دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 244424

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: تشخیص پوکی استخوان با تراشه‌های ناخن روشی غیرتهاجمی و کم هزینه‌ است که در آینده جایگزین تست سنجش تراکم استخوان می‌شود.

پوکی استخوانتان را با تراشه‌های ناخن تشخیص دهید

سلامت نیوز:محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: تشخیص پوکی استخوان با تراشه‌های ناخن روشی غیرتهاجمی و کم هزینه‌ است که در آینده جایگزین تست سنجش تراکم استخوان می‌شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طناز تعصب محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: بیماری پوکی استخوان معضلی در بهداشت عمومی است که با افزایش سن متوسط جامعه، روز به روز بیشتر می‌شود. این بیماری بخصوص در میان خانم‌ها بیش از آقایان شیوع پیدا می‌کند.

وی افزود: در تست سنجش تراکم استخوان ( BMD ) که در حال حاضر قطعی‌ترین روش برای تشخیص پوکی استخوان است، علاوه بر هزینه بالا، فرد ملزم به دریافت اشعه ایکس است که خود می‌تواند موجب خطر و عارضه جسمی شود. بر همین اساس تحقیقی از سوی محققان واحد علوم و تحقیقات انجام شد که در آن اصل بر ارائه روشی غیرتهاجمی، کم هزینه و کم خطر برای تشخیص زودهنگام بیماری پوکی استخوان قرار داده شد.

تعصب با اشاره به اینکه در این تحقیق با استفاده از تراشه‌های ناخن دست و پا، اقدام به بررسی ابتلاء یا عدم ابتلاء فرد مورد آزمایش به بیماری پوکی استخوان شده است، افزود: این تحقیق بر اساس مقایسه بین نتایج حاصل از بررسی تراشه‌های ناخن دو گروه کنترل، شامل خانم‌های ۲۰ تا ۳۰ سال و گروه بیمار، خانم‌های ۴۰ تا ۶۰ سال که ابتلاء آن‌ها به پوکی استخوان قطعی بود انجام گرفت.

وی ادامه داد: تفاوت بین نمودار افراد غیرمتبلا و مبتلا به پوکی استخوان حاصل از آزمایش‌ها، نشان داد که این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش معمول باشد. اما با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق تنها شامل افراد معدودی آن هم تنها از میان خانم‌ها بوده است، در حال حاضر نمی‌توان از این روش به عنوان روشی قطعی در تشخیص ابتلاء به بیماری پوکی استخوان یاد کرد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر از این روش می‌توان به عنوان یک پیش آزمایش برای تشخیص افراد مشکوک به بیماری پوکی استخوان استفاده کرد و در صورت تشخیص بیماری، آنگاه با روش BMD اقدام به بررسی قطعی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان از این روش به عنوان یک روش جایگزین در تشخیص بیماری پوکی استخوان استفاده کرد، لازم است تا نمونه‌های بیشتری از میان خانم‌ها و آقایان مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین ساخت دستگاهی برای پودر کردن ناخن در محیطی کاملاً بهداشتی و طراحی نرم‌افزاری که بتواند به‌صورت خودکار نمودار حاصل از نتایج آزمایش را ارائه دهد، می‌تواند در افزایش قطعیت نتایج حاصل از این روش کمک کند.

این تحقیق توسط «طناز تعصب» و «آیدا حق‌نژاد» محققان واحد علوم و تحقیقات با عنوان «بررسی امکان استفاده از تراشه‌های ناخن در تشخیص زودهنگام پوکی استخوان» به راهنمایی دکتر محمد نیکخو در این واحد دانشگاهی انجام شده است.

مقاله برگرفته از این تحقیق، در سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.                                                                                                                                    
                                                                                   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha