سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 244593

وقتی کسی وارد رویشگاه قارچ وارد می‌شود تابلوهای رویش قارچ سمی به زبانهای مختلف را مشاهده می کند اما متاسفانه این تابلوها در کشورمان نصب نشده است.

قارچ کوه توچال را نخورید

سلامت نیوز:وقتی کسی وارد رویشگاه قارچ وارد می‌شود تابلوهای رویش قارچ سمی به زبانهای مختلف را مشاهده می کند اما متاسفانه این تابلوها در کشورمان نصب نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی اخیر در غرب کشور گفت: عامل مسمومیت قارچی در غرب کشور مصرف چند قارچ کشنده سمی و چند قارچ غیرکشنده است و ارتباطی با قارچ‌های خوراکی مردم ندارند.

محمدرضا آصف مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی اخیر در غرب کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه بعد از بارش‌های اخیر زمینه برای رویش قارچ‌های اینچنینی فراهم شد که در سالهای گذشته نیز با چنین رویدادی و مسمومیت افراد مواجه بوده‌ایم گفت: در آن دوره رسانه‌ها به این اندازه به آن توجه نمی‌کردند.

وی افزود: قارچ تا زیر میکروسکوپ نرود و مورد تایید قرار نگیرد امکان مصرف آن وجود ندارد و از لحاظ ظاهری قارچهایی که در فضای باز می‌رویند به هیچ عنوان قابل اعتماد برای مصرف نیستند.

مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی اخیر در غرب کشور ادامه داد: تمام گونه‌های قارچ سمی مشخص است و به طور کامل با قارچ‌های خوراکی که شکلی دگمه‌ای شکل داشته متفاوتند و قارچ‌های خوراکی نیز که توسط پرورش دهندگان تولید می‌شود متفاوتند و آنها هیچ وقت سمی نخواهند شد.

آصف با اشاره به اینکه مردم هیچ قارچی را تحت عنوان قارچ خوراکی به صورت فله‌ای خریداری نکنند، گفت: باید عرضه قارچ‌های فله‌ای در کشور متوقف شود زیرا این قارچ‌ها نام و مشخصات تولید کننده آن مشخص نیست و مصرف کنندگان نمی‌توانند پیگیری کنند که این محصول در چه کارخانه‌ای تولید و یا بسته‌بندی شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد که در کوه‌ توچال تهران نیز اقدام به کوهنوردی می‌کنند اقدام به چیدن قارچ می‌کنند که این امر نیز خود خطرناک است و به مردم به جد توصیه می‌شود که از چیدن و مصرف قارچ‌ها در فضای طبیعی به جد خودداری کنند.

مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی اخیر در غرب کشور همچنین با ارائه راهکارهای کلی برای جلوگیری ازتلفات مصرف قارچ سمی در کشور اظهار کرد: رسانه‌ها باید در موضوع اطلاع‌رسانی صحیح و علمی قارچ‌های سمی و خوراکی برای مردم داشته باشند.

وی افزود: عامل مسمومیت‌های اخیر قارچی در کشور چند قارچ کشنده سمی و چند قارچ سمی غیرکشنده تشخیص داده شده است و هیچ ارتباطی با قارچ‌های خوراکی مصرف معمولی مردم ندارند.

* مردم از خریداری قارچ‌های خوراکی بدون بسته‌بندی جدا خودداری کنند

آصف یادآور شد: این قارچ‌های سمی و غیرخوراکی در سالهای گذشته در کشورمان تلفات داشته است همچنین کشورهای دیگری با مرگ و میر ناشی از مصرف این قارچ‌ها مواجه شده‌اند.

مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی اخیر در غرب کشور اظهار داشت: وقتی کسی وارد رویشگاه قارچ وارد می‌شود تابلوهای رویش قارچ سمی به زبانهای مختلف را مشاهده می کند اما متاسفانه این تابلوها در کشورمان نصب نشده است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت نیز باید افرادی که در فصل بهار و پاییز به خاطر مسمومیت‌ها به اورژانس یا دکتر مراجعه می‌کنند به راحتی رد نکند و بررسی مسمومیت‌های قارچی را بر روی آنها انجام دهند.

آصف تاکید کرد: وزارت بهداشت باید اطلاعات لازم را درباره قارچ‌های سمی داشته باشند تا وقتی افراد مسموم به قارچ مراجعه می‌کنند مسیر درمان درستی را درباره آنها تشخیص دهد تا منجر به بیماریهای بعدی کبدی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha