پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 244684

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی به تاثیر شربت زرشک در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری‌های خاموش اشاره کرد.

مهار قاتل خاموش با شربت زرشک

سلامت نیوز:یک محقق و پژوهشگر طب سنتی به تاثیر شربت زرشک در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری‌های خاموش اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ شربت زرشک حاوی انواع ویتامین‌های C ، A ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲، B۶، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم است.

برای بررسی خواص شربت زرشک و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت,گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهم‌ترین خواص شربت زرشک

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره مهم‌ترین خواص شربت زرشک اظهار کرد: این شربت نقش مؤثری در رفع عطش و تب بدن به ویژه در روز‌های گرم سال دارد؛ روزه‌داران می‌توانند در فاصله افطار تا سحر ۲ لیوان از شربت زرشک را میل کنند.

وی با اشاره به چربی‌سوز بودن شربت زرشک بیان کرد: این شربت خاصیت لاغرکنندگی دارد و به علت وجود ویتامین‌های A و C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت زرشک خون را تصفیه و فشار، قند و چربی خون را هم تنظیم می‌کند؛ این شربت موجب بهبود گردش خون می‌شود و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

عظمایی درباره خواص شربت زرشک برای مبتلایان به ناراحتی‌های کبدی و کلیوی تأکید کرد: افرادی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی هستند باید از شربت زرشک در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند، زیرا این شربت کبد و کلیه را شست‌وشو می‌دهد و موجب دفع اسید اوریک از بدن می‌شود؛ شربت زرشک تأثیر چشمگیری در شادابی، شفاف شدن پوست و رفع جوش صورت و بدن دارد؛ این شربت به درمان بیماری پسوریازیس (نوعی اگزمای شدید پوستی که با تخریب پوست همراه است) هم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت زرشک برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است؛ افرادی که افت فشار خون دارند باید در مصرف این شربت احتیاط و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.
موارد منع مصرف شربت زرشک

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که دچار سرفه خشک و گلودرد هستند باید از مصرف شربت زرشک خودداری کنند؛ این شربت پایین آورنده صفرا بوده و برای افراد گرم‌مزاج (صفراوی) بسیار مفید است؛ اشخاصی که مزاج بلغم و سودا دارند باید در مصرف شربت زرشک زیاده‌روی نکنند و آن را همراه با عسل زیاد مصرف کنند.

عظمایی یادآور شد: افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و  قرص‌های فشار، قند و چربی خون را استفاده می‌کنند نباید شربت زرشک را همزمان با دارو‌های خود مصرف کنند و باید بین مصرف دارو و نوشیدن شربت حداقل ۲ ساعت فاصله باشد، زیرا مصرف همزمان این دارو‌ها با شربت زرشک موجب تشدید اثر دارو‌ها می‌شود؛ اشخاصی که مزاج صفرا یا دَم دارند باید یک قاشق مرباخوری و افرادی که سوداوی و بلغمی هستند یک قاشق غذاخوری عسل به یک لیوان از این شربت هنگام مصرف اضافه کنند.

                                                                                                         
                                                                                   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha