سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

یک حقوقدان در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان اسید را به‌عنوان سلاح سرد درنظر گرفت، گفت: براساس قانون شما با هر وسیله‌ای حتی کیسه پلاستیک یا نایلون هم مرتکب ضرب و جرح شوید، از سلاح سرد استفاده کرده‌اید.

سلامت نیوز: یک حقوقدان در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان اسید را به‌عنوان سلاح سرد درنظر گرفت، گفت: براساس قانون شما با هر وسیله‌ای حتی کیسه پلاستیک یا نایلون هم مرتکب ضرب و جرح شوید، از سلاح سرد استفاده کرده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز، احمد نجفی توانا در گفت‌وگو با فارس گفت: اصولا ارتکاب جرم در یک جامعه ناشی از فقدان مجازات یا کم بودن مجازات به‌تنهایی نیست. شاید در جرایم خلافی مانند راهنمایی و رانندگی مجازات‌ها مناسب نباشد و جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی بیشتر اتفاق بیفتد اما واقعیت این است که در جرایم مهم به‌ویژه جرایم جسمی که اعصاب و روان و انگیزه‌های روحی و معنوی در جریان است، معمولا باید از لحاظ آسیب‌شناسی موارد دیگری را در آن جست‌وجو کرد.

این حقوقدان با بیان اینکه در بحث اسیدپاشی به‌عنوان یکی از جرایم علیه تمامیت جسمی جامعه همیشه یک حساسیت ویژه‌ای وجود داشته و دارد افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به جای آسیب‌شناسی جرایم یعنی اتخاذ تدابیر مبتنی بر مطالعات میدانی ما غالبا حواس خود را معطوف تشدید واکنش‌ها یا تغییر واکنش‌ها یعنی تعیین مجازات کرده‌ایم.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه اظهار داشت: نمی‌توان گفت مجازات تأثیری ندارد اما تجربه تاریخی قانونگذاری در کشور ما نشان داده است که حتی برای جرایمی مانند مواد‌مخدر، قتل و محاربه که مجازات اعدام درنظر گرفته‌ایم نه‌تنها این جرایم کم نشده بلکه متأسفانه در سال‌های اخیر ازجمله جرایم مطرح بوده‌اند که در ردیف اول یا دوم جرایم ارتکابی در کشور در کنار جرایم مالی قرار دارند. وی افزود: از لحاظ مجازات سیستم قضایی شیوه روشنی دارد. از لحاظ قانونگذاری معمولا اسید می‌تواند یک اسلحه یا یک وسیله تلقی شود.

اگر اسیدپاشی منجر به مرگ شود قصاص نفس است، اگر اسیدپاشی موجب جراحت شود اگر بتوان قصاص کرد که قصاص می‌شود. مثلا اگر بینایی شخص از بین برود می‌توان بینایی ضارب یا مجرم را از بین برد اما جراحات سطحی معمولا با دیه و مجازات حبس مورد واکنش قرار می‌گیرد. وی با ارائه راهکاری به قوه قضاییه و نظام حاکمیتی بیان داشت: به‌جای افزایش مجازات‌ها سعی در آسیب‌شناسی این اقدامات کنند زیرا در این صورت بهتر می‌توان به عوامل ایجاد‌کننده این بزه پی برد و سپس پیشنهاد کنشی و پیشگیرانه انجام داد.

او در این خصوص که آیا می‌توان اسید را به‌عنوان سلاح سرد درنظر گرفت، گفت: براساس قانون شما با هر وسیله‌ای حتی کیسه پلاستیک یا نایلون مرتکب ضرب و جرح شوید از سلاح سرد استفاده کرده‌اید چون با یک کیسه نایلون هم می‌توان فردی را به قتل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha