سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

«محرز»، به طور محرز از کسی نام نبرد. نگفت چه کس یا کسانی فعالیت «اتوبوس ایدز» را متوقف کردند اما خبری که از او برای اولین بار منتشر شد حاکی از این است که اجرای طرح اتوبوس ایدز به دلیل «ترویج بی بندوباری» متوقف شد.

ماجرای اتوبوس ایدز و مسافرانش!

سلامت نیوز:«محرز»، به طور محرز از کسی نام نبرد. نگفت چه کس یا کسانی فعالیت «اتوبوس ایدز» را متوقف کردند اما خبری که از او برای اولین بار منتشر شد حاکی از این است که اجرای طرح اتوبوس ایدز به دلیل «ترویج بی بندوباری» متوقف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار،رد پای شهرداری، وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات ایدز و به گفته مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، افرادی که نمی خواهند آگاهی مردم در ارتباط با بیماری ایدز بالا برود، در توقف اجرای این طرح وجود دارد. هرچند پس از اظهار نظر محرز، عباس زارع نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد اما محرز روز گذشته در اظهار نظری جدید از وزارت بهداشت خواسته اگر اتوبوس ایدز متوقف نشده است، یک مورد از این اتوبوس ها را به او نشان دهند!


ماجرای اتوبوس ایدز و مسافرانش!
توقف اجرای طرح اتوبوس ایدز این روزها هم در فضای مجازی و هم در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفته است. مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ابتدا در گفت‌وگویی با «ایلنا» از توقف طرح اتوبوس ایدز خبر دارد سپس «ایسنا» در گفت‌وگو با عباس زارع نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت: «کمپین اطلاع‌رسانی درباره این بیماری با رویکرد پیشگیری، در کنار سایر برنامه‌ها همچنان فعال است. فعالیت اتوبوس‌های ایدز تحت عنوان کمپین اطلاع رسانی و مشاوره ایدز متوقف نشده و هیچ نامه‌ای نیز درباره توقف این فعالیت‌ها ابلاغ نشده است.

فعالیت این مراکز در استان‌ها ادامه دارد، اما ممکن است روند اجرایی آن به دلیل کمبود منابع کند شده باشد.»
پس از این اظهار نظر مینو محرز یک بار دیگر در گفت‌وگویی با «ایلنا» عنوان کرد: « همانطور که پیش از این گفتم، فعالیت اتوبوس‌های ایدز متوقف شده است و اگر به گفته برخی این اتوبوس‌ها همچنان در شهرها فعال هستند آنها را نشان بدهند.»


محرز همچنین گفته بود: «زمانی که این طرح اجرا شد، چند بنر نیز در اطراف اتوبوس‌ها نصب شد و برخی داد و هوار کردند که این اتوبوس باعث ترویج فساد است. اگرچه وزارت بهداشت از این اتوبوس‌‌ها حمایت کرد چرا که نیاز به جایی بود که کیت‌های وزارت بهداشت تست‌های مربوط به افرادی که مشکوک به ایدز بودند را انجام دهند و جایی باشد که مردم با خیال راحت تست بدهند اما در نهایت تاکید می‌کنم که این طرح متوقف شد

حال اینکه «فارس» در گزارشی ضمن دروغگو خواندن، مینو محرز نوشت: «باید دید دلیل این اظهار نظر‌های غیر مسئولانه که حساسیت‌های بسیاری را در بین جامعه ایجاد کرده و به خوراک تبلیغاتی رسانه‌های معاند در خارج از کشور تبدیل شده است چیست و وزارت بهداشت چنین فضاسازی‌هایی را از سوی مسئولان این حوزه چگونه مدیریت و توجیه می‌کند.» قضاوت های رسانه‌ای مربوط به ماجرای اتوبوس ایدز را اگر کنار بگذاریم، باید بپرسیم در اتوبوس ایدز چه اتفاقی رخ می داد که فعالیت آن در کشور کمرنگ شده است؟ آیا براساس گفته های مینو محرز، بی بندوباری باعث توقف این طرح شده است؟ وزارت بهداشت که حرفی از توقف نمی زند! شاید نیاز به شفافیت بیشتری در این باره حس می شود که مینو محرز روی آن تاکید دارد.


اتوبوس ایدز دقیقا چه کار می کند؟
برای آگاهی بهتر در ارتباط با کارایی بهتر اتوبوس ایدز به سراغ یکی از اشخاصی رفته ایم که سال گذشته دو بار مسافر اتوبوس ایدز بوده و با مردم در این باره حرف زده و آن ها را از بیماری ایدز آگاه کرد. او می گوید: «اتوبوس ایدز همیشگی نبود. به این معنی که در مناسبت ها یا هفته های خاص در مکان مشخصی شهرداری آن را انتخاب می کرد، برپا می شد. به طور مثال در قرچک و یا در پردیس ملت این اتوبوس های پیش از این موقتی حضور داشتند.

مراجعه کنندگان ما بیشتر دانشجویان بودند و مردمی که کنجکاو می شدند. از آن ها آزمایش می گرفتیم و پس از چند دقیقه نتیجه را به آن ها اطلاع می دادیم. اگر مبتلا بودند آن ها را بیشتر با این بیماری آشنا می کردیم و اگر نبودند نیز راه های پیشگیری را برای‌شان توضیح می دادیم.» این مددکار در شهرداری تهران می افزاید: «قرار نبود اتفاق خاصی در این اتوبوس ها رخ دهد. در هر مناسبتی مانند هفته سلامت، هفته مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با ایدز این اتوبوس ها در مکان های مشخصی حاضر می شدند چرا که لازمه پیشگیری از بیماری ایدز آگاهی مردم است و به نظر من اتوبوس ایدز شیوه خوبی برای این کار بود.»


شناسایی افراد مبتلا می تواند مانع از پیشرفت این بیماری شود
یک منبع آگاه از عوامل اجرایی طرح اتوبوس ایدز در شهر تهران که نخواست نامش فاش شود، از ابتلای حدود 100 هزار ایرانی در کشور به بیماری HIV خبر داد و در این باره به «ابتکار» گفت: «آمارهای استخراجی از وزارت بهداشت این رقم را تایید می کند. این در حالی است که از این تعداد تنها 36 هزار نفر شناسایی شده اند. بر این اساس ما به عنوان مسئول به همه افراد به چشم یک بیمار مبتلا به ایدز نگاه می کنیم، مگر اینکه عکس این موضوع ثابت شود.»


وی ادامه می دهد: «حدود 65 هزار نفر در ایران قدرت انتقال بیماری ایدز در کشور را دارند و این موضوع بسیار نگران کننده است. اگر به شعار سازمان های جهانی مبارزه با افزایش ابتلا به ایدز دقت کنیم، حاوی این موضوع است که «انتقال» بیماری HIV از طریق روابط جنسی تا سال 2030 باید ریشه کن شود. طرح های بسیاری در نقاط مختلف جهان اجرایی شد تا به مردم در این ارتباط آگاهی داده شود که ایدز چیست؟ و چگونه می توان مانع از ابتلا به آن شد. راه های فراوانی مورد آزمون و خطا قرار گرفت و طرح اتوبوس های ایدز یکی از بهترین آن ها بود که در ایران نیز اجرایی شد.»


وی می افزاید: «این اتوبوس ها در وهله اول وظیفه آگاه کردن مردم از راه های انتقال و پیشگیری از ابتلا به آن رابه عهده داشتند. سپس وارد مرحله آزمایش از افراد می شدند که فرد از بیماری خود آگاه شود. شناسایی افراد مبتلا می تواند مانع از پیشرفت این بیماری شود که این خود گام خوبی در راستای شعار جهانی ایدز است.»


علی اکبر سیاری: نمی‌توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم
این منبع آگاه می افزاید: «موج ابتدایی ابتلا به ایدز در کشور مربوط به معتادان می شد. معتادانی که از سرنگ های آلوده استفاده می کردند و یکی پس از دیگری به این بیماری مبتلا می شدند. با بررسی های انجام شده که موفق نیز بود، با تهیه و پخش سرنگ های استریل شده در پارک ها و مناطقی که محل تجمع معتادان بود تا حدود زیادی جلوی انتقال از این طریق گرفته شد. پخش سرنگ و ابزار جلوگیری از بارداری که مانع از انتقال بیماری ایدز نیز می شود، در سال های اخیر افزایش پیدا کرد و این طرح همچنان از طرف شهرداری ادامه دارد.»


گفتنی است براساس آماری که وزارت بهداشت در سال 96 منتشر کرده است، موارد انتقال ویروس ایدز از طریق استفاده از سرنگ های آلوده به 39 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت به سال گذشته آن این عدد 66 درصد بود.


این منبع آگاه در ارتباط با موج ها بعدی ایدز که مبتلایان به این ویروس را افزایش داد، می گوید: «ما شاهد موج جدیدی از ابتلا به بیماری ایدز در ده سال اخیر هستیم. موجی که در قالب روابط جنسی بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل می کند. حال اینکه بسیاری دوست ندارند که این اخبار در اختیار مردم قرار بگیرد.

در صورتی که رسالت مسئولان باید روی این موضوع باشد که به مردم آگاهی بدهند تا مانع از پیشرفت و انتقال بیماری در جامعه باشند.» حال اینکه علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت کشور در سال 95 گفته بود: «مشکل جدی فعلی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است که میزان انتقال ایدز از این طریق در یک دهه گذشته دو برابر شده و از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است البته این مساله مختص ایران نیست و در تمام دنیا وجود دارد. علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز در ایران این است که نمی‌توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم مثلا در مورد کاندوم نمی‌توانیم راحت صحبت کنیم. کنترل ایدز سه کلمه دارد؛ اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و اگر تشکیل خانواده نشد باید وسایل پیشگیری را در اختیار مردم قرار دهیم.»

سوای توقف و یا عدم توقف اتوبوس ایدز در کشور و یا هر طرح مشابه این، انتظار وجود دارد که مسئولان دست در دست به کاهش انتقال این بیماری کمک کنند. بیماری ای که در صورت عدم مهار می تواند سنین پایین 18 سال را نیز بیش از پیش درگیر کند و این موضوع به مزاق هیچ یک از مسئولان و مردم خوش نمی آید! چرا که ایدز تنها با آگاهی قابل کنترل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha