پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 244698

جوانی 22 ساله هستم که بسیار به‌ طبیعت گردی علاقه دارم به همین دلیل معمولاً در فصل بهار و تابستان اوقات فراغتم را به همراه دوستانم در طبیعت می‌گذرانم.

چیدن و استشمام قارچ سمی ممنوع!

سلامت نیوز:دکتر حجت درخشان فرمتخصص طب اورژانس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران،جوانی 22 ساله هستم که بسیار به‌ طبیعت گردی علاقه دارم به همین دلیل معمولاً در فصل بهار و تابستان اوقات فراغتم را به همراه دوستانم در طبیعت می‌گذرانم. هر ساله در این طبیعت گردی سبزی‌های کوهی یا قارچ‌های طبیعی هم می‌چیدیم و مصرف می‌کردیم. با توجه به مسمومیت‌های اخیر لطفاً مرا راهنمایی کنید که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را شناخت؟ علائم مسمومیت با این قارچ‌ها چیست و در صورت مشاهده یک فرد مسموم چگونه باید به او کمک کرد؟


رویش قارچ‌های سمی در فصل بهار بیش از فصول دیگر است. برخی از نشانه‌های ظاهری مانند وجود تیغه سفید روی ساقه قارچ‌های سمی یا وجود اندام دامن مانند روی قسمت انتهایی قارچ یا حالت کیسه‌ای در انتهای ساقه از سمی بودن قارچ خبر می‌دهد اما متأسفانه برخی از قارچ‌های سمی هم نشانه ظاهری خاصی ندارند و تنها افراد باتجربه می‌توانند آنها را شناسایی کنند.


 از سوی دیگر هیچ آزمایشی هم برای تشخیص سریع سمی بودن قارچ وجود ندارد بنابراین توصیه اکید من به‌شما این است که از چیدن و خوردن قارچ‌های خودرو در طبیعت پرهیز کنید مگر اینکه از غیر سمی بودن آن اطمینان صددرصد داشته باشید. بهتر است بدانید حتی دست زدن به برخی از انواع قارچ‌های سمی یا استشمام گرده آنها باعث مسمومیت می‌شود. نکته مهم دیگر این است که پختن، کباب کردن و حتی جوشاندن این قارچ‌ها خصوصیات سمی آنها را از بین نمی‌برد.


در مورد علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی هم باید بگویم که گاهی دیده می‌شود این علائم در دو مرحله ظاهر می‌شود. در مرحله اول که  طی 30 دقیقه تا 4 ساعت اول نمایان می‌شود فرد استفاده‌کننده از قارچ‌های سمی دچار درد شکم، تهوع، استفراغ و احساس ضعف می‌شود. این علائم معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. در برخی از افراد این علائم ادامه دار خواهد بود و در برخی دیگر بعد از گذشت چند ساعت از بین می‌رود. 


توصیه اکید من این است که پس از خوردن قارچ با مشاهده این علائم حتماً به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنید. متأسفانه برخی با بهبود علائم اولیه به تصور بهبود یافتن از رفتن به مرکز درمانی امتناع می‌کنند، در حالی که با گذشت 24 ساعت دچار علائم شدیدتر و خطرناک تری می‌شوند. از میان علائمی که در مرحله دوم با آن مواجه می‌شویم می‌توان به کاهش هوشیاری، سرگیجه، مشکلات سیستم عصبی و دردهای عضلانی اشاره کرد.

آزمایش خون در چنین بیمارانی بیانگر افزایش آنزیم‌های کبدی و پایین آمدن سطح قند خون خواهد بود.درمورد اقداماتی که تا رسیدن به پزشک باید انجام دهید هم باید بگویم که اگر تهوع و استفراغ فرد مسموم شده شدید نبود می‌توانید به او مایعات بدهید. از آنجایی که این افراد به افت قند خون دچار می‌شوند خوراندن مواد قندی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.


در خاتمه باید بگویم که مراجعه به پزشک را جدی بگیرید چراکه مصرف قارچ‌های سمی اگر به مرگ منجر نشود می‌تواند باعث از کار افتادن کبد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha