چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 244622

فضای سبز شهری در عین زیبایی و اثرات اكولوژیكی و روانی بر زندگی شهروندان گاهی خطرات جانی و مالی نیز برای آنها به همراه دارد؛ خطراتی كه با سقوط درختان یا شاخه‌ها و اجزای آنها بر روی عابران پیاده، ساختمان‌ها و خودروها تهدیدات جانی و مالی را به همراه دارد.

چنارهای خطرآفرین شهری

سلامت نیوز:فضای سبز شهری در عین زیبایی و اثرات اكولوژیكی و روانی بر زندگی شهروندان گاهی خطرات جانی و مالی نیز برای آنها به همراه دارد؛ خطراتی كه با سقوط درختان یا شاخه‌ها و اجزای آنها بر روی عابران پیاده، ساختمان‌ها و خودروها تهدیدات جانی و مالی را به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد،متاسفانه در بسیاری از موارد نیز هیچ سازمان یا دستگاهی مسوولیت جبران خسارات وارده را به عهده نگرفته و شهروندان متضرر می‌شوند.

حال شرایطی را متصور شوید كه عوامل جوی چون بارش برف یا توفان‌ها و بادهای شدید فشار مضاعفی را به درختان ناپایدار شهری وارد می‌آورد كه این تهدیدات چند برابر خواهد شد و گاها جبران‌ناپذیر.

در تعریف درختان خطرآفرین به درختان كاملا خشكیده یا در حال خشكیدن، اجزای خشكیده درختان زنده یا درختان زنده به‌شدت ناپایدار در محیط كه می‌تواند ناشی از آسیب‌های ساختاری یا عوامل دیگر باشد اطلاق می‌شود و این درختان ریسك بالایی را در تهدید امنیت جانی شهروندان یا اموال آنها در محیط زیست شهری به همراه دارند.

از درختان كهنسال شهرهای ما كه یادآور روزهای خوش طبیعت پاك در بسیاری از شهرهای كشور است می‌توان به درخت چنار اشاره كرد. مسلما چنارهای شهر ما میراث طبیعی شهر ما محسوب می‌شوند و ارزش یك درخت كهنسال چنار در عدد و رقم نمی‌گنجد.

اما با درختانی كه از بد روزگار و كهولت سن دچار آسیب شده‌اند چه باید كرد؟ اگرچه هرس كردن و سایر اقدامات نگهداری درختان از اصول پایه‌ای و اجرایی مدیریت فضای سبز شهری است اما هنوز مدل‌ها و روش‌های جامعی در شناسایی درختان خطرآفرین جهت بررسی و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم ارایه نشده است.

در تحقیقاتی كه در دانشكده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست كشور انجام شده است بیش از ٤٠٠ درخت چنار خطرآفرین در شهرهای تهران و كرج شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. محققان معیارهایی را برای تشخیص درختان خطرآفرین مشخص كرده‌اند كه می‌تواند راهنمای شهروندان در شناسایی، انجام اقدامات احتیاطی و گزارش وضعیت به سازمان‌های ذی‌ربط باشد.

جالب است بدانیم چنارهایی كه دارای عیوب ریشه و انحراف تنه از حالت عمودی هستند بیشترین شدت ریسك سقوط را دارند و بلافاصله باید مورد رسیدگی قرار گیرند و از خطرات جانی و مالی جبران‌ناپذیر آنها جلوگیری به عمل آید. این كار معمولا با هرس تاج و تغییر نقطه ثقل درخت و جهت فشارهای وارده یا استفاده از تیرك‌ها و كابل‌های نگهدارنده توسط متخصصان صورت می‌گیرد.

همچنین درختانی كه ابعاد تاج گسترده و بیش از اندازه معمول دارند، و تعداد شاخه‌های اصلی آنها زیاد است به‌شدت خطر از دست دادن تمام یا بخشی از تاج خود را دارند. چنین درختانی در فصول سرد سال كه فشار برف و باد بیش از معمول است دچار شكستگی تاج و سقوط شاخه‌ها می‌شوند. از طرفی پوسیدگی درختان نیز به خطرات پیش رو می‌افزاید كه طبق تحقیقات به عمل آمده مواد موثر پركننده این درختان در داخل كشور تولید و به ثبت رسیده است.

این مواد باعث استحكام درختان و جلوگیری از سرایت پوسیدگی به سایر بخش‌ها می‌شود و روی نمونه‌های از درختان چنار شهر كرج نیز آزمایش شده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. نكته مهم اینجاست كه شناسایی درختان خطر آفرین در فصل شكوفایی درختان در بهار و تابستان و فقط توسط متخصصان امر باید صورت گیرد.

در زمان مواجهه با خطر در فصل زمستان امكان شناسایی درختان خطر آفرین وجود نخواهد داشت لذا امروز نیازمند اقدامات كنترلی و پیشگیرانه مدیریت فضای سبز شهری و توجه ویژه شهروندان و مسوولان امر هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha