یکی از عارضه‌های جدی نجات یافته‌گان از سکته مغزی معلولیت است، اما فناوی نوظهور می‌تواند بخش‌های مرده مغز را دوباره فعال و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهد.

درمانی منحصر به فرد برای کسانی که فلج شده‌اند

سلامت نیوز:یکی از عارضه‌های جدی نجات یافته‌گان از سکته مغزی معلولیت است، اما فناوی نوظهور می‌تواند بخش‌های مرده مغز را دوباره فعال و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان نوعی ایمپلنت جدید برای کمک به بازماندگان از سکته مغزی تولید کرده اند که می‌تواند برای بازتوانی اعضای بدن آن‌ها که بر اثر سکته مغزی دچار فلجی شده است مورد استفاده قرار گیرند، حتی اگر مدت زمان طولانی از سکته گذشته باشد یا میزان آسیب به اعضای بدن زیاد باشد.

9نفر از هر 10 فرد نجات یافته از سکته مغزی که دچار فلج در اعضای بدن خود شده اند به تدریج و با گذراندن دوره‌های توان بخشی پس از ۹ ماه قابلیت حرکت و استفاده از اعضای بدن خود را پیدا می‌کنند.


کارشناسان دانشگاه ایالتی اوهایو در حال آزمایش سیستمی به نام (the Vivistim system) هستند که نوعی ایمپلنت است و می‌تواند با فعال کردن عصب واگوس مغز (vagus nerve)، سبب ترمیم آسیب مغزی و بازیابی توان حرکتی اعضای بدن شود.

این روش اکنون برروی تعدادی از داوطلبان به وسیله محققان دانشگاه اوهایو در حال انجام است و نتیجه‌های نسبتاً خوبی در بازیابی توان حرکتی دستان خود پیدا کرده اند.


آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۸۰۰ هزار نفر هرسال در کشور آمریکا دچار سکته مغزی می‌شوند، گاهی اوقات خونریزی مغزی شدیدی در مغز رخ می‌دهد یا گاهی اوقات تنها یک لخته خونی ایجاد می‌شود، سکته مغزی حتی در زمان رانندگی و یا بروز ضربه شدید نیز امکان دارد رخ دهد.


با وجود بازتوانی در برخی بیماران دچار سکته مغزی پس از گذشت زمان و با شرکت منظم و با انگیزه در جلسه‌های توان بخشی، اما عده‌ای نیز دچار فلجی نسبتاً شدید می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند.

این افراد برای کوچکترین کار‌ها مانند برداشتن اشیا دچار مشکل می‌شوند و نیاز به مراقبت و پرستاری دائم دارند، ایمپلنت تحریک کننده عصب واگوس می‌تواند راهکاری نوید بخش برای این دسته از بیماران باشد.

سیستم Vivistim، با استفاده از2  ایمپلنت، یکی در پشت گردن و دیگری برروی قفسه سینه برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی به عصب واگوس عمل می‌کند، (هردو ایمپلنت ابعادی بسیار کوچک دارند و زیر پوست بیمار کاشته می‌شوند)


سیگنال‌های محرک سبب بیدار شدن بخش‌های آسیب دیده مغز و آماده سازی آن‌ها برای سازمان دهی مجدد و ارتباط با عصب‌های ارتباطی با اعضای بدن می‌شوند.


ایمپلنت‌ها با عبور دادن آهن ربا از روی قفسه سینه بیمار روشن می‌شوند و دستگاه هر 10 ثانیه یک بار ضربانی (pulse) به مغز ارسال می‌کند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه کارشناسان استفاده از ایمپلنت‌ها را در زمان انجام تمرین‌های توان بخشی توصیه می‌کنند.


این طرح هنوز در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد و متخصصان امیدوار هستند در آینده نه چندان دور برای درمان و کمک به بازتوانی بیماران دچار سکته مغزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دانشمندان، استفاده از این ایمپلنت برای بیمار دائم نیست و پس از بهبود وضعیت و برقراری ارتباط بین اعضای بدن با مغز، ایمپلنت می‌تواند از بدن خارج شود.

منبع:Dailymail


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha