یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 243766

کاهش میل جنسی به معنی کم شدن علاقه به فعالیت جنسی است. از دست دادن گاه‌گاه علاقه به رابطه جنسی، امری عادی است و سطح میل جنسی در طول زندگی متغیر است. همچنین طبیعی است که گاه میل شما با میل شریکتان هماهنگ نباشد. با این حال کاهش میل جنسی ممکن است در درازمدت برای بعضی افراد ایجاد نگرانی کند.

چگونه کاهش میل جنسی در مردان را بهبود بخشیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، کاهش میل جنسی می تواند با فعالیت جنسی تداخل داشته باشد. میل جنسی کم در مردان می تواند باعث تنش در یک رابطه شود، اما اگر علت اصلی آن مشخص شود، میل جنسی پایین اغلب قابل درمان است.

میل جنسی پایین در مردان را نباید با اختلال نعوظ (ED) اشتباه گرفت، اگرچه این دو حالت می توانند همزمان وجود داشته باشند. برای زوج ها ضروری است که در عین شناسایی علل احتمالی، صادقانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. درمان‌ها می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل روان‌درمانی، جایگزینی هورمون، تغییر شیوه زندگی یا تنظیم داروها باشد.

میل جنسی پایین گاهی اوقات می تواند توسط یک عامل ایجاد شود، اما اغلب به عوامل متعددی مربوط می شود که هر یک به روش خاص خود نقش دارند. این مقاله برخی از علل شایع تر، از جمله تستوسترون پایین، داروها، افسردگی، بیماری های مزمن و استرس را مورد بحث قرار می دهد.

تستوسترون پایین

تستوسترون یک هورمون جنسی مهم است. مسئول خصوصیات فیزیکی معمول مردانه، مانند موهای صورت و ماهیچه های بدن است. این هورمون همچنین به حفظ میل جنسی و تولید اسپرم کمک می کند.

سطح تستوسترون در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی به اوج خود می رسد و با افزایش سن حدودا بعد از 30 سالگی حدود 1٪ تا 2٪ در سال کاهش می یابد.

تسترون پایین در مردان مسن شایع است، اما می تواند در مردان جوان نیز رخ دهد. برای مردان جوان، کاهش سطح تستوسترون می تواند ناشی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی باشد.

برخلاف تصور رایج، سطح پایین تستوسترون به ندرت منجر به اختلال نعوظ می شود. اما تستوسترون پایین می تواند به طرق دیگر در رابطه جنسی اختلال ایجاد کند. برخی از مردان با تستوسترون پایین کاهش میل جنسی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر به طور کامل علاقه خود را به رابطه جنسی از دست می دهند.

علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • ریزش موی بدن و صورت
  • افسردگی
  • خستگی
  • کاهش تون عضلانی

رایج ترین درمان برای کاهش تستوسترون، درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) است. اگرچه TRT موثر است، اما می تواند با خطرات بالقوه همراه باشد. برخی از این موارد عبارتند از آکنه، لخته شدن خون، رشد پروستات و بدتر شدن آپنه خواب (تنفس شخص در حین خواب منقطع می شود) علاوه بر این، TRT ممکن است برخی از مردان مسن را در معرض افزایش خطر مشکلات قلبی قرار دهد.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروها ممکن است باعث کاهش میل جنسی در مردان شوند. اینها ممکن است به درجات مختلف بر میل جنسی مردان تأثیر بگذارد. داروهای رایج عبارتند از:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • مسدود کننده های بتا
  • بنزودیازپین ها
  • استاتین ها

حتی داروهای بدون نسخه مانند تاگامت (سایمتیدین) در صورت مصرف طولانی مدت می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

قطع یا تغییر داروی مشکوک ممکن است شرایط را معکوس کند، اگرچه این همیشه با برخی داروهای مزمن ممکن نیست. تنظیم دوز نیز ممکن است کمک کند. مثل همیشه، بدون مشورت با پزشک خود، دارو یا دوز را تغییر ندهید.

افسردگی

افسردگی و میل جنسی کم ممکن است دست به دست هم دهند. افسردگی می تواند باعث کاهش میل جنسی شود، و شرایط سخت را بدتر کند. در حالی که داروهای ضد افسردگی می توانند به طور موثر افسردگی را درمان کنند، می توانند مشکلات مربوط به میل جنسی را تشدید کنند.

اگر در حال حاضر یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنید و میل جنسی کمتری دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد کاهش دوز خود صحبت کنید. تغییر دارو نیز می تواند کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید که از بین رفتن این عارضه ممکن است زمان ببرد.

بیماری مزمن

سطوح بالای درد و خستگی ناشی از بیماری مزمن می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد.

همچنین ممکن است در مورد بیماری های زیر نیز صادق باشد:

  • آرتروز
  • سرطان
  • سندرم خستگی مزمن
  • دیابت
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری قلبی
  • نارسایی کلیه

وقتی صحبت از بیماری مزمن و از دست دادن عملکرد جنسی می شود، به ندرت خط مستقیمی بین علت و درمان وجود دارد. از یک طرف، بیماری مزمن با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. از سوی دیگر، می تواند به طور مستقیم با عملکردهای هورمونی، عصبی، یا عروقی مرکزی در میل جنسی مردان تداخل ایجاد کند.

علاوه بر این، داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری مزمن (مانند شیمی درمانی یا داروهای قلبی عروقی) ممکن است مستقیماً میل جنسی مردان را مختل کند. به این ترتیب، تعیین دقیق علت از دست دادن میل جنسی و یافتن راه حل دشوار است. در برخی موارد ممکن است به چندین پزشک نیاز باشد.

عوامل سبک زندگی

چندین عامل سبک زندگی ممکن است به طور قابل توجهی در کاهش میل جنسی در مردان نقش داشته باشد که معمولاً با تغییر یا توقف رفتار به آسانی برطرف می شوند.

  • مصرف الکل و مواد مخدر : نوشیدن بیش از حد یا مزمن می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود .
  • ورزش بیش از حد (یا خیلی کم) : ورزش مکرر و با شدت بالا با کاهش میل جنسی مرتبط است. ورزش کم نیز می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.
  • چاقی : اضافه وزن مستقیماً متابولیسم و عملکرد هورمونی را مختل می کند و در نتیجه به میزان قابل توجهی کاهش تستوسترون را به همراه دارد. ورزش و کاهش وزن سطح خلق و خو و انرژی را افزایش می دهد و عملکرد جنسی و تصویر خود را بهبود می بخشد.
  • سیگار کشیدن : طبق یک مطالعه در سال 2012 از دانشگاه ، سیگار کشیدن به طور مستقیم خطر ابتلا به ED را افزایش می دهد و به طور غیرمستقیم برانگیختگی جنسی را مختل می کند.

چگونه میل جنسی پایین را بهبود بخشیم

بهبود میل جنسی معمولاً با شناسایی علت اصلی شروع می شود. برای مثال، اگر تا حد زیادی با استرس مرتبط باشد، یافتن راه‌هایی برای آرامش و کاهش استرس می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند.

در برخی موارد، ایجاد تغییرات در سبک زندگی ممکن است به تقویت میل جنسی کمک کند. اقداماتی که می توانید به تنهایی انجام دهید عبارتند از:

  • انجام فعالیت بدنی منظم
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی
  • حفظ وزن سالم
  • داشتن خواب کافی

اگر میل جنسی پایین با نگرانی های روانشناختی مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط است، یا ناشی از مشکلاتی در رابطه شماست، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. درمان های موثری در دسترس هستند که می توانند سلامت روانی شما را بهبود بخشند. مشاوره روابط نیز ممکن است مفید باشد.

علل دیگر کاهش میل جنسی آقایان

دکتر سلمان اسلامی- متخصص اورولوژی: کاهش میل جنسی به معنی کم شدن علاقه به فعالیت جنسی است. از دست دادن گاه‌گاه علاقه به رابطه جنسی، امری عادی است و سطح میل جنسی در طول زندگی متغیر است. همچنین طبیعی است که گاه میل شما با میل شریکتان هماهنگ نباشد. با این حال کاهش میل جنسی ممکن است در درازمدت برای بعضی افراد ایجاد نگرانی کند.


سندروم پاهای بی‌قرار (RLS)

سندرم پاهای بی‌قرار (RLS)، میل شدید به حرکت دادن غیرقابل کنترل پاهاست. یک تحقیق نشان داد که در مردان مبتلا به RLS، خطر بروز اختلال در نعوظ نسبت به مردان بدون RLS بیشتر است. اختلال در نعوظ (ED) زمانی پدید می‌آید که فرد نتواند نعوظ داشته باشد یا آن را حفظ کند.


بیماری مزمن

زمانی که در اثر یک بیماری جسمی مزمن، مثل یک درد مزمن، احساس ناخوشی می‌کنید، ممکن است ارتباط جنسی از فهرست اولویت‌هایتان حذف شود. بیماری‌های خاصی مثل سرطان ممکن است تولید اسپرم را در شما کاهش دهند زیرا بدن شما فقط می‌خواهد روز را به پایان برساند.


مشکلات خواب

افراد مبتلا به افسردگی، دچار کاهش یا عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً برایشان لذت‌بخش بوده، از جمله ارتباط جنسی، می‌شوند. همچنین علت کاهش میل جنسی از عوارض جانبی بعضی از داروهای ضدافسردگی به ویژه مهارکننده‌های برگزیده‌ی بازجذب کننده‌ی سروتونین (SSRI) است

یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) سطح تستوسترون پایین‌تری دارند. این پدیده به نوبه خود منجر به کم شدن فعالیت جنسی و کاهش میل جنسی می‌شود.
در مطالعه مذکور محققین پی بردند که تقریباً نیمی از مردانی که از آپنه شدید خواب رنج می‌بردند، در طول شب سطح تستوسترون خیلی پائینی داشتند.



سالمندی

سطح تستوسترون، که با کاهش میل جنسی ارتباط مستقیم دارد، زمانی که مردان در سن هیجده و نوزده سالگی هستند در بالاترین حد خود قرار دارد. مردان در سنین حدود 60 تا 65 سالگی متوجه تفاوت در کاهش میل جنسی خود نسبت به قبل می‌شوند.


استرس

اگر موقعیت‌های دارای فشار روانی بالا باعث آشفتگی شما شود، ممکن است میل جنسی کاهش یابد. این کاهش به این دلیل است که استرس ممکن است سطوح هورمونی را دچار اختلال کند. در زمان استرس ممکن است شریان‌های شما تنگ شود. این تنگ‌شدگی جریان خون را محدود نموده و به صورت بالقوه باعث ایجاد اختلال در نعوظ می‌شود.



درمان


درمان جایگزین تستوسترون به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد. رایج‌ترین درمان کاهش میل جنسی، ژلی است که به صورت موضعی روی پوستتان استفاده می‌کنید.


روش‌های دیگر عبارت است از:

  • پچ‌های پوستی
  • تزریق هفته‌ای یک‌بار یا دو هفته یکبار
  • قرص‌هایی که زیر پوست ایمپلنت می‌شوند.
  • چسب‌های قرص مانندی که در لثه‌های بالایی کار گذاشته می‌شود.
  • تزریق‌ها و قرص‌ها سطح تستوسترون را در مدت چند روز افزایش می‌دهند.

ژل معمولاً در عرض یک تا دو هفته باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود. مکمل‌ها و داروهای گیاهی که بدون نسخه به فروش می‌رسند و باعث افزایش سطح تستوسترن می‌شوند نیز موجود است اما متخصصین پزشکی میگویند بهترین کار اجتناب از این مکمل‌ها و سپردن درمان تستوسترن پایین به پزشک است.

توصیه‌های دیگری در مورد بازگردانی میل جنسی


فعالیت جسمی داشته باشید

تحرک، چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی مهم است. تحرک باعث می‌شود افراد بی‌تحرک نشوند. یک ورزش را انتخاب کنید، با یک همراه یا بدون همراه، پیاده‌روی کنید. تحرک باعث ایجاد اعتماد به نفس جسمی و جنسی نیز خواهد شد.



توقعات واقع‌بینانه داشته باشید

به خاطر سپردن این نکته که قرار نیست هر تماس جنسی بی‌نقص باشد، ممکن است فشار ناشی از اضطراب ایجاد شده حین عمل را از شما بردارد. اگر لحظاتی که کارها خوب پیش نمی‌رود بخندید، این احتمال وجود دارد که شریکتان دفعه بعد هم مایل به آزمودن باشد چون این کار باعث می‌شود بار فشار و گناه از او هم برداشته شود.



از تخیلتان استفاده کنید

در حال حاضر کشف فانتزی‌هایتان از سوی درمانگران ازدواج چیز خوبی به شمار می‌آید. پس از صحبت در مورد فانتزی‌هایتان، از شریکتان نیز راجع به فانتزی‌هایش سؤال کنید. اگر او گفت که هیچ فانتزی ندارد بحث را در این نقطه متوقف نکنید. در عوض از او بخواهید فقط یک مورد را نام ببرد که اگر مرد انجام دهد برای او لذت‌بخش خواهد بود.



انتظار ایجاد کنید

ایده برقراری رابطه جنسی کاملاً خودانگیخته - بدون برنامه ریزی، بدون فکر و کاملاً آنی - عالی به نظر می‌رسد. از چیزهای جزئی لذت ببرید- به شریکتان هدیه‌ای کوچک بدهید، موسیقی دلخواهتان از روزهای دانشکده را بگذارید، تلفن‌ها را خاموش کنید- و یک پرستار کودک را استخدام کنید که به اندازه تماشای یک فیلم بلند بچه‌ها را بیرون ببرد تا مزاحمتی در کار نباشد.



روی کل بدن تمرکز کنید

به نظر می‌رسد رابطه جنسی برای مردان به گونه‌ای نامتناسب بر اندام‌های تناسلی متمرکز است. تمرکز بر دیگر نواحی محرک احساس جنسی می‌تواند عمل را تسهیل نماید- و لذت جدیدی ایجاد کند. در جایی که ارضاء جنسی مطرح است نزدیک‌ترین فاصله بین دو نقطه- از تحریک تا ارگاسم- الزاماً مسیر مستقیمی به سمت اندام‌های تناسلی نیست. تمام بدن خود و شریکتان را در رابطه جنسی دخیل کنید. لذت محور باشید نه هدف محور. نوازش و لمس کنید و وقت بگذرانید.



راجع به آنچه می‌خواهید حرف بزنید

حرف زدن در بهترین اوقات سخت است اما اگر از انجام عمل جنسی اجتناب کرده و دچار تنش زیاد شده باشید، صحبت کردن سخت‌تر هم می‌شود. بنابراین اگر نمی‌توانید صحبت کنید، یک کتاب در زمینه رابطه جنسی عالی با خود داشته باشید و به فصلی از آن اشاره کنید. به راحتی تمام آن را با هم بخوانید. به عکس‌ها نگاه کنید، بخندید و به شریکتان اجازه دهید بفهمد شما مایل به بهتر شدن اوضاع هستید.



به متخصص مراجعه کنید

زمانی که به کاهش میل جنسی دچار می‌شوید ممکن است متخصصین زناشویی بتوانند کمک کنند، بنابراین بهتر است درخواست کمک کرده و با یک متخصص تماس بگیرید. برای رفع هر وضعیت پزشکی که ممکن است در این امر دخیل باشد آن را با پزشکتان مورد بررسی قرار دهید. اگر داروهایی مثل داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنید که ممکن است باعث کاهش میل جنسی شوند، روش‌های دیگر برای حل مشکل را با پزشک مورد بحث و بررسی قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلا طاعتی ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    سلام ، من ۶ سال پیش عقد کردم و۳ سال از زمان عقد رو با همسرم زندگی میکردم و یک سال و نیم هست که عروسی کردم اما توی این سالها متوجه کمبود میل جنسی در همسرم بودم اما فکر میکردم برای فشارهای مختلف هست الان در رفاه و آرامش خیلی بیشتری هستیم اما همسرم میل جنسی خیلی کمی داره ، حتی بعضی وقتا من پیشنهاد رابطه جنسی رو میدم ولی همسرم قبول نمیکنه ، یه مقدار خسته شدم ، بهش هم میگم بریم دکتر قبول نمیکنه واقعا دارم خسته میشم