان روند رشد تا سن 19 سالگی در هر بعد فصلی تفاوت‌های معنی داری را نشان می‌دهد.

از این رو تعطیلی مدارس نباید عامل شب بیداری و روزخوابی و افت فعالیت‌های بدنی و حذف وعده‌های اصلی و میان وعده شود.

گروهی از دانش پژوهان اعلام نموده اندقد احتمالی کودکان از میانگین قد پدر بعلاوه مادر تقسیم بردو بعلاوه 7.5 برای پسران و منهای شش و نیم برای دختران حاصل می‌شود که امکان دارد تحت تأثیر ژن‌های تاثیرگذار دودمان‌های قبلی و شرایط محیطی پراکندگی آماری بعلاوه و منهای هشت ونیم سانتی را نسبت به محاسبه فوق نمایان سازد.

بازخوانی پرونده خانم زهرا – میم در طول 14 ماه با بهبود سبک زندگی و تغذیه

در تاریخ 95/8/19 مادر محترمی با کودک 9 سال و چهار ماهه خود جهت مشاوره و علت یابی عدم رشد قدی مورد انتظار بعد از تزریق هورمون بمدت یکسال (فقط 4 سانتی متر) مراجعه و برای ایشان پرونده تشکیل شد.

از یافته‌های ذهنی و عینی و تن سنجیهای بعمل آمده موارد زیر جمع بندی و مورد ارزیابی و جهت تدوین راهکارهای سرعت بخشیدن به روند رشد قدی مورد استفاده قرار داده شد.

1) در روز مراجعه زهرا خانم 9 سال و 4 ماهه 139 سانتی متر قد و 41 کیلو وزن داشتند.

2) در ساعت ده شب به رختخواب رفته و در طول روز 3-4 ساعت به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوند.

3) یادآمد 24 ساعته خورد و خوراک ایشان:

صبحانه‌ها: نان و پنیر-خامه-عسل-نیمرو

وسط روز: میوه-کیک-بیسگویت

ناهار: برنج با انواع خورش

شام: غذاهای معمول و قبل از خواب میوه و شیر

با وجود میل کردن غذا و تنقلات در وعده‌های سه گانه اصلی و میان وعده عادت به ریزه خواری نیز داشتند.

4) یافته‌های آزمایشگاهی کم خونی فقر آهن و کمبود نیاسین و D3

 5) سوابق خانوادگی قد پدر 166 سانت و قد مادر 156 قد هنگام تولد 49 سانت وزن هنگام تولد 2.750

با توجه به موارد گفته شده یک برنامه متناسب و متعادل و متنوع تدوین و جهت اجرا در طول سه ماه آینده با توصیه و آموزش‌های مورد نیاز به پدر و مادر بصورت کیفی و شفاهی داده شد.

در مراجعه بعدی (سه ماه بعد) علاوه بر کاسته شدن دو کیلو از وزن 1.7 سانت افزایش قد حاصل شد.

لازم بذکر است که از تاریخ مراجعه ضمن مکمل‌یاری و رفع کمبودهای موجود به قطع تزریق هورمون رشد تاکید شده بود.

در سه مراجعه بعدی با فاصله زمانی حداقل سه ماهه دسترسی به قد 146 و در آخرین مراجعه افزایش قد به 149 بالغ گردید و انتظار می‌رود با ادامه اجرای توصیه‌های کتبی و شفاهی ارائه گردیده از مرز تعیین شده قد پدر و مادریشان که 155 حدس زده شده بود فراتر رشد نمایند.

*متخصص تغذیه و رژیم درمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اریا ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 3
    سلام من یک پسر ۱۳ ساله هستم قد ۱۷۰ با وزن ۸۰ کیلو بنظرتون قد می کشم یا نه؟