چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰

چند روز پس از اینكه خبر كوتاه كردن بخشی از موی سر یك دانش‌آموز ابتدایی در آبادان منتشر شد و واكنش‌های زیادی را برانگیخت، این‌بار نوبت به شهرستان فسا در استان فارس رسید تا در تیتر خبرها قرار بگیرد.

سلامت نیوز:چند روز پس از اینكه خبر كوتاه كردن بخشی از موی سر یك دانش‌آموز ابتدایی در آبادان منتشر شد و واكنش‌های زیادی را برانگیخت، این‌بار نوبت به شهرستان فسا در استان فارس رسید تا در تیتر خبرها قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، معلم یك مدرسه ابتدایی موی ٩ دانش‌آموز كلاس دومی خود را كوتاه كرد چون از نظر او «باعث مزاحمت برای سایر دانش‌آموزانی بود كه در نیمكت پشت سر آنها قرار داشتند.» «رفتار یك معلم این شهرستان در كوتاه كردن موی تعدادی از دانش‌آموزان كلاسش مورد تایید آموزش و پرورش نیست.»

رییس آموزش و پرورش شهرستان فسای استان فارس خیلی زود در توضیحی اعلام كرد كه هرچند رفتار این معلم «برای حل یك «مساله» بوده اما مورد تایید آموزش و پرورش نیست. «مسلم امینی‌نژاد» توضیح داده است: «هرچند نیت اصلی رفتار این همكار فرهنگی حل یك مساله به وجود آمده در كلاس درسش بوده ولی متاسفانه از یكی از بدترین روش‌ها برای حل این مساله یعنی كوتاه كردن مو به وسیله قیچی استفاده كرده كه اصلا مورد تایید نیست.

هرچند صیانت از حریم همكاران فرهنگی وظیفه ذاتی ما است اما از طرف دیگر صیانت و رعایت حقوق دانش‌آموزان به عنوان امانت‌هایی كه به آموزش و پرورش سپرده شده‌اند نیز مورد اهمیت و تاكید است.» به گفته او درحال حاضر برخی خانواده‌های دانش‌آموزان شاكی این معلم هستند و آموزش و پرورش موضوع را از طریق مراجع ذی‌صلاح اداری خود پیگیری می‌كند.

تكرار این سوءرفتار با دانش‌آموزان دبستانی به فاصله چند روز هرچند نگران‌كننده به نظر می‌رسد اما «مهدی علی‌اكبرزاده»، مشاور هنری وزیر آموزش و پرورش بهمی‌گوید كه باید توجه داشت كه این اتفاقات به دلیل آگاهی بیشتر دانش‌آموزان و والدین خبری و به دست مراجع بالاتر از مدرسه سپرده می‌شوند: «من در مورد این موضوع به عنوان كارشناس آموزش و پرورش نظر می‌دهم.

همین كه اتفاقاتی كه رخ می‌دهد از سوی والدین دانش‌آموزان مهم است و به اداره آموزش و پرورش اطلاع داده می‌شود نشان‌دهنده این است كه خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به حقوق خودشان آگاه هستند و اگر تعرضی به مسائل حقوقی آنها شود عكس‌العمل نشان می‌دهند و مورد را به گوش مراجع بالاتر می‌رسانند. تخلفات ممكن است نه فقط در مدارس بلكه در صنف‌های مختلف و در سطح جامعه رخ دهد و این یك امر اجتناب‌ناپذیر است و اگر جز این بود نیروی انتظامی و قوه قضاییه وجود نمی‌داشت.»

او كه در حال حاضر به عنوان مدیر تولید برنامه‌های رسانه تعاملی آموزش و پرورش هم فعالیت دارد، می‌گوید در برنامه‌هایی كه برای دانش‌آموزان، والدین، مدیران و معلمان تدارك می‌بینند تاكید بیشتری روی مساله «حقوق شهروندی» داشته باشند تا دانش‌آموزان بیشتر از حقوق خود آگاه شوند، دانش‌آموزانی كه البته از نظر او بسیار بیشتر از گذشته آماده واكنش نشان دادن به تضییع حق خود هستند:

«در آموزش و پرورش در زمینه آموزش حقوق شهروندی هم كتاب و جزوه‌های مختلف هست و هم دوره‌های آموزش ضمن خدمت. در رسانه‌ تعاملی هم یكی از عناوین مهم مرتبط با این موضوع آموزش حقوق شهروندی برای دانش‌آموزان و مدیران و معلمان در دستور كار ما قرار دارد تا دانش‌آموزان با حقوق و وظایف خودشان آشنا شوند؛ آن هم در جامعه امروز با توجه به وسعت دسترسی به اطلاعات به خصوص در مورد دانش‌آموزان كه كنجكاو هستند و سعی می‌كنند اطلاعات لازم را نسبت به حق و حقوق خودشان مطالعه كنند.

خوشبختانه دانش‌آموزان امروز پرسشگرانه صحبت و سعی می‌كنند بیشتر بدانند و اگر در فضایی قرار بگیرند كه حس كنند به حق و حقوق آنها كم توجهی می‌شود آن را مورد سوال قرار می‌دهند و از طریق اولیای مدرسه و اولیای خودشان موارد را مطرح می‌كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha