سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی می‌گوید هنوز گزارشی درباره کمبود داروی بیماران تالاسمی و جلوگیری از واردات داروی آنان به کمیسیون بهداشت اعلام نشده است و در صورتی که این موضوع مطرح شود،از مسئولان وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

گزارشی درباره جلوگیری از واردات داروی بیماران تالاسمی به مجلس داده نشده است

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی می‌گوید هنوز گزارشی درباره کمبود داروی بیماران تالاسمی و جلوگیری از واردات داروی آنان به کمیسیون بهداشت اعلام نشده است و در صورتی که این موضوع مطرح شود،از مسئولان وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،احمد همتی درباره جلوگیری از واردات داروی بیماران تالاسمی گفت: البته جلوگیری از واردات دارو به معنای این نیست که داروی آن بیماری در کشور وجود ندارد بلکه ممکن است مشابه داروی خارجی در کشور تولید شود و بیمار نیازی به مصرف داروی خارجی نداشته باشد.

وی افزود: موضوع کمبود داروی بیماران تالاسمی و جلوگیری از واردات داروی این بیماران، باید از سوی رئیس انجمن تالاسمی به کمیسیون بهداشت منعکس شود تا ما هم این موضوع را از طریق مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیگیری کنیم اما هنوز در اینباره چیزی به کمیسیون بهداشت منعکس نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حمایت از بیماران تالاسمی از سوی مجلس گفت: بارها برای حمایت از بیماران تالاسمی اقدامات مختلفی انجام شده و بعد از طرح تحول نظام سلامت نیز برای پوشش بیمه‌ای این بیماران تلاش‌هایی صورت گرفت و اکنون وضع بیماران تالاسمی نسبت به گذشته بهتر شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همچنین یکی از اقداماتی که مجلس دهم در راستای حمایت از بیماران خاص انجام داد این بود که در بودجه سال 97 اعتباراتی را برای حمایت از این بیماران در نظر گرفت و از سوی دیگر، چند بیماری جدید نیز به فهرست بیماری‌های خاص افزوده شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه مصوبات مجلس در زمینه حمایت از بیماران تالاسمی رعایت می‌شود، سیاست وزارت بهداشت نیز این است که به تدریج پوشش بیمه‌ای این بیماران افزایش یابد و به 100 درصد برسد.

همچنین عباسعلی پوربافرانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص بحث مطرح‌شده مبنی بر جلوگیری از واردات داروی بیماران تالاسمی به دلیل رعایت شعار سال درباره حمایت از کالای ایرانی به پانا گفت: یکی از سیاست‌هایی که در حوزه دارو وجود دارد این است که وقتی دارویی در کشور تولید می‌شود نیازی به واردات آن نوع دارو در کشور وجود ندارد اما در مواردی ممکن است همان دارو (به دلیل ناسازگاری داروی ایرانی بدن برخی بیماران) با مجوزهای لازم وارد شود اما اینکه داروی خارجی به دلیل حمایت از کالای ایرانی به کشور وارد نمی‌شود، صحت ندارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پوشش بیمه‌ای بیماران تالاسمی و مشکلات تأمین داروی این بیماران، از مسایلی است که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری می‌شود و حساسیت لازم درباره این موضوع وجود دارد.

وی درباره ناسازگانی برخی داروهای ایرانی با بدن بیماران تالاسمی نیز توضیح داد: کمیته‌هایی در سازمان غذا و دارو وجود دارد که این موضوع را ارزیابی می‌کنند و میزان سازگاری داروها سنجیده و سپس مجوزهای تولید دارو ارائه می‌شود. در این باره ملاک نظر سازمان غذا و دارو است و این موارد از طریق این سازمان قابل پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha