رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای برنامه های ایمن سازی با واکسیناسیون و دستاوردهای چشمگیر این حوزه گفت :طی 18 سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.

در ۱۸ سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده

سلامت نیوز: رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای برنامه های ایمن سازی با واکسیناسیون و دستاوردهای چشمگیر این حوزه گفت :طی 18 سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سید محسن زهرایی روز دوشنبه در حاشیه کارگاه سه روزه بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و بررسی برنامه راهبردی ایمن سازی کشوردر شیراز اظهار داشت: واکسیناسیون دردنیا موثرترین مداخله بهداشتی برای سلامت کودکان است و در کشور ما نیز در سالهای اخیر دستاوردهای موثر و مثبتی دراین زمینه به دست آمده است.


وی گفت: بیماری سرخک هم اکنون در کشور در مرحله نزدیک به حذف قرار دارد با توجه به اینکه کشورهای همجوار ایران موفق به پوشش بالای واکسیناسیون سرخک نشده اند و کشورمان نیز متاثر از تردد اتباع این کشورهاست.


این مقام مسئول به تقویت برنامه های واکسیناسیون به عنوان مهم ترین استراتژی ایمن سازی در کشور اشاره کرد و با تاکید بر وضعیت مطلوب کشور در زمینه کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن افزود:موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در مجاورت کشورهایی با سیستم های بهداشتی ضعیف تر، نیازمند هوشیاری و بیداری سیستم های بهداشتی است.


زهرایی با بیان اینکه در شرایط کنونی واکسیناسیون، سالانه در دنیا از مرگ بیش از 2 میلیون کودک جلوگیری می کند گفت: کشور ما نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته و طی 18 سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.


وی ادامه داد: سرخک از حدود پنج تا 10 هزار مورد در سال به زیر 100 مورد کاهش یافته است، شیوع هپاتیت B در کشور به کمتر از نصف رسیده، کزاز نوزادی حذف شده، دیفتیری به ندرت مشاهده می شود و این از دستاوردهای برنامه ایمن سازی در کشور است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز واکسیناسیون را یکی از موثرترین روش های مداخله در پیشگیری از بیماری های واگیرعنوان کرد و گفت: پوشش واکسیناسیون در کشور نزدیک به 98 درصد است اما کشور ما با کشورهایی همجوار است که پوشش واکسیناسیون در آنها بسیار پایین است بنابراین باید کماکان ایمن سازی با واکسیناسیون را در دستور کار داشته باشیم.


دکتر عبدالرسول همتی اضافه کرد: با توجه به تلاش هایی که در سال های گذشته در زمینه فرهنگ سازی، تامین زنجیره سرما(نگهداری واکسن) و تامین واکسن موردنیاز انجام شده است، پوشش واکسیناسیون در استان فارس نزدیک به 100 درصد است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha