دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱

کامبیز سلطانی‌نژاد (متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور) با اشاره به آمار مرگ و میر سال گذشته براثر استفاده از قرص برنج گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات قرص برنج در کشور، ۵۹۸ نفر بود، هفت درصد افزایش یافته است.

تهرانی‌ها در صدر آمار خودکشی‌های برنجی

سلامت نیوز: کامبیز سلطانی‌نژاد (متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور) با اشاره به آمار مرگ و میر سال گذشته براثر استفاده از قرص برنج گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات قرص برنج در کشور، ۵۹۸ نفر بود، هفت درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آمار تلفات قرص برنج در کشور نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کامبیز سلطانی‌نژاد (متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور) با اشاره به آمار مرگ و میر سال گذشته براثر استفاده از قرص برنج گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات قرص برنج در کشور، ۵۹۸ نفر بود، هفت درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار تلفات در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۱۳۴، مازندران با ۸۸ و گیلان با ۶۹ فوتی بوده است.

متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی توضیحاتی درباره قرص برنج ارائه داد و گفت: یک گروه از عوامل دفع آفات که به علت اثربخشی زیاد و قیمت ارزان به عنوان جونده کش و فومیگانت در برخی از کشورها از جمله ایران مورد استفاده قرارگرفته‌اند، فسفیدهای فلزی مانند فسفید آلومینیوم، فسفید روی و فسفید منیزیوم است.

سلطانی‌نژاد با اشاره به مصرف قرص برنج در نگهداری از محصولاتی مانند برنج تصریح کرد: قرص های حاوی فسفید آلومینیوم در کشور ما، به ویژه در نواحی شمالی کشور تحت عنوان " قرص برنج" جهت نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تاثیر مخرب حشرات موذی، نسبتا رایج است. این فرآورده تولید داخلی نداشته و بیشتر با نام تجاری Phostoxin® وارد کشور می شود.

وی با اشاره به استفاده از قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشاورزی به دلیل کارآیی بالای این فرآورده جهت از بین بردن آفات خاطرنشان کرد: قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقیمانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد مصرف از سوی کشاورزان همراه بوده است.

استان‌های تهران، گیلان، مازندران و گلستان بالاترین آمار مصرف قرص برنج را دارند

متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر آمار نسبتا بالای مسمومیت های ناشی از این عوامل در کشور به ویژه در برخی استان ها مانند تهران، گیلان، مازندران و گلستان رواج یافته است.

وی با بیان اینکه مسمومیت با مرگ و میر بر اثر مصرف قرص برنج بالاست، گفت: از نظر شیوع مسمومیت با فسفیدهای فلزی، مواردی از مسمومیت با میزان مرگ و میر بالا در اثر مصرف فسفید آلومینیم در برخی از کشورها مانند ایران، هند، مراکش، سری لانکا، آلبانی، عراق، اردن، پاکستان و عربستان گزارش شده است که به جز موارد نادری از آنها که به صورت تصادفی بوده، عمده آنها به علت مصرف عمدی و خودکشی بوده است.

بیشتر مصرف‌کنندگان قرص برنج در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال است

متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه داد: بروز این نوع مسمومیت در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است که این امر خود می‌تواند ناشی از کنترل های دقیق و عدم دسترسی این سم در سطح جامعه باشد.

سلطانی‌نژاد بیان کرد: در سالیان اخیر مسمومیت ناشی از فسفید آلومینیوم به عنوان یکی از مهم ترین علل مسمومیت‌های حاد منجر به فوت ناشی از مواد شیمیایی در برخی از استان‌های کشور است. این مسمومیت‌ها بیشتر در رده سنی ۴۰-۲۰ سال بوده و بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده است.

وی با تاکید براینکه قرص برنج هیچ پادزهری ندارد، اعلام کرد: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق برای بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی شامل اقدامات حمایتی - علامتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha