سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 244521

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشستی خبری درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور گفت: وزارت بهداشت سیاست بسیار گسترده‌ای را در برنامه چهارم استراتژیک کشوری ایدز شروع کرد. در این برنامه تمام بخش‌های درگیر توسعه کشور، مشارکت داشته‌اند و وظیفه هر سازمانی برای اطلاع رسانی، پیشگیری و همچنین درمان این بیماری مشخص است.

13 هزار مبتلا به ایدز تحت درمان هستند

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشستی خبری درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور گفت: وزارت بهداشت سیاست بسیار گسترده‌ای را در برنامه چهارم استراتژیک کشوری ایدز شروع کرد. در این برنامه تمام بخش‌های درگیر توسعه کشور، مشارکت داشته‌اند و وظیفه هر سازمانی برای اطلاع رسانی، پیشگیری و همچنین درمان این بیماری مشخص است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،دکتر محمدمهدی گویا افزود: سیاست ما براین اساس بوده که بتوانیم بیماران را بلافاصله پس از شناسایی، درمان کنیم. در حال حاضر 13 هزار نفر را شناسایی کرده‌ایم و همه آنها تحت درمان قرار دارند و در حدود 40 درصد آنها آزمایشاتی انجام داده‌ایم و اطمینان حاصل شده است که درمانشان کامل بوده است.
گویا در ادامه با اشاره به سیاست پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک، گفت: بر اساس این سیاست مادرانی  را که دارای رفتارهای پرخطر هستند شناسایی کرده و درمان آنها را در دوران بارداری پیگیری می‌کنیم و در صورت ابتلا به این عفونت موارد لازم انجام می‌شود.

زایمان این مادران در شرایط ویژه صورت می‌گیرد و پس از زایمان نیز درمان ادامه می‌یابد. کودکان آنها نیز تحت درمان و مراقبت هستند. خوشبختانه آماری که در این زمینه داریم در سطح جهان خیره‌کننده است، به طوری که 93.5 درصد کودکانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا آمدند، به‌دنبال اقداماتی که برای آنها انجام شده، پس از تولد سالم بودند.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در رابطه با داروی ضد ایدز نیز باید بگویم که بخش قابل توجهی از این دارو در داخل کشور تولید می‌شود. در مورد بخشی هم که خارجی است، دارو به اندازه کافی موجود است و به بیماران اطمینان خاطر می‌دهم که مشکلی از این بابت وجود ندارد.


او درباره مباحث مطرح مبنی بر توقف فعالیت اتوبوس‌های ایدز، گفت: اتوبوس‌های ایدز کماکان به فعالیت خود در شهرستان‌های مختلف کشور ادامه می‌دهند. البته تأکید می‌کنم که اطلاع‌رسانی کاری چند بخشی است که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود. بخشی از اطلاع رسانی‌ها در مورد چنین بیماری‌هایی به سازمان‌هایی مانند بهزیستی نیز مربوط می‌شود.

در مجموع اگر جایی کمبودی در این زمینه بوده بی‌تردید به منابع مالی مربوط می‌شود. اتوبوس ایدز یکی از سیاست‌های موفق بوده که همچنان ادامه دارد و از این جهت با مانعی مواجه نیستیم. اگر هم مانعی وجود داشته باشد قادر به برطرف کردن آن هستیم. وی تأکید کرد: در حال حاضر می‌توانیم اطلاعات دقیق دهیم که این اتوبوس‌ها کجاها فعالیت دارند و اظهارات مبنی بر توقف این فعالیت‌ها می‌تواند اظهارنظر سطحی افراد تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha