خزانه پولی ندارد؛ این پاسخی بود كه مسئولان بهزیستی اخیراً از طرف رئیس خزانه‌داری كشور به مراكز توانبخشی معلولان ذهنی دادند.

روزگار سخت ۱۲۰ هزار معلول در مراکز توانبخشی/خزانه پولی ندارد!

سلامت نیوز:خزانه پولی ندارد؛ این پاسخی بود كه مسئولان بهزیستی اخیراً از طرف رئیس خزانه‌داری كشور به مراكز توانبخشی معلولان ذهنی دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان ،‌حدود سه ماه است كه سازمان بهزیستی به این مراكز یارانه نداده و بسیاری از این مراكز با خطر تعطیلی روبه‌رو شده‌اند. حدود ۱۲۰ هزار فرد دارای معلولیت‌ در این مراكز به سختی روزگار می‌گذرانند و در انتظار یارانه دولت مانده‌اند.

یك كارشناس امور توانبخشی بهزیستی هم با بیان اینكه بیش از 1.5 میلیـون نفر از جمعیت كشور با یكی از انواع معلولیت ذهنی زندگی می‌كنند، گفت: 3 درصـد از ایـن افـراد دارای معلولیت‌های بسیار شدید هستند. هرگونه تغییر و اخـتلال در خانواده هم ممكن است منجر به مختل شدن كاركرد خانواده شود و حتی كانون خانواده را با اختلال روبه‌رو كند.


بهاره توكلی افزود: بنابراین تولد یا حضور یك كودك معلول مخصوصاً از نوع ذهنـی در هر خانواده‌ای می‌تواند اتفاق سخت و ناگواری باشد.
وی در تعریف معلـول ذهنی گفت: معلول ذهنی به فردی اطلاق می‌شـود كـه بهـره هوشـی‌اش زیـر 70 است. معمولاً بروز آن قبل از 18 سالگی است و در انجام امور و كارهایش دچار مشكل است. بر اساس آمـار سـازمان بهداشـت جهـانی در كشـورهای در حال توسعه بین 10 تا 15 درصد افراد جامعه دچار معلولیـت هستند كه حدود 5 درصد آنها نیز دچـار معلولیـت شدید می‌شوند كه باید خدمات ویژه‌ای بگیرند.


وی گفت: معلولیـت یـك پدیـده جهـانی و شـایع بوده كه متعلق بـه همـه كشـورها‌سـت؛ مثلاً در امریكا شیوع 3درصدی و در اروپا شیوع آن تا 2درصد پیش‌بینی می‌شود.


این كارشناس امور توانبخشی بهزیستی كشور نبود امنیت برای كودكان، نبود برنامه‌های مناسب آموزشی و وضعیت نگهداری آنها در خانواده را از جمله مشكلات این گروه از معلولان دانست. بـراسـاس آخرین سرشـماری كشور از هر 9 معلولیت آمارگیری شده، بیشترین میزان مربوط به اختلالات ذهنی بوده است.


دو سال پیش بود كه هیئت دولت مصوبه افزایش یارانه مراكز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن بهزیستی را صادر كرد. همان موقع بود كه قرار شد یارانه مراكز نگهداری روزانه ۲۰ درصد و یارانه مراكز نگهداری شبانه‌روزی ۱۵درصد اضافه شود، ‌اما تأخیر در پرداخت‌ها حالا به شكلی است كه نفس مراكز نگهداری معلولان را به شماره انداخته است.


براساس قانون كار باید در مراكز نگهداری سه نفر برای سه شیفت فعالیت كنند و همین كمبود اعتبار باعث می‌شود دو نفر را برای سه شیفت در نظر بگیرند! به این مفهوم كه از كیفیت خدمات این مراكز برای معلولان كاسته می‌شود یا به جای اینكه حقوق قانون كار را برای پرسنل در نظر بگیرند، كمتر از آن را‌ پرداخت می‌كنند.


بدون توجه به دلایل تأخیر در پرداخت یارانه‌ها، آنچه مشخص است اینكه مراكز نگهداری از معلولان كه تا پیش از این صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌داشتند، تعطیل خواهند شد. در این میان‌‌ خانواده‌های بسیاری ‌دچار مشكل می‌شوند. جالب‌تر از همه اینكه خود سازمان بهزیستی در این میان ضرر بسیاری خواهد كرد. آنچه مشخص است اینكه بخش خصوصی توانی برای ادامه كار به این صورت و بخش دولتی هم توجهی به این مهم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha