معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: مفهوم اجتماعی شدن سلامت به معنای همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه در این عرصه است . بر اساس فعالیت مجامع سلامت در تمامی محلات شهری و روستایی سراسر کشور، کانون سلامت محله با هدف کمک به افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله تشکیل می‌شود .

تشکیل کانون سلامت محله گامی اساسی در اجتماعی کردن سلامت است

سلامت نیوز:معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: مفهوم اجتماعی شدن سلامت به معنای همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه در این عرصه است . بر اساس فعالیت مجامع سلامت در تمامی محلات شهری و روستایی سراسر کشور، کانون سلامت محله با هدف کمک به افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله تشکیل می‌شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا محمدهادی ایازی در اولین مجمع سلامت استان ایلام با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن سلامت رویکرد نوینی برای کاهش ناعدالتی‌ها در عرصه سلامت است، اظهار کرد: در این عرصه به دنبال جلب مشارکت مردم در نهاینه کردن سلامت در همه‌ ابعاد آن هستیم.

وی با بیان اینکه سلامت روان دغدغه‌ تمام جوامع است، گفت: در اغلب جوامع استرس زندگی را تحت تاثیر قرار داده است که نتیجه‌ آن را می‌توان در آمار خودکشی و ضرب و جرح و دیگر آسیب‌های اجتماعی دید.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: امروز آسیب‌های اجتماعی به دغدغه‌ اصلی مسئولان نظام تبدیل شده است چرا که نرخ اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق افزایش قابل توجهی یافته و رسالت ما این است که از منظر ایجابی به سلامت اجتماعی بپردازیم و فقر و تبعیض و بی‌عدالتی را از بین ببریم و برای ترویج سلامتی معنوی به سوالات نسل جدید پاسخ دهیم.

ایازی تصریح کرد: عوامل فردی، سن، جنس و ژنتیک تنها ۲۵ درصد بر سلامت افراد تاثیرگذار است و ۷۵ درصد باقیمانده به متولیان دستگاه‌های اجرایی دیگر باز می‌گردد. به همین دلیل مجامع سلامت در سطح ملی و استانی در راستای جلب مشارکت تمامی ارکان تاثیرگذار در سلامت مردم تشکیل شده و نکته‌ مهم این است که هر دستگاه و سازمانی در هر کاری سلامت مردم را ببیند.

وی با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن سلامت مستلزم نقش‌افرینی تمام افراد، خانواده‌ها و همه جامعه است،گفت: مجموعه وزارت بهداشت در بسیاری از موارد مانند تصادفات نقشی ندارد اما در پیامدهای آن نقش ایفا می‌کند که نمونه‌ آن سالانه ۱۶ هزار و ۵۰۰  جانباخته‌ تصادفات و ۳۳۳ مجروح در این سوانح است.

ایازی با تاکید بر اینکه نوع مشارکت مردم در کانونهای سلامت محله باید آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر در جلب مشارکت مردم در ارتقای سلامت جامعه دست پیدا کرد، اظهارکرد: تاکنون کانون‌های مختلف از جمله دیابت، سالمندی، پیشگیری از مصرف دخانیات و کودک و مادر به صورت نمونه در برخی مناطق کشور تشکیل شده که بسیار تاثیر گذار بوده است و باید به دیگر مناطق کشور گسترش یابد.

وی درباره اهمیت تشکیل این کانون‌ها در ارتقای سلامت گفت: هم‌اکنون در کشور ۵ میلیون دیابتی داریم و ۵ میلیون دیگر در معرض این بیماری هستند و و متاسفانه خودشان نمی‌دانند و وقتی متوجه می‌شوند که این فرصت‌ها از دست رفته است و اگر افرادی که این مشکلات را دارند در محلات مختلف دور هم جمع شوند و سبک زندگی متناسب به آنها آموزش داده شود می‌توانند توانمندانه به حیات خود ادامه دهند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: هم‌اکنون ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و این میزان در آینده  دو یا سه برابر می‌شود. این افراد سبک زندگی خاص خود را می‌طلبند که در این کانون‌ها قابل آموزش است و پس از تشکیل کانون‌های سلامت محله، مجمع سلامت محله با حضور نمایندگان مردمی شامل اعضای کانون‌ها، نمایندگان گروه‌های مرجع شامل اساتید دانشگاه و پزشکان و نمایندگان دستگاه‌های دولتی در هر محله تشکیل می‌شود.

ایازی با بیان اینکه فراهم کردن مشارکت ساختارمند مردم و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف تشکیل مجمع سلامت محلات است، یادآور شد: مجمع سلامت محله کار شناسایی و بررسی مشکلات مربوط به سلامت هر محله را انجام می‌دهد و مشکلاتی که حل آنها در توان مجمع نباشد را به مراجع بالاتر شامل شهرستان، استان و کشور ارجاع می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایلام بیست و هشتمین استان کشور است که در آن مجمع سلامت تشکیل شد، تاکید کرد: در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران رئیس مجمع سلامت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha