یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 244314

محققان دانشگاه دلاوِر آمریکا پروتئین جدیدی موسوم به «Celf1» شناسایی کردند که نقش مهمی در پاکسازی عدسی چشم و رشد مناسب آن در آغاز زندگی بر عهده دارد.

شناسایی پروتئین موثر در شکل گیری عدسی چشم

سلامت نیوز: محققان دانشگاه دلاوِر آمریکا پروتئین جدیدی موسوم به «Celf1» شناسایی کردند که نقش مهمی در پاکسازی عدسی چشم و رشد مناسب آن در آغاز زندگی بر عهده دارد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، در این تحقیقات که با استفاده از موش، قورباغه و ماهی زبرا انجام گرفت، نقش پروتئین Celf1 در کنترل عواملی که معمولا مانع تقسیم سلولی می شوند، بررسی و تجزیه و تحلیل شد.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،در واقع این پروتئین مولفه هایی را که معمولا در تقسیم سلولی نقش دارند، به گونه ای متفاوت با یکدیگر مرتبط کرده و از آن ها به عنوان ابزاری برای کنترل دگرگونی یاخته ای در جریان شکل گیری عدسی چشم جنین بهره می گیرد. محققان نشان دادند وجود پروتئین Celf1 که یک پروتئین متصل به RNA است، برای شکستن غشای سلول و شروع فرآیند هضم فیبر DNA سلول ضروری است.


برای داشتن دید واضح لازم است عدسی چشم پاک و فاقد هرگونه عامل مسدود کننده باشد. این امر موجب بروز پدیده عجیبی در سلول های چشم می شود. در واقع بر خلاف سایر سول های بدن که از هسته و دی ان ای خود به دقت محافظت می کنند، اغلب سلول های عدسی، هسته، دی ان ای و سایر اجزای خود را هضم می کنند تا مانع بروز آب مروارید در هنگام تولد شود.گزارش کامل این تحقیات در نشریه PLOS Genetics منتشر شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha