دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 244488

برای اولین بار روز یکشنبه بیستم ماه مه میلادی روز جهانی زنبور اعلام شده است. یک لحظه تصور کنید که زنبوری در جهان وجود ندارد! در این گزارش تصویری به شما نشان می‌دهیم که زندگی بدون زنبورها چگونه خواهد بود؟

جهان بدون زنبور چگونه است؟

سلامت نیوز: برای اولین بار روز یکشنبه بیستم ماه مه میلادی روز جهانی زنبور اعلام شده است. یک لحظه تصور کنید که زنبوری در جهان وجود ندارد! در این گزارش تصویری به شما نشان می‌دهیم که زندگی بدون زنبورها چگونه خواهد بود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای نخستین بار روز یکشنبه ۲۰ مه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی زنبور اعلام شده است. این روز متاسفانه برای جشن گرفتن نیست بلکه برای یادآوری "خطر نابودی نسل زنبورها" روی کره زمین است. انسان با کاربرد سموم شیمیایی و آلودگی محیط زیست، حیات زنبورها را به‌ خطر انداخته است.

برای بسیاری زنبور در وهله اول مترادف با عسل است. برای تولید یک شیشه عسل، زنبورها باید بین کندو و بطور متوسط بین ۴۵۰ هزار تا سه میلیون گل پرواز کنند.

گرچه در طبیعت حشرات گرده‌ افشان‌ دیگری هم وجود دارند که درختان را بارور می‌کنند اما یک سوم تمامی میوه‌ها مثل سیب، گلابی، توت‌فرنگی و حتی صیفی‌هایی مانند خیار نیز حاصل گرده‌افشانی زنبورها هستند.

عسل تنها بخش کوچکی از مواد غذایی مورد علاقه انسان را تشکیل می‌دهد که توسط زنبورها تولید می‌شود. یک سوپرمارکت آلمانی در روزهای اخیر برای نشان دادن اهمیت زنبورها همه اجناسی را از قفسه‌ها برداشت که به نوعی زنبورها در تولید آن دخیل هستند. زنبورها در تولید ۱۶۰۰ نوع کالا از ۲۵۰۰ کالای این فروشگاه دخیل بوده‌اند.

اگر زنبورها نباشند در کنار عسل و میوه‌ها جای بخش مهم دیگری از مواد غذایی که حاوی "۹۰۱E" هستند نیز در قفسه‌ها خالی است. "۹۰۱E" در اتحادیه اروپا عنوان اختصاری برای ماده "موم" است.

بدون موم یا "۹۰۱E" بسیاری از محصولات و تولیدات صنعتی مانند پاستیل‌ها آنچنان به هم می‌چسبند که قابل استفاده نخواهند بود.

بدون زنبورها نه‌ تنها درخت کاکائو بارور نمی‌شود بلکه بخشی زیادی از زیبایی شکلات مرهون استفاده از موم یا "۹۰۱E" در آن است.

بسیاری از مردم جهان صبح را با نوشیدن قهوه آغاز می‌کنند. زنبورها هم مانند انسان‌ها علاقه زیادی به کافئین دارند. این علاقه ضمانتی برای گرده‌افشانی و تولید دائمی قهوه در طبیعت است.

اگر گرده افشانی زنبورها نباشد، پنبه‌ای در کار نخواهد بود. بدون پنبه نیز صنایع نساجی و پوشاکی وجود نخواهد داشت.

گل‌کاری بالکن‌ها و فضاهای شهری و ساختن لانه می‌تواند کمک بزرگی به ادامه حیات نسل زنبورهای وحشی بکند

به گزارش دویچه‌وله، روز ۲۰ مه، روز تولد آنتون یانشا (Anton Janša) پدر زنبورداری مدرن از اسلوانی نیز هست. او که تنها ۳۹ سال عمر کرد، استاد و رئیس مدرسه زنبورداری بود. کتاب‌ها و تالیفات ‌او راه‌گشای زنبورداری مدرن شد و سیستم ابداعی او باعث شد تا برداشت عسل بدون صدمه به کندو میسر شود. روز جهانی زنبور ایده زنبورداران اسلوانی بود و با کوشش آنان این روز توسط سازمان ملل پذیرفته شد.

زنبور عسل تنها بخشی از خانواده ‌زنبورها را تشکیل می‌دهد. در طبیعت ۲۰ هزار نوع زنبور وحشی زندگی می‌کنند که بخاطر گسترش شهرسازی، استفاده از سموم شیمیایی و کاهش مواد غذایی مورد نیاز آنها، نسل‌شان در معرض انقراض قرار گرفته است. این زنبورها برخلاف زنبورهای عسل زندگی اجتماعی ندارند و تنها زندگی می‌کنند.

با زنبورها مهربان باشیم. در صورت ورود به اتاق و ساختمان با باز گذاشتن در و پنجره به خروجشان کمک کنیم. گل‌کاری بالکن‌ها و فضاهای شهری و ساختن لانه می‌تواند کمک بزرگی به ادامه حیات نسل زنبورهای وحشی بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha