دبیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: علی‌رغم خشکسالی در کشور، اعتبار طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته که این مساله چالش‌هایی را به وجود آورده است.

اعتبار مقابله با خشکسالی نصف شد/ ژاپنی‌ها به کمک ایران آمدند

سلامت نیوز:دبیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: علی‌رغم خشکسالی در کشور، اعتبار طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته که این مساله چالش‌هایی را به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عبدالله فاضلی  با بیان این‌که در سال جاری کل طرح‌های عمرانی با کاهش اعتبار مواجه بودند، اظهار کرد: سال گذشته ۴۰۶ میلیارد تومان برای طرح تعادل‌بخشی در نظر گرفته شد که امسال این هدف به ۲۳۲ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته سازمان برنامه و بودجه تعهد کرده تا این عدد را به طور ۱۰۰ درصد به این طرح تخصیص دهد، چراکه در سال گذشته میزان تخصیص این طرح نصف بود و اگر امسال تخصیص به‌طور کامل محقق شود می‌توان گفت که مانند سال قبل بودجه دریافت کرده‌ایم.

دبیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص پیشرفت طرح احیا و تعادل‌بخشی، عنوان کرد: در حوزه انسداد چاه‌ها ۹۵ درصد برنامه‌ها محقق شده، اما در حوزه تجهیز کنتور به دلیل این‌که اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا نکرد تنها توانستیم این طرح را تا ۳۰ درصد جلو ببریم.

فاضلی ادامه داد: یکی‌دیگر از کارهایی که برای اجرای طرح تعادل‌بخشی انجام شده انعقاد یک قرارداد سه ساله با کارشناسان ژاپنی به منظور آموزش کشاورزان برای مصرف صحیح از منابع آب بود که سال گذشته اجرا نشد و استارت جدی آن در سال جاری زده شد.

وی با بیان این‌که چهار مشاور ایرانی از کارشناسان ژاپنی در چهار دشت نیشابور، رفسنجان در استان کرمان، اسدآباد در استان همدان و ارسنجان در استان فارس کمک گرفتند تا به کشاورزان و مردم در حوزه برداشت، مصرف و الگوی کشت مناسب آموزش‌های لازم داده شود، گفت: قرار شده که طی حضور سه ساله ژاپنی‌ها در ایران ۱۰ هزار تسهیل‌گر تربیت شوند.

به گفته دبیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران با توجه به این‌که امسال سال سختی در حوزه منابع آبی است، ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور در حوزه منابع آبی انتظار می‌رود که بودجه طرح احیاء و تعادل‌بخشی به طور کامل تخصیص یابد.

سال‌های متمادی است که با روند کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و تبعات آن مواجه هستیم. براساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه آب‌های زیرزمینی به صورت جمعی رقمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است؛ بنابراین برای تعادل‌بخشی باید فرصت مناسبی به آن داد تا به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی در قالب اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی برای دستیابی به این مهم در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha