سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 244579

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان در خصوص سو استفاده برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب جهت فروش بیشتر اقدام به شایعه پراکنی در مورد آلوده بودن آب شهرها به ویژه سنندج می کنند، این قبیل افراد مستنداتی دال بر آلوده بودن آب شهرها ندارند و تنها هدف آن‌ها فروش بیشتر است.

آب فروشانی که در کردستان شایعه می‌سازند!

سلامت نیوز:مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان در خصوص سو استفاده برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای از فروشندگان دستگاه های تصفیه  آب جهت فروش بیشتر اقدام به شایعه پراکنی در مورد آلوده بودن آب شهرها به ویژه سنندج می کنند، این قبیل افراد مستنداتی دال بر آلوده بودن آب شهرها ندارند و تنها هدف آن‌ها فروش بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سید اسعد حسینی  اظهار کرد: مهمترین دغدغه و خط قرمز ما کیفیت آب شرب است که همه همکاری های لازم با بهداشت و دستگاه های ذیربط برای این امر به عمل آمده است.

حسینی با اشاره به حادثه واژگونی تانکر مواد شیمیایی به داخل سد وحدت سنندج در اوایل دهه هشتاد گفت: حادثه واژگونی تانکر حاوی ماده "ام تی بی ای" درحوزه آبریز دریاچه سد وحدت موجب گمانه زنی ها در خصوص آلوده بودن آب دریاچه شد که با پیگیری و تلاش های ادارات ذیربط و آزمایش های به عمل آمده در آن زمان شکی در خصوص آلوده بودن آب سد باقی نماند.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان بیان کرد: در آن سال آزمایشات و پایش‌های لازم جهت شناسایی ماده "ام تی بی ای" را انجام دادیم و با توجه به فرار بودن این ماده تاکنون هیچ گزارشی از ورود به سیستم تصفیه خانه دریافت نشده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه شرکت آب و فاضلاب تمام امکانات برای شناسایی این قبیل مواد را در اختیار دارد تصریح کرد: تمهیدات لازم جهت تردد تانکرهای سوختی و شیمیایی از جاده دهگلان انجام شده و از این پس عبور این دسته کامیون ها از جاده حسین آباد ممنوع اعلام شده است.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان با اشاره به پیامدهای استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی گفت: بر اساس آزمایشاتی که در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد دریافتیم که این دستگاه ها مواد معدنی و شیمیایی مهم برای بدن مثل سدیم و پتاسیم را از بین می برند، نکته اساسی این است که خود آب آشامیدنی ماده مغذی است و قسمتی از نیازهای بدن به بعضی از فلزات را فراهم می کند.

وی افزود: برخی از این دستگاه ها به صورت مصنوعی املاح را به آب اضافه می کنند که در بسیاری از موارد خود این مواد باعث آلودگی آب می شوند و این درحالی است که املاح طبیعی در آب شرب شهری وجود دارد.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان با بیان این که فیلترهای موجود در این دستگاه ها عامل آلودگی آب است، تصریح کرد: فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه باعث تجمع و ازدیاد میکروب هاست و محیط مناسبی برای تکثیر میکروب ها فراهم می کند و این دستگاه ها صرفا برای مکان هایی که دسترسی به آب پاکیزه ندارند کارایی دارد.

مدیر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان، با اشاره به تجهیزات موجود در تصفیه خانه آب سنندج افزود: تصفیه خانه شماره یک سنندج با سیستم متعارف برای حذف کدورت و گل‌آلودی آب و همچنین سایر پارامترهای مهم در بحث سلامت آب شامل حذف میکروب از سال 63 در چرخه تصفیه آب قرار دارد.

وی تصریح کرد: تصفیه خانه شماره دو سنندج با سیستم فیلتراسیون مستقیم و تجهیزات پیشرفته برای گندزدایی، برداشتن کدورت و خصوصا سیستم حذف جلبک از سال 95 وارد سیستم تصفیه آب شده است.

حسینی در خصوص آزمایشگاه های کنترل کیفی آب در سطح استان کردستان، ادامه داد: آزمایشگاه های کنترل کیفی ما در چند سال اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده است و تعداد 27 آزمایشگاه مجهز در سطح استان مشغول به پایش دائمی کیفیت آب مناطق مختلف هستند.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان با اشاره به آزمایشگاه اصلی این شرکت و چگونگی فعالیت آن گفت: آزمایشگاه اصلی که در سنندج قرار دارد شامل بخش های ریزآلاینده های معدنی و آلی، شیمی فیزیک، بیولوژوی و میکروبی و آزمایشگاه تحقیقات است و جز آزمایشگاههای مرجع شناخته می شود.

وی در ادامه افزود: به وسیله تجهیزات این آزمایشگاه فلزات سنگین، سموم، انواع جلبک ها و باکتری های مهم شناسایی می شوند و همچنین دستگاه های جذب اتمی، گاز کروماتوگرافی، یون کروماتوگرافی و "تی او سی" متر از جمله تجهیزات بسیار پیشرفته آزمایشگاه مرجع است.

سیداسعد حسینی در بحث استانداردهای آزمایشگاه مرجع تصریح کرد: آزمایشگاه آب و فاضلاب استانداردهای لازم را از جمله حد صفر 25 و استاندارد 17025 دارد و همچنین توانسته گواهینامه آزمایشگاه معتمد محیط زیست را نیز دریافت کند.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان با مهم دانستن بحث کیفیت آب خروجی از تصفیه خانه ها ادامه داد: ما توجه ویژه ای به بحث کیفیت آب داریم و شرکت آب و فاضلاب همه توان خود را در بحث کیفی به کار گرفته است و تجهیزات لازم را نیز جهت پایش سیستم توزیع اعم از تصفیه خانه، ذخیره خانه، شبکه توزیع در اختیار دارد.

وی در خصوص نمونه برداری آب خروجی از تصفیه خانه گفت: هر روز در سطح شهر آزمایش کلرسنجی انجام می دهیم و در سال گذشته در شهر سنندج 6هزار نمونه برداری کلرسنجی و 631 نمونه برداری میکروبی را داشته ایم.

سید اسعد حسینی افزود: هر روز ورودی و خروجی تصفیه خانه ها را بر اساس پارامترهای گوناگون می سنجیم و در شهر سنندج کیفیت آب براساس سموم و فلزات سنگین استانداردهای لازم را دارد.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان کردستان با اشاره به ارتباط شرکت آب و فاضلاب با مرکز بهداشت تصریح کرد: از لحاظ کیفی ارتباط و همکاری خوبی با مرکز بهداشت داریم و این مرکز نظارت لازم روزانه جهت پایش کیفیت آب را دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به حال گزارشی از مسمومیت آب در شهر سنندج و سایر نقاط شهری استان نداشته‌ایم.

اسعد حسینی با اشاره به اهمیت و جایگاه آب در بقا و کیفیت زندگی یادآور شد: به علت قیمت پایین آب مردم توجه زیادی به نحوی استفاده آن ندارند و ما از همه ی هم‌استانی ها انتظار داریم نهایت صرفه جویی را به عمل بیاورند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha