دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 244476

بررسی‌ها نشان می‌دهد سس گوجه طبخ شده می‌تواند به بهبود فعالیت پروبیوتیک‌ها در روده کمک کند.

سس گوجه فرنگی سلامت روده را تقویت می‌کند

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد سس گوجه طبخ شده می‌تواند به بهبود فعالیت پروبیوتیک‌ها در روده کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طی سال‌های گذشته محققان و مصرف کنندگان نسبت به خوراکی‌های مصرفی و قرار گرفتن آنها در گروه غذاهای فراسودمند (عملکردی) هوشیارتر شده‌اند. اما غذاهای فراسودمند چه هستند؟

به گفته کارشناسان تمامی غذاها تا اندازه‌ای فراسودمند هستند زیرا خوراکی‌ها دارای طعم، اسانس و ارزش‌های غذایی هستند. هر چند اکنون خوراکی‌ها به منظور فوائد فیزیولوژیک بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرند که ممکن است خطر بیماری مزمن را کاهش داده یا وضعیت سلامت را به حد مطلوب برسانند.

غذاهای پروبیوتیک در این گروه قرار می‌گیرند زیرا تعداد باکتری‌های خوب در روده را افزایش داده و به شکل‌های مختلف به بهبود وضعیت سلامت کمک می‌کنند.

اکنون گروهی از متخصصان اسپانیایی به این موضوع پرداختند که چگونه باکتری روده با آنتی اکسیدان‌های داخل روده رابطه دارند. همچنین آنها به طور خاص در مورد سس گوجه فرنگی که سرشار از آنتی آکسیدان‌ است مطالعاتی انجام دادند تا مشخص شود چگونه سس گوجه در حضور باکتری‌های خوب روده عمل می‌کند.

همچنین از آنجاییکه سس گوجه فرنگی به صورت خام یا طبخ شده مصرف می‌شود متخصصان بررسی کردند چه تاثیری بر تعامل باکتری روده – آنتی اکسیدان دارد.

در این آزمایش آنها بررسی کردند چگونه Lactobacillus reuteri ، یکی از گونه‌های اصلی باکتری که به سلامت روده کمک می‌کند با آنتی اکسیدان‌های گرفته شده از سس گوجه فرنگی ارتباط دارد و چگونه فرآیند طبخ بر این رابطه تاثیر می‌گذارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، همچنین متخصصان اسپانیایی مشاهده کردند اگرچه فرآیند هضم به کاهش آنتی اکسیدان‌ها در سس گوجه فرنگی طبخ شده و خام منجر می‌شود و همچنین وجود این باکتری مانع از آن می‌شود که برخی از آنتی اکسیدان‌ها در سیستم گردش خون جذب شود اما از سوی دیگر آنتی اکسیدان‌های گرفته شده از سس گوجه فرنگی تاثیرات مثبت L. reuteri را افزایش می‌دهد. همچنین سس گوجه طبخ شده از نوع خام آن موثرتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha