پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

موضوع مواد مخدر یکی از آن مسائلی است که در سال‌های گذشته به‌طور جدی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

ساماندهی معتادان متجاهر، دغدغه تهرانی‌ها

سلامت نیوز:موضوع مواد مخدر یکی از آن مسائلی است که در سال‌های گذشته به‌طور جدی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان ،شاید در گذشته صرفا مساله اعتیاد ابتلای چند نفر به مصرف مواد مخدر بود، اما امروز با مفاهیم گسترده‌تری نظیر معتاد متجاهر، مواد مخدر صنعتی و حتی کشت خانگی مواد مخدر مواجه هستیم.تاکنون هریک از سازمان‌های مسئول در اقدامات ضربتی متعدد اقدام به ساماندهی معتادان متجاهر کرده‌اند، اما اغلب این طرح‌ها آن‌طور که باید برای ساماندهی این افراد مناسب نبوده است.

برای مثال در مدیریت شهری قبل شاهد اقدامات انجام شده در محله هرندی بودیم. هر چند نتیجه مناسبی عاید شهروندان تهرانی از این اقدام نمادین نشد. بر اساس گفته‌های مسئولان آمارهایی مطرح می‌شود که عبارت است از حدود 8/1میلیون معتاد و 180هزار نفر معتاد متجاهر که صحیح نیست. برای مثال درباره آمار معتادان متجاهر از میان همین 180هزار نفر که گفته شده در سال 96بازداشت شده‌اند کسانی هستند که برای بار ششم دستگیر شده‌اند، پس این عدد 180هزار نفر نمی‌تواند آمار واقعی باشد.

کُددار شدن معتادان متجاهر با «اسکن عنبیه»

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تنها معتادان مراجعه‌کننده به «مراکز درمان سرپایی» از بیمه اعتیاد بهره‌مند می‌شوند، گفت: در حال رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت هستیم تا مراکز اقامتی میان‌مدت نیز بتوانند از این حق بیمه استفاده کنند. فاطمه عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به سه سال است که بودجه مربوط به بیمه معتادان تخصیص داده می‌شود، اما فرایند اجرایی آن انجام نمی‌شود،

افزود: درحال حاضر تنها مراکز سرپایی می‌توانند بیمه شوند و از برگه بیمه معتادان استفاده کنند، اما برای«مراکز اقامتی میان‌مدت» فرایندهایی وجود دارد که در این زمینه در حال رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت هستیم تا این مراکز نیز بتوانند از این حق بیمه استفاده کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی از بودجه‌های داخلی خود که مربوط به درمان اعتیاد بوده است، هزینه‌های مراکز اقامتی را پوشش می‌دهد، اظهارکرد: این بودجه به‌صورت یارانه در اختیار معتادانی که هزینه درمان ندارند یا در شرایط سختی به سر می‌برند، تعلق گرفته است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه یکی از معضلات ما این است که بسیاری از معتادان متجاهر فاقد اوراق شناسایی هستند، تصریح کرد: مراکز اقامتی سازمان که شامل مراکز درمان، تبصره دو و ماده 16هستند، عمدتا شامل معتادان متجاهری هستند که اوراق هویتی ندارند.

یکی از علت‌هایی هم که بیمه آنها را نمی‌پذیرد و بیمه نمی‌کند نیز همین بحث اوراق هویتی آنهاست. عباسی افزود: تاکنون جلساتی با ثبت احوال و قوه قضائیه برگزار شده است و در حال رایزنی هستیم تا از طریق اسکن عنبیه، به‌عنوان یک کد، این معتادان را شناسایی کنیم.

بسیاری از معتادان متجاهر اثر انگشت ندارند، اما از طریق اسکن عنبیه می‌توانیم به آنها یک کد بدهیم و از این طریق برایشان اوراق هویتی صادر کنیم تا آنها نیز بیمه دریافت کنند. این طرح در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و پایلوت آن در تهران انجام شده و تا یک ماه دیگر مراکز غربال تهران مجهز به این فناوری می‌شود. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای حل مشکل این دسته از معتادان نیز توضیح داد: حتی ما به بیمه این پیشنهاد را مطرح کردیم که به این معتادان یک کد بدهد تا آنها بتوانند از بیمه استفاده کنند.

بیشترین معضل و هزینه ما در بین معتادان متجاهر این است که آنها به بیماری‌های زیادی مبتلا هستند و ما باید هزینه زیادی را برای درمان بیماری‌های جانبی آنها صرف کنیم. به همین دلیل اگر بحث بیمه‌های آنها حل شود، می‌توانیم از بخش زیادی از هزینه‌های این بخش بکاهیم و این بودجه را صرف بخش حمایت‌های اجتماعی کنیم.

جمع‌آوری معتادان متجاهر، بزرگ‌ترین دغدغه تهرانی‌ها

در روزهای اخیر رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت: همزمان با شروع امتحانات پایان سال مدارس و برای جلوگیری از فعالیت موادفروشان صنعتی گشت‌های پلیسی در اطراف مدارس و مراکز آموزشی بیشتر می‌شود.

محمد بخشنده با اشاره به دستگیری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران گفت: جمع آوری معتادان متجاهر بزرگ‌ترین خواسته شهروندان از پلیس است، پلیس مبارزه با مواد مخدر بنابر دستور فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ و با توجه به ظرفیتی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و سازمان بهزیستی استان تهران ایجاد کرده‌اند و حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری از اواخر سال گذشته تاکنون، هفت‌هزار و ۴۴۱ معتاد متجاهر را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده است.

او با اشاره به اینکه طرح‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر تعطیلی بردار نیست و همچنان با جدیت انجام می‌شود، افزود: ۱۶۷ نفر از هفت‌هزار و 441 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر تهران زنان معتاد متجاهر هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود جمع‌آوری شده‌اند.

این در حالی است که ظرفیت‌های موجود برای بازپروری زنان معتاد متجاهر اندک است و با رایزنی‌هایی که صورت گرفته قرار بر این است که کمپ‌های ترک اعتیاد برای معتادان زن افزایش پیدا کند. بخشنده گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر هر ماه در تهران انجام می‌شود.

اولا بسیاری از معتادانی که دستگیر می‌شوند تهرانی نیستند. جذابیت‌های پایتخت و حجم بالای آدم‌ها در کلانشهر تهران باعث شده که معتادان شهرستانی به‌ویژه از شهرستان‌های همجوار برای انجام سرقت‌های خرد به تهران تردد داشته باشند که همین امر باعث افزایش آمار سرقت‌های خرد در کلانتری‌ها می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پاکسازی محله هرندی را یکی از بزرگ‌ترین توفیقات پلیس در امر مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: محله هرندی همچنان محل گذر معتادان است، اما دیگر مانند سابق آسیب‌های اجتماعی در آن دنبال نمی‌شود و نظرسنجی‌هایی که همکاران انجام داده‌اند نشان می‌دهد که اهالی محله نسبت به گذشته رضایت بیشتری از فعالیت‌های پلیس در این محدوده دارند. بخشنده با بیان اینکه معتادانی که در طرح‌های ضربتی پلیس دستگیر می‌شوند، بار‌ها دستگیر شده‌اند و سابقه‌دار هستند، گفت: بعد از دستگیری معتادان متجاهر و تشکیل پرونده معتادان تحویل کمپ‌های باز پروری می‌شوند.

مدت دوره باز پروری سه ماه است و بعد از اتمام دوره در حالی که معتاد دستگیر شده، فقط مراحل سم‌زدایی را گذرانده و در آستانه ترک قطعی مواد مخدر است از کمپ خارج می‌شود و چون این افراد بعضا کسی را ندارند بار دیگر و در کمترین زمان ممکن، به مواد مخدر دسترسی پیدا می‌کنند و کارتن خواب می‌شوند. بخشنده ادامه داد: برای حل این معضل بزرگ راهکار‌های زیادی به کمپ‌های بازپروری ارائه شده است و اتفاقا هم پذیرفته شده‌اند.

قرار بر این است که اولا دوره‌های بازپروری به شش ماه ارتقا پیدا کند تا معتاد دستگیر شده علاوه بر سم‌زدایی، خدمات ترک کامل مواد مخدر مصرفی را هم دریافت کند و در مرحله دوم وی با حرفه آموزی برای ورود به جامعه آماده شود.

کمپ‌های تهران کفاف معتادان جمع‌آوری‌شده را نمی‌دهند. این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر حضور معتادان متجاهر در شهر کمتر شده و این افراد کمتر در شهر دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر چاره‌ای اندیشیده می‌شد و به‌جای ۳۰۰ معتاد که پس از طی دوره شش ماه در مراکز بازپروری به مراکز بهاران فرستاده می‌شوند، سه‌هزار نفر اعزام می‌شدند کار برای پلیس هم راحت‌تر بود و ما می‌توانستیم اقدامات خود را بیشتر انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha