درحالی‌که مصرف قارچ‌های طبیعی سمی طی چند روز گذشته باعث مرگ 8نفر ازجمله یک کودک ۹‌ماهه شده است، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از افزایش شمار مسموم‌شدگان به 682نفر خبر داده و می‌گوید: تأکید می‌کنیم که مردم از قارچ‌های فله‌ای استفاده نکنند.

هشدار! قارچ فله‌ای مصرف نکنید/ علت افزایش مسمومیت با قارچ های سمی تا ۷۲ ساعت آینده اعلام خواهد شد

سلامت نیوز: درحالی‌که مصرف قارچ‌های طبیعی سمی طی چند روز گذشته باعث مرگ 8نفر ازجمله یک کودک ۹‌ماهه شده است، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از افزایش شمار مسموم‌شدگان به 682نفر خبر داده و می‌گوید: تأکید می‌کنیم که مردم از قارچ‌های فله‌ای استفاده نکنند.

به گزارش سلامت نیوز، مجتبی خالدی در گفت‌وگو با همشهری افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که از خرید قارچ‌های فله‌ای و مصرف قارچ‌های خودرو و قارچ‌هایی که از سوی روستاییان در بازارهای محلی به فروش می‌رسد به‌شدت پرهیز کنند و قارچ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به‌صورت بسته‌بندی‌های بهداشتی تهیه کنندکه دارای علامت سیب سلامت است.

سخنگوی اورژانس همچنین از افزایش افراد فوت شده بر اثر مصرف قارچ سمی خبرداد و افزود: متأسفانه باوجود همه هشدارها در روزهای گذشته همچنان شاهد مصرف قارچ‌های مسموم و افزایش بیماران در شهرهای مختلف هستیم و مراجعه مسموم‌شدگان به مراکز درمانی همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری که طی 72ساعت گذشته 3مسموم شده جدید در استان قزوین به ثبت رسیده است. همچنین تاکنون 682نفر به‌دلیل استفاده از قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند که 489نفر درمان و ترخیص شده‌اند، 185نفر همچنان تحت درمان هستند، 8نفر فوت شده‌اند که 7نفر از این افراد مربوط به استان کرمانشاه و یک نفر هم متعلق به استان لرستان بوده است. در این خصوص 3نفر هم پیوند کبد شده‌اند و جمعا 26نفر به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده‌اند. البته بیشترین حجم مراجعات مربوط به کرمانشاه بوده است و سایر مسمومان هم متعلق به لرستان، کردستان، زنجان، آذربایجان‌غربی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین بوده‌اند.

وی درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بی‌حالی را از نشانه‌های مسمومیت قارچ سمی برشمرد و با بیان اینکه در فصل بهار مسمومیت با قارچ‌های سمی افزایش می‌یابد، افزود: با افزایش باران در فصل بهار رشد قارچ در طبیعت افزایش می‌یابد که خانواده‌ها ناآگاهانه از این قارچ‌ها استفاده کرده و دچار مسمومیت می‌شوند یا اینکه افراد محلی این قارچ‌ها را چیده و در شهرها به فروش می‌رسانند. بسیاری از این قارچ‌ها بسیار سمی بوده و سبب بروز عوارض شدید جسمانی مانند مشکلات کبدی‌، کلیوی و حتی مرگ می‌شود. عمده‌ترین عوارض مسمومیت این قارچ‌ها به‌صورت گوارشی است اما بعضی افراد دچار علایم دیگر مانند کاهش سطح هوشیاری، یرقان،  تشنج و در نتیجه ایست قلبی می‌شوند.

سخنگوی سازمان اورژانس همچنین در پاسخ به اینکه آیا نوع قارچی که در روزهای گذشته باعث مسمومیت گسترده در کشور شده است، شناسایی شده؟ گفت: تا 72ساعت آینده علت افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی و نوع قارچ‌ها به مردم اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha