بوی بدی که از دهانتان بیرون می‌آید، همیشه به خاطر گرسنگی طولانی‌مدت نیست. به گفته متخصصان، از اختلالاتی که آرامش خواب شما را نشانه می‌گیرند گرفته تا بیماری‌های دستگاه گوارشتان، همه بر رایحه تنفس شما تاثیر می‌گذارند.

چرا با وجود دو بار در روز مسواک‌زدن، دهانتان بد بوست؟

سلامت نیوز: بوی بدی که از دهانتان بیرون می‌آید، همیشه به خاطر گرسنگی طولانی‌مدت نیست. به گفته متخصصان، از اختلالاتی که آرامش خواب شما را نشانه می‌گیرند گرفته تا بیماری‌های دستگاه گوارشتان، همه بر رایحه تنفس شما تاثیر می‌گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اگر نمی‌خواهید روزه‌داری چندین ساعته در روزهای بلند بهاری، با دیگر مشکلات بدنتان هم‌دست شود و تنفستان را بدبو کند، ادامه این مطلب را بخوانید. شاید برای خلاص‌شدن از این بوی بد، مجبور به آغاز برنامه‌های درمانی جدی‌تری باشید.

خروپف
اگر خروپف کنید و با دهان باز بخوابید، احتمالا زبانتان خشک می‌شود و بزاق به اندازه کافی در دهانتان ترشح نمی‌کند. بدبویی دهان در ابتدای روز، همراه همیشگی خروپفی‌هاست و رشد باکتری‌ها در دهان خشک آن‌ها، تحمل نفس بدبویشان را برای دیگران دشوار می‌کند.

بیماری‌های لثه
اگر لثه‌هایتان بیمار و خانه امنی برای باکتری‌ها شده باشند، دهانی بدبو خواهید داشت. شمایی که میان دندان‌ها و لثه‌هایتان فاصله افتاده، احتمالا قربانی قرارگرفتن ذرات غذا در این نواحی شده‌‌اید و حتی با مسواک‌کردن مرتب هم نمی‌توانید دهانتان را از خرده‌غذاها پاک کنید.

ریفلاکس اسیدی
بالا آمدن اسید معده از مجرای گوارشی شما، دهانتان را بدبو خواهد کرد. ریفلاکس اسید، به بافت گلو و دهانتان هم آسیب می‌زند و باکتری‌ها، انگیزه بیشتری برای خانه‌کردن در این بافت آسیب‌دیده خواهند داشت. به همین دلیل است که در صورت درمان نکردن مشکلات معده‌تان، آدم‌ها رغبتی به نشستن در کنار شما نخواهند داشت.

عفونت‌های تنفسی
سرماخوردگی، سرفه و عفونت‌های سینوسی می‌تواند مخاطی پر از باکتری را در بینی و حلق شما جا دهند. نفس شما در شرایطی که این باکتری‌ها در بدن شما خانه کرده‌اند بدبو و غیرقابل تحمل خواهد بود.

مصرف داروها
مصرف برخی از داروها توان بدنتان در تولید بزاق را کاهش داده و دهان شما را خشک می‌کند. همان‌طور که گفتیم، خشکی دهان، یکی از دلایل اصلی خانه‌کردن باکتری‌ها در آن است و احتمال بدبوشدن دهان را افزایش می‌دهد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که باعث خشک‌شدن دهان شما می‌شود، چاره‌ای جز افزایش مصرف مایعات و شست‌وشوی مکرر دهان نخواهید داشت.

سنگ لوزه
اطراف توده‌های کلسیمی که در لوزه شما جا می‌گیرند، ممکن است از باکتری‌هایی پُر شود که باعث بدبوشدن نفستان ‌شوند. شاید در این شرایط، مرتب مسواک‌کردن هم نتواند شما را از بوی بد دهانتان خلاص کند. اما با درمان عفونت‌های این ناحیه یا شست‌وشوی گلو با سرم نمکی، ممکن است موفق به کاهش این بوی آزاردهنده شوید.

کم‌آبی
اگر در طول روز زیاد آب نمی‌خورید و میانه‌ای با غذاهای آبکی هم ندارید، احتمالا دهانی بدبو دارید. غدد بزاقی شما، از اولین قربانیان کم‌آبی بدنتان هستند و اگر به اندازه کافی به بدنتان رطوبت نرسانید، توان تولید بزاق کافی را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha