چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 243556

مطالعات جدید نشان می دهد میزان پروتئین CKAP4 در خون بیمار می تواند‌ مهمترین نشانه ابتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه باشد.

تشخیص سرطان ریه با نشانگر زیستی

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می دهد میزان پروتئین CKAP4 در خون بیمار می تواند‌ مهمترین نشانه ابتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ،بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان و دومین سرطان شایع است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است. به همین منظور محققان دانشگاه کیتاساتو در ژاپن مطالعات تازه ای را در زمینه تشخیص زودهنگام بیماری انجام داده اند. این مطالعه نشان می دهد میزان پروتئین CKAP4 نشانگر مهمی در رابطه با سرطان ریه است. از طرفی با استفاده از این نشانگر می توان درمان موثرتری برای بیمار تجویز کرد.


در این مطالعه آمده است نشانگر های زیستی قبلی نسبت به سلول های سرطان ریه حساسیت کافی ندارند؛ ولی پروتئین CKAP4 برای تشخیص سرطان بسیار موثر است. محققان معتقدند ترکیب این پروتئین با نشانگرهای قبلی در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بسیار موثر است.


سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.
نتایج این مطالعه در نشریه Pathology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha