سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 244594

یک روان‌پزشک با اشاره به عوارض استفاده خودسرانه از قرص‌های شب امتحانی، دانش‌آموزان و دانشجویان را از مصرف این دارو‌ها منع کرد.

قرص‌های شب امتحانی با جوانان چه می‌کند؟

سلامت نیوز:  یک روان‌پزشک با اشاره به عوارض استفاده خودسرانه از قرص‌های شب امتحانی، دانش‌آموزان و دانشجویان را از مصرف این دارو‌ها منع کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان،محسن رحیم‌نیا روانپزشک و فلوشیپ پزشکی روان‌تنی در گفت وگویی درباره اضطراب دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات اظهار کرد: اگر این اضطراب استاندارد باشد کاملاً مفید و لازم است، ولی اگر این استرس از میزانی کمتر باشد باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود و در صورتی که اضطراب از حدی بیشتر باشد افراد نمی‌توانند درس بخوانند و از نظر فکری فلج می‌شوند.

وی بیان کرد: معلمان و اولیای دانش‌آموزان نباید بیش از حد به دانش‌آموزان فشار وارد کنند، زیرا اضطراب بیش از حد نتیجه معکوس دارد؛ بنابراین افراد از درس خواندن فرار می‌کنند یا اینکه درس را به خوبی متوجه نمی‌شوند.

قرص‌های شب امتحانی چه بلایی سرتان می‌آورند؟

این روانپزشک و فلوشیپ پزشکی روان‌تنی درباره مصرف خودسرانه دانش‌آموزان و دانشجویان از دارو‌ها افزود: این افراد اگر احساس می‌کنند که اضطرابشان بیش از حد است نباید از قرص‌ها به صورت خودسرانه استفاده کنند؛ آنها باید برای مدیریت این اضطراب و استرس از روان‌پزشکان، مشاوران یا روان‌شناسان کمک بگیرند.

عواقب مصرف خودسرانه داروها در ایام امتحانات
رحیم‌نیا تأکید کرد: برخی از قرص‌ها نسبت به سایر داروها ا عوارض کمتری دارند، اما اگر به صورت خودسرانه مصرف شوند بی فایده هستند؛ به طور مثال کپسول فلوکستین در طولانی مدت تمرکز را افزایش و اضطراب را کاهش می‌دهد، ولی در کوتاه مدت هیچ فایده‌ای ندارد؛ مصرف خودسرانه این کپسول در کوتاه مدت سبب بی قراری می‌شود.

وی درباره کپسول فلوکستین تصریح کرد: این کپسول باید به صورت منظم، روزانه و تحت نظر پزشک مصرف شود؛ برخی افراد تصور می‌کنند که با مصرف تعداد بیشتری فلوکستین اثربخشی دارو بیشتر می‌شود، ولی این طور نیست؛ بنابراین فرد دچار بی قراری شدید می‌شود به طوری‌که دیگر نمی‌تواند درس بخواند.

این روانپزشک و فلوشیپ پزشکی روان‌تنی با بیان اینکه ترامادول خطرناک و پرعارضه‌ترین دارو است، اظهار کرد: ترامادول از دسته مواد مخدر بوده؛ این دارو سبب ایجاد وابستگی در افراد می‌شود؛ یکی از عوارض بسیار خطرناک و شایع ترامادول تشنج است.

رحیم‌نیا گفت: اگر فردی برای نخستین بار ترامادول مصرف کند، ممکن است با دوز‌های پایین این دارو هم دچار تشنج شود؛ این تشنج بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب کما رفتن اشخاص شود؛ این دارو ممکن است افراد را به صدمات مغزی طولانی مدت هم دچار کند.

قرص شب امتحانی معروف بین محصلان

وی درباره قرص ریتالین بیان کرد: ریتالین قرصی است که برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان آن را شب‌های امتحان مصرف می‌کنند؛ ریتالین سبب بی‌خوابی و وابستگی افراد می‌شود بنابراین اشخاص باید پس از چند بار استفاده مقدار آن را افزایش دهند و دیگر نمی‌توانند این دارو را ترک کنند؛ دانش آموزان و دانشجویان پس از اینکه با مصرف این دارو چند شب نخوابیده‌اند سر جلسه امتحان ممکن است دچار گیجی شوند و تمرکزشان را به کلی از دست بدهند به طوری که هیچ مطلبی را به یاد نمی‌آورند.

رحیم‌نیا یاد‌آور شد: دانش‌آموزان و دانشجویان باید بتوانند استرس خودشان را مدیریت کنند؛ این افراد باید شب‌های قبل از امتحان به اندازه کافی بخوابند؛ خوابیدن کافی در شب‌های قبل از امتحان باعث می‌شود که دانش‌آموزان و دانشجویان در جلسه امتحان تمرکز کافی را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha