دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 244462

افزایش آمار مسمومیت بر اثر مصرف قارچ‌های سمی در برخی از استان‌های کشور، زنگ خطری جدی برای تهدید سلامت مردم است.

چند نوع قارچ سمی وجود دارد؟

سلامت نیوز:افزایش آمار مسمومیت بر اثر مصرف قارچ‌های سمی در برخی از استان‌های کشور، زنگ خطری جدی برای تهدید سلامت مردم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در روز‌های اخیر، اخبار متعددی از چند استان کشور به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر خوردن قارچ‌های سمی، دچار مسمومیت شده و یا اینکه جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که هشدار‌های مسئولین وزارت بهداشت و سایر مسئولین مربوطه، حکایت از این واقعیت دارد که عده‌ای برای امرار معاش، حاضر شده اند جان هموطنان خود را به خطر بیاندازند.

کاسبی با سلامت مردم، موضوع تازه‌ای نیست و ما همواره با اخبار و رویداد‌های مختلفی در گذر زمان مواجه بوده ایم که برخی افراد، آگاهانه یا ناآگاهانه با توزیع و فروش برخی محصولات، سلامت مردم را به خطر انداخته اند که نمونه اخیر آن، فروش قارچ‌های سمی است.

هر سال با فرا رسیدن فصول بهار و پاییز، با رویش تعدادی از گونه‌های سمی قارچ در برخی نقاط کشور مواجه هستیم، امسال نیز با توجه به به شرایط خاص آب و هوایی، مخصوصا بارندگی‌های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ‌های سمی در استان‌های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه‌مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و در خصوص عوارض مسمومیت‌ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.

در سال جاری با تعداد بیشتری از اینگونه مسمومیت‌ها روبرو شدیم و تقریبا ۷۰۰ نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شده اند که دلیل آن نیز همان شرایط خاص آب و هوایی کشور در نقاط غربی است.

دکتر کامبیز سلطانی نژاد دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران، با عنوان این مطلب که قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها توسط افراد عادی میسر نیست، می‌گوید: در جهان بیش از ۵۰۰۰ گونه قارچ وجود دارد که حدود ۱۰۰ گونه از آن برای انسان سمی است.

اینگونه قارچ ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، باز هم سمی می‌مانند و مواد سمی آن‌ها تخریب نمی‌شود
وی با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه‌های خوراکی آن به طرق کاملا علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، معتقد است؛ قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

این سم شناس خطاب به مردم توصیه می‌کند به هیچ وجه، قارچ‌های خودرویی که در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روید را نچینند و مصرف نکنند، چرا که اینگونه قارچ ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، باز هم سمی می‌مانند و مواد سمی آن‌ها تخریب نمی‌شود.

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران، در خصوص علائم و نشانه‌های مسمومیت توسط قارچ‌های سمی، می‌گوید: ۹۰ درصد مسمومیت‌های شدید توسط قارچ ها، به دلیل ماده‌ای سمی به نام «آماتوکسین» است که این ماده عمدتا بر روی کبد تاثیر مخرب می‌گذارد. علائم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز پیدا می‌کند، مرحله اول، ۶ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، درد‌های شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و مرحله دوم ۲۴ ساعت بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ برساند.

وی در خصوص درمان مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی، عنوان می‌کند که تنها درمان اینگونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعا به مراکز درمانی ارجاع دهند.

در همین حال، مجتبی خالی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، می‌گوید: مصرف و لمس قارچ‌های سمی کوهپایه‌ای یا کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند، اما تمام افرادی که دچار مسمومیت گوارشی شدند، سابقه مصرف این گونه قارچ‌ها در سال‌های گذشته را داشته اند.

وی با اشاره به این مطلب که برخی افراد قارچ‌های کوهی و طبیعی را جمع آوری و برای فروش و امرار معاش به مغازه‌ها ارائه می‌دادند و مردم هم به ویژه در استان‌های غربی کشور با این تصور که قارچ‌های فله در مغازه ها، سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می‌کردند، در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، می‌گوید: اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار نارسایی کبد نشوند.

خالدی می‌افزاید: درمان مسمومیت‌های گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می‌شود، اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کند، خطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha