کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان با بیان این‌که تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است،گفت:سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم.

قارچ سمی پادزهر ندارد

سلامت نیوز:کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان با بیان این‌که تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است،گفت:سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر «حمید قهرمانی»  با بیان این‌که افزایش آمار مسمومیت با قارچ در کشور در چند هفته اخیر قابل توجه و نگران کننده است،اظهار کرد:براساس آمار سازمان اورژانس کشور ٧٢٢ نفر تاکنون بر اثر مسمومیت با قارچ به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده که ١٩٠ آنها بستری و ٩ نفر فوت نموده و ٣ نفر نیز پیوند کبد شدند.

وی تصریح کرد: امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی،به ویژه بارندگی‌های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا،رویش و تکثیر قارچ‌های سمی در استان‌های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و در خصوص عوارض مسمومیت‌ها اطلاعی ندارند، مسموم شوند .

کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد،پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

قهرمانی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و برخی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان فهمید کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است.

کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان با تأکید بر این‌که فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان این‌که از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم.

کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان کودکان را یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ برشمرد و افزود:علامت‌های مسمومیت با قارچ در افراد مختلف متفاوت است.

«میش» یا همان قارچ جنگلی را بهتر بشناسیم

قهرمانی در خصوص قارچ میش (قارچ جنگلی)که در روستای فشتال از توابع سیاهکل رشد کرده و دو نوع خوراکی و سمی داشته و مورد توجه اهالی آن منطقه باید باشد گفت:میش‌ها به دو گونه کلی غیر سمی(خوراکی)و سمی(توره میش) دسته بندی می‌گردند و این البته جدای از دسته‌بندی میش‌های زمینی و درختی است .

وی خاطرنشان کرد: شماری از میش‌های غیرسمی را می‌توان به‌صورت خام مورد استفاده قرار داد و تعدادی دیگر از میش‌های غیرسمی حتماً باید قبل از استفاده غذایی آب پز، سرخ و یا کباب شوند.

کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان آنچه که حایز اهمیت برای یادآوری است این‌که، تعداد زیادی از میش‌های غیر سمی در طبیعت دارای بدل می‌باشند، یعنی این‌که میش‌هایی هستند از نظر شباهت ظاهری بسیار شبیه به نوع اصلی خود، که به‌واسطه این تشابه زیاد توسط افراد نا آشنا و غیر ماهر از جنگل جمع آوری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند که باعث مسمومیت آنان شده تا آنجا که در طی سالیان گذشته متأسفانه موجب مرگ تعدادی از هموطنان شده است و هر ساله نیز تعداد زیادی دچار مسمومیت ناشی از مصرف توره میش‌ها(قارچ‌های سمی)میشوند که نیاز به توجه جدی دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha