دانشمندان هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیم سبب کاهش بخش عمده‌ای از گونه‌های حشرات در دنیا خواهد شد.

سرنوشت شوم زمین بدون حشرات

سلامت نیوز:دانشمندان هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیم سبب کاهش بخش عمده‌ای از گونه‌های حشرات در دنیا خواهد شد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ابتکار، حشرات برای اکوسیستم حیاتی هستند، اما این موجودات تقریبا نیمی از زیستگاه خود را تحت شرایط آب و هوای پیش‌بینی شده از دست خواهند داد.

دانشمندان هشدار می‌دهند حشرات برای اکثر سیستم‌های اکولوژیکی حیاتی هستند و یک فروپاشی وسیع باعث ایجاد اختلال در حیات روی زمین می‌شود. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که حتی با در نظر گرفتن کاهش کربنی که کشورهای جهان با پیوستن به توافق پاریس به آن متعهد شده‌اند، تغییرات آب و هوایی می‌تواند تا پایان قرن بیست و یکم تقریبا نیمی از زیستگاه‌های حشرات را برای حیات آنها نامناسب کند و حتی گرده افشانی زنبورهای عسل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال،‌ اگر تغییرات آب و هوایی بتواند با اهداف بلندپروازانه‌ توافق جهانی پاریس درجه حرارت زمین را تا 1.5 سانتی‌گرادی کاهش دهد، تلفات حشرات با میزان کمتری ادامه خواهد داشت. تحقیقات جدید دانشمندان تاثیرات سطوح مختلف تغییرات آب و هوایی را در محدوده 115هزار گونه حشرات تجزیه و تحلیل کرده است. این یافته نشان می‌دهد که گیاهان به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی هستند اما پرندگان و پستانداران که می‌توانند مهاجرت کنند کمتر از این تغییر جهانی آسیب می‌بینند.


انسان‌ها از مرگ حشرات روی زمین چه ضرری می‌کنند؟
پروفسور راشل وارن، در دانشگاه شرق انگلستان که این تحقیقات جدید را رهبری کرده است، می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که حشرات حساس‌ترین گروه هستند.» اما چرا این موجودات می‌توانند برای زمین و حیات روی زمین مهم باشند؟ او می‌گوید: «حشرات مهم هستند، زیرا اکوسیستم‌ها نمی‌توانند بدون حشرات عمل کنند. آنها نقش حیاتی در زنجیره غذایی بازی می‌کنند.» او می‌گوید: «اگر ما بخش بزرگی از حشرات را از دست بدهیم تاثیرات بسیار وسیع و گسترده‌ای را در اکوسیستم‌ خواهیم داشت.»

او می‌گوید: «مردم باید نگران باشند چرا که زندگی انسان‌ها به عملکرد اکوسیستم‌ها بستگی دارد. گرده افشان، خاک‌های حاصلخیز و بیشتر از همه آب پاک به اکوسیستم‌های سالم بستگی دارد.» در ماه اکتبر، دانشمندان هشدار داده‌اند که تعداد حشرات بالدار به میزان سه چهارم در 25 سال گذشته در آلمان کاهش داشته‌اند و به احتمال زیاد در سایر مناطق نیز این اتفاق رخ داده است.


آینده تیره تنوع زیستی روی زمین
پروفسور دیو گولسون، در دانشگاه ساسکس انگلستان می‌گوید: «ما می‌دانیم که تعداد بسیاری از حشرات به دلیل عواملی از قبیل از نابودی زیستگاه و سموم کشاورزی در حال کاهش هستند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که در آینده، این کاهش می‌تواند به شدت تحت تاثیرات تغییرات آب و هوایی قرار گیرد. هنگامی که ما عوامل تاثیرگذار دیگری را به محیط‌زیست و حیات وحش اضافه می‌کنیم، به افزایش جمعیت انسان‌ها کمک می‌کنیم و در نتیجه آن موقع است که آینده تنوع زیستی در سیاره زمین بسیاری تیره به نظر می‌رسد.»


در این تجزیه و تحلیل جدید که در مجله Science منتشر شده است، محققان داده‌های مربوط به محدوده جغرافیایی و شرایط آب و هوایی فعلی 31 هزار گونه حشره، 8 هزار پرنده، هزار و 700 پستاندار، هزار و 800 خزنده، هزار دوزیست و 71 هزار گیاه را جمع آوری کرده‌اند. سپس آنها محاسبه کردند که چطور این دامنه تغییر می‌کند به این معنی که گرمایش جهانی منجر به این می‌شود که در برخی مناطق جهان امکان پشتیبانی از گونه‌های حشرات خاص از بین می‌رود، به عبارت دیگر برخی از مناطق بر روی زمین دیگر جای مناسبی برای حیات برخی از گونه‌های حشرات نخواهند بود.

برای اولین بار در این نوع مطالعه آنها برآورد کرده‌اند که علی رغم آنکه توافق پاریس به دنبال آن است تا افزایش متوسط دمای جهانی را به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد برساند و همچنین با انجام اقدامات لازم افزایش دما را به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش از عصر صنعتی شدن برساند، اما جهان تا سال 2100 دمای 3.2 درجه سانتی گراد را تجربه خواهد کرد، مگر اینکه کشورها اقداماتی فراتر از آنچه قبلا متعهد شده‌اند را دنبال کنند.


مرگ 49 درصد گونه‌های حشرات در دمای 3.2 درجه سانتی‌گراد
محققان نتایج را به دو روش اندازه‌گیری کردند. در ابتدا آنها تعداد گونه‌هایی را که بیش از نیمی از دامنه خود را از دست می‌دهند مورد ارزیابی قرار داده‌اند که نتایج بررسی آنها نشان می‌دهد که 49 درصد از گونه‌های حشرات در دمای 3.2 درجه سانتی‌گراد، 18 درصد در دمای 2 درجه سانتی‌گراد و 6 درصد در دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. در روش دوم آنها تلفات هر گروه از گونه‌های حشرات را به طور میانگین محاسبه کرده‌اند. یکی از محققانی که در این مطالعه حضور داشته، می‌گوید: «اگر شما یک گونه از حشرات باشید احتمالا در دمای 3.2 درجه سانتی‌گراد 43 درصد از زیستگاه خود را از دست می‌دهید.

همچنین ما دریافتیم که سه گروه عمده از حشرات که مسئول گرده افشانی هستند نسبت به گرما حساس هستند.» گای میدگلی، محقق دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی معتقد است که انتظار می‌رود تغییرات اقلیم تاثیرات عمده‌ای بر حیات وحش داشته باشند. او می‌گوید: «میانگین دمای سطح زمین در دو میلیون سال گذشته به ندرت به سطح پیش‌بینی شده در چند دهه آینده نزدیک شده است.»

او می‌گوید که تحقیقات جدید بر روی توانایی گونه‌هایی که امکان مهاجرت دارند، تمرکز داشته است، اما این مطالعه نتوانسته تاثیر فعل و انفعالات از دست رفته بین گونه را به عنوان قرارداد محدوده شده یا تاثیرات آسیب شدید آب و هوایی در حیات وحش را به طور دقیق مشخص کند.


نجات زمین، یک تصمیم جمعی است
مردم جهان به این موضوع آگاه هستند که کاهش اثرات تغییر آب و هوایی بر محیط زیست و حیات وحش نیازمند اقدامات بیشتر است. اما سوال اصلی این است که تا چه میزان می‌توان این تاثیرات را کاهش داد و در چه بازه زمانی باید این اقدامات انجام شود تا موثر باشد؟ محققان اما معتقدند که پاسخ آن به تصمیم جمعی انسان‌های روی زمین بستگی دارد. تصمیماتی که تا کنون توانسته زمین را به سمت گرم شدن و نابودی محیط زیست سوق دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که یک سوم از مناطق محافظت شده در جهان که 15 درصد از کل زمین را شامل می‌شوند، اکنون به شدت تحت فشار شدید فعالیت‌های انسانی، از جمله ساخت جاده‌ها، چریدن دام‌ها و شهرنشینی قرار گرفته است. یکی از محققانی که این مطالعه را رهبری کرده است، معتقد است که شبکه‌ای از مناطق محافظت شده باید ایجاد شود تا به حفظ و بقای گونه‌های ضروری بر روی زمین کمک کند. اگر اجازه داده شود که شبکه حفاظت شده تخریب شود، بدون شک شاهد از بین رفتن شدید تنوع زیستی در جهان خواهیم بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha