مهدهای كودك از بهترین محل‌ها برای ارتباط كودكان با همسالان خود به شمار می‌آید اما شنیده‌ها حاكی از آزار كودكان در برخی از این مراكز است.

مهدهای كودك آزار !/خوراندن شربت های خواب آور به کودکان

سلامت نیوز: مهدهای كودك از بهترین محل‌ها برای ارتباط كودكان با همسالان خود به شمار می‌آید اما شنیده‌ها حاكی از آزار كودكان در برخی از این مراكز است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: طبق ماده ۲۶ قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع صدور مجوز مهدكودك، سازمان بهزیستی كشور است و فعالیت هر یك از مراكز نگهداری از كودكان منوط به دریافت مجوز اولیه از سازمان بهزیستی كشور است. تعیین مبلغ شهریه و نحوه عملكرد هم از جمله مواردی است كه درسازمان بهزیستی كشور انجام می‌شود.


این در حالی است كه معاون امور اجتماعی بهزیستی تهران در رابطه با فعالیت غیرمجاز ۹۰ درصد از مهدهای کودک تهران گفت: آمار كل جمعیت زیر شش سال را در نظر گرفته‌ایم و این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم كه چه تعداد از این كودكان در مهدهای کودک حضور دارند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد تنها ۴۵ هزار و ۷۱۳ كودك زیر شش سال در مهدهای كودك مجاز بهزیستی حضور دارند كه این تعداد تنها شامل ۱۰ درصد از كودكان هستند!


احمد خاكی تأكید كرد كه مهدهای کودک مجوزدار دوربین مداربسته دارند و تمامی محتواهای آموزشی آنها تحت نظارت كارشناسان است و اگر كوچك‌ترین مشكلی ایجاد شود به دلیل نظارت سختگیرانه بهزیستی با آنها برخورد می‌شود. در90 درصد مهدهای کودک كه فاقد مجوز هستند هر اتفاقی كه رخ دهد كسی خبردار نمی‌شود، مگر اینكه اولیا شاكی شوند كه آ‌ن هم به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت آنها قابل پیگیری نیست.


خاكی تعداد مهدهای کودک مجوزدار در استان تهران را ۸۰۳ مهدكودك و روستا مهد اعلام كرد و تصریح كرد: حتی اگر فرزندی دارای والدین كم‌درآمد باشد، بهزیستی تا حدودی شهریه را تأمین می‌كند، حتی برای مهدهای حاشیه‌نشین یك وعده غذای گرم به بچه‌ها تعلق می‌گیرد. مشاهده شده كه برخی از این مهدهای کودک غیرمجاز ۴۰ تا ۵۰ كودك را در یك زیرزمین بدون نور نگهداری می‌كنند كه آشپزخانه و سرویس بهداشتی جدا ندارد و با توجه به اینكه بهترین سن آموزش در این مقطع است، این كودكان ممكن است با مشكلاتی مواجه شوند و كسی هم پاسخگوی آن نیست.


تمامی مهدهای کودک مجوزدار مكلف هستند پروانه فعالیت و میزان دریافت شهریه را در ورودی در مهدهای کودک نصب كنند. همچنین در زمان مراجعه والدین باید تفاهمنامه‌ای بین پدر و مادر و مدیر مهدكودك امضا شود. در واقع والدین با یك نگاه متوجه می‌شوند كه مهدكودك استاندارد یا غیراستاندارد است. متأسفانه بسیاری از مهدهای كودك مجوزدار ورشكسته شده‌اند، چون تعداد كودكان در این مراكز كم است و برای آنها ادامه فعالیت به صرفه نیست.خبرگزاری «ایرنا» هم اخیراً از خوراندن داروهای آرامبخش و شربت‌های خواب‌آور توسط برخی از مهدهای کودک خبر داده بود.


متأسفانه هر روز راه‌اندازی این مهدهای کودک غیر‌مجاز به شكل قارچ‌گونه در حال افزایش است و تحت عنوان مهدكودك مجاز فعالیت می‌كنند، در حالی كه بدترین فجایع ممكن است در این اماكن رخ دهد.


نهادهایی همچون كانون پرورش فكری كودكان، مهدهایی كه زیر‌نظر وزارت جوانان است، فرهنگسراها و خانه‌های مشاركت وابسته به شهرداری، مؤسسات زبان و برخی مدارسی كه طبق قانون مجاز به نگهداری كودكان چهارتا شش سال نیستند، از جمله این مراكز هستند. به نظر می‌آید ارگان‌های متولی مانند سازمان‌بهزیستی به محض بروز مشكل خود به‌عنوان شاكی در صحنه حاضر می‌شوند؛ در حالی كه عدم شناسایی مهدهای کودک بدون‌مجوز نقطه ضعف این سازمان است. معیارهای فعالیت مهدهای کودک نیز به نگهداری كودكان ختم می‌شود و در رشد و پرورش كودكان هیچ‌معیاری ندارند. بنابراین هركس می‌تواند به راحتی این كار را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha