محققان دریافته اند مواد ضدباکتریایی متداول موجود در خمیردندان با بیماری های مرگباری نظیر سیروز کیستیک به هنگام ادغام با دارو مقابله می کند.

مواد موجود در خمیر دندان با بیماری ریه مقابله می کند

سلامت نیوز:محققان دریافته اند مواد ضدباکتریایی متداول موجود در خمیردندان با بیماری های مرگباری نظیر سیروز کیستیک به هنگام ادغام با دارو مقابله می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان دانشگاه میشیگان آمریکا دریافتند زمانیکه "تریکلوزان"، ماده ای که از رشد باکتری ها پیشگیری کرده یا آن را کاهش می دهد، با آنتی بیوتیکی موسوم به "توبرامایسین" تلفیق می شود موجب نابودی سلول های محافظ باکتری سیروز کیستیک موسوم به "سودوموناس آئروژینوزا" تا بالغ بر ۹۹.۹ درصد می شود.

سیروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی شایع است که از هر ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر در اوایل زندگی یک نفر به آن مبتلا می شود. این بیماری موجب ایجاد مخاط ضخیمی در ریه ها شده و باکتری ها را به سمت خود جذب می کند.

متاسفانه نابودی این باکتری ها دشوار است چراکه آنها از طریق یک مانع باریک موسوم به بیوفیلم محافظت می شوند و در نتیجه حتی با وجود درمان آنتی بیوتیکی بیماری پیشرفت می کند.

«کریس واترز»، سرپرست تیم تحقیق، دراین باره می گوید: «مشکل ما یافتن راهی برای نابودی این بیوفیلم هاست.»

در این مطالعه، محققان ۶۰۰۰ بیوفیلم را در ظروف آزمایشگاهی رشد دادند و در کنار ترکیبات متفاوت دیگری، توبرامایسین هم به آنها افزودند تا دریابند کدامیک بهتر در نابودی باکتری ها عمل می کنند. محققان مشاهده کردند ۲۵ ترکیب موثر بودند.

یافته های قبلی نشان می دهد که تریکلوزان زمانیکه به تنهایی استفاده شود در نابودی سودوموناس آئروژینوزا موثر نیست، اما محققان مشاهده کردند استفاده تریکلوزان همراه با توبرامایسین به خوبی در نابودی این بیماری عمل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha