رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان طی سال گذشته 65 هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده 15 و مراکز ماده 16 (قانون مبارزه با مواد مخدر) را به صورت چرخشی پذیرش کرده است.

65 هزار معتاد متجاهر در مراکز بهزیستی پذیرش شدند

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان طی سال گذشته 65 هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده 15 و مراکز ماده 16 (قانون مبارزه با مواد مخدر) را به صورت چرخشی پذیرش کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مراکز ماده 15 به مراکز تحت نظارت بهزیستی جهت نگهداری، درمان و کاهش آسیب اختیاری یا داوطلبانه معتادان و مراکز موسوم به ماده 16 نیز مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر است. معتاد متجاهر به معتادی اطلاق می شود که به صورت آشکار اقدام به مصرف یا حمل مواد کند.
سازمان بهزیستی کشور امروز - دوشنبه - به نقل از انوشیروان محسنی بندپی افزود: اعتبارات بهزیستی برای پذیرش معتادان متجاهر ، 20 میلیارد تومان بوده که ناکافی است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های 95 و 96، حدود 60 میلیارد تومان ذیل اعتبارات بیمه سلامت برای کمک به درمان معتادان متجاهر تخصیص یافته است.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: برخی معتادان متجاهر، فاقد اوراق هویت هستند و از طریق اثر انگشت نیز قابل شناسایی نیستند و اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری بکند و اعتبار معتادان متجاهر را ذیل اعتبارات بهزیستی بیاورند؛ می توانیم با روش اسکن عنبیه این افراد را شناسایی کنیم و دفترچه بیمه و هزینه درمان برای آنها بگیریم.
محسنی بندپی یادآور شد: خدمات در مراکز کاهش آسیب بهزیستی ، رایگان ارائه می شود اما در یکهزار و پنج مرکز درمان سرپایی غیر دولتی، اگر بهزیستی منابع مالی در اختیار داشته باشد یارانه می دهد و اگر هم نداشته باشد، خود فرد داوطلب هزینه را تقبل می کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از اجرای طرحی مشترک با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: بر اساس این طرح ، مدیریت موردیبرای یکهزار نفر فرد معتاد در شهر تهران اجرا می شود.
محسنی بندپی اضافه کرد: روش کار به این شکل است که برای هر یک از این افراد ، خدماتی مانند خدمات درمان، اشتغال و اتصال به خانواده پیگیری و اجرا می شود تا فرد را به زندگی عادی بازگردانند. اگر کسی داوطلب قرار گرفتن در این طرح آزمایشی است می تواند با شماره 09628 تماس بگیرد و اعلام آمادگی کند.

**اجرای طرح نماد در مدارس
رئیس سازمان بهزیستی کشور به روند رو به رشد اعتیاد در بین دانش آموزان اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش اقدامات پیشگیرانه در مدارس سطح کشور،طرحی با عنوان نماد (نظام مراقبت های اجتماعی از دانش آموزان) با مشارکت 9 سازمان و وزارتخانه و با هدف افزایش توانمندی، اعتماد به نفس و توان نه گفتن در دانش آموزان در دست اجراست.
محسنی بندپی افزود: در این طرح 24بسته مددکاری و 32بسته حمایتی و مشاوره ای و روانشناختی برای چهار گروه مخاطب شامل دانش آموز، معلم، والدین و کارشناسان پیشگیری تهیه شده است .
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح برخی مدارس سطح کشور به عنوان پایلوت انتخاب شده اند و در آینده به تمام مدارس تعمیم خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون دو میلیون و 808 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف موادمخدر مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha